2012-06-23, 10:14
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Det finns självklart alltid möjlighet att jobba övertid men det kan ju vara bra att se vad man tjänar i en 100% tjänst.

Jag vet att det alltid blir många frågor om lön i trådar om Norge jobb. Kan vara bra med lite fakta.

EDIT: Artikelförfattaren i förra länken fick den mesta av sin fakta från följande länk:

http://www.ssb.no/emner/06/05/

Sant det, det var inte før att kritisera. Statistik ær knallbra att ha. Men dær tror jag vi har ett av skiljemålen samtidigt; visst ær det sællan något problem att jobba in drygt 30k nok netto/månad på de flesta jobb. T.o.m. jag har klarat det som har platt timløn utan tillægg, men det ær inte så många som gør det utan øvertid...
Citera
2012-06-23, 11:39
Medlem
wally.lambs avatar
Istället för presentera relativt meningslös statistik om löner, så kan vi väl dela med oss av timlönen som vi erhållit för arbeten vi gjort och gör?

Frukostkock på ett hotell i gardermoen, 130nok/h(2008)
Medarbetare i fruktavdelningen på OBS via Manpower, 125nok/h(2011)
Distributionslastbilschaufför, 182nok/h
Citera
2012-06-23, 11:56
Medlem
Groznyjts avatar
Jag har jobbat på två olika fjällhotell (på två olika orter), på lager i Oslo och på Hurtigruten.

Jag vill dels bekräfta och dels dementera bilden av att "tjäna storkovan i Norge":

Kan börja med att påstå att jag hade en osannolik tur då jag flyttade dit. Jag och en vän bestämde oss att flytta till Oslo då vi ledsnat på saker på hemmaplan. Dagen efter vi kom på idén tog vi bussen dit och vandrade in på "Svenska Föreningen" i centrala Oslo. Det är dock inget ställe jag rekommenderar, om det ens finns kvar. Vi fick ett dubbelrum i en central 8-rums lägenhet (samma dag), betalade 3500 NOK i månaden vill jag minnas (var dock tvungna att lämna lika mycket i deposition, pengar vi aldrig fick tillbaka). I den lägenheten bodde 18 personer, alla med olika dygnsrytm, syn på respekt samt hur man beter sig i ett kollektiv. Det var en mycket bidragande faktor till varför jag flyttade ifrån Oslo, faktiskt. När vi väl skrivit på kontraktet frågade den ena mig om någon av oss var intresserade av ett lagerjobb, vilket jag givetvis var. Hade dock inget truckkort men det fanns annat jobb också. Började jobba på lagret två dagar efter. Fick gå upp 5 för att ta en buss som var på lagret 7.30, jobbade hela dagen och försökte få så mycket övertid som möjligt. Dock var det nästan uteslutande svenskar på den arbetsplatsen så man konkurrerade om övertidstimmarna. Som mest fick jag ut 30.000 NOK netto på en månad, men då hade jag inget socialt liv. Eftersom att jag jobbade så mycket och det var så grisigt i vårt kollektiv blev det mycket äta ute, vilket äter upp (no pun intended) plånboken. Jag hade ingen klar bild av vad jag skulle "spara pengar" till, så jag brände allt där och när jag åkte hem.

Det ena fjällhotellet var jag på en säsong och städade/jobbade i restaurangen och tjänade sådär (runt 18 000 NOK netto, och då var det slitsamt). Det andra tjänade jag ännu sämre på och fick fan jobba ihjäl mig.

Hurtigruten är det jag tjänat bäst på. Där jobbar du 22 dagar i sträck för att kompenseras av 22 dagars ledighet. En tur (Bergen-Kierkenes) tar 11 dagar så du åker två turer. Du får 100% betalt för de 22 dagar du är ledig så med andra ord får du betalt för 44 dagar när du bara jobbat 22. Även fast det inte är lagligt jobbar vissa flera turer. En kollega jag delade hytt med hade som längst stått på i 100 dagar. 100 dagar! Ett jävla Big Brother. Hurtigruten betalade mina flygbiljetter t/r till Bergen (där de flesta mönstrar på) och boende/mat är inkluderade i lönen, så på det sättet är det tacksamt - man slipper deposition, hyra, handla mat och sådan skit. Det är dock ett ganska påfrestande jobb om man inte hittar några sköna människor att hänga med. De flesta jobbar på städ 8-15 och sedan i restaurangen 18-ca 22 eller då sista gästerna gått. För att få jobb där krävs det att du gått en kurs i "Crowd & Crisis Management" (12 h kurs som du själv betalar, ca. 3500 SEK). Det är på detta jobb man har chans till de stora pengarna - förutsatt att man inte slösar bort dem när man är hemma på sina 22 dagars ledighet. Och ja, man blir sjösjuk.

Jag är medveten om att det finns massor av saker man kan ta tillvara på i form av deklaration mm men jag har aldrig pallat sådant där. Jag har haft usel koll, vilket jag nu kan ångra då jag säkert kunde fått tillbaka massor på skatt om jag bara fyllt i lite blanks.

I November är det skattefritt vilket betyder att du lyfter en bra lön i december.

Den föreställningen som är mest korrekt är den att norrmän älskar svenskar. Det räcker med att säga att du är svensk så ger dom dig massor med jobb, och dessutom ansvar. Jag har många vänner som jobbat på ställen och klättrat till chefspositioner hur snabbt som helst, bara med hjälp av lite hederligt svenskt blod. Sedan ÄR ju norrmännen jävligt lata.

Är det någon som har några frågor så välkommen att ställa dem!
Citera
2012-06-23, 11:57
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Är du kvinna så vill jag gifta mig med dig, och om du är man så vill jag bli som dig! Det där var tamigfaen det mest klockrena inlägget jag läst på lääänge här!

Får bli homsebryllup!

Citat:
Ursprungligen postat av wally.lamb
Istället för presentera relativt meningslös statistik om löner, så kan vi väl dela med oss av timlönen som vi erhållit för arbeten vi gjort och gör?

Frukostkock på ett hotell i gardermoen, 130nok/h(2008)
Medarbetare i fruktavdelningen på OBS via Manpower, 125nok/h(2011)
Distributionslastbilschaufför, 182nok/h

kantinemedarbeider genom proffice 140nok/h
Lagerarbetare utan truckkort. Orimligt mycket pengar/h
Citera
2012-06-23, 11:58
Medlem
Kycklingsoffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Varför köper du inte First Price ägg för 27kr 18 pack?
Finns det :O?
Inte på meny där jag handlar...
Bra ägg då?
Citera
2012-06-23, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingsoffa
Bra ägg då?

Finns på Kiwi
Citera
2012-06-23, 14:35
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingsoffa
Bra ägg då?

Meny har en del av First Price sortiment, varierar nog från meny till meny.
Annars är ju kiwi bäst när det kommer till att leva billigt i Oslo.

Är man någorlunda begåvad är det pissenkelt att leva billigt i Noreg, en kneip på kiwi kostar typ 6 spänn ett dubbel paket wasa husman kostar 11kr, 2kg fryst kycklingfile kostar typ 150spänn. nöttfärs ca 40kr kg.

Bor du i Oslo handlar du grönsaker/frukt på grönsaksaffären på smalgangen, Grønland.

Handlar du på 7/11 eller deli deluca får du skylla dig själv.
Citera
2012-06-23, 14:49
Medlem
wally.lambs avatar
Citat:

Är man någorlunda begåvad är det pissenkelt att leva billigt i Noreg, en kneip på kiwi kostar typ 6 spänn ett dubbel paket wasa husman kostar 11kr, 2kg fryst kycklingfile kostar typ 150spänn. nöttfärs ca 40kr kg..

Jag uppskattar OBS og mega, de har var vecka tillbud på varor och hamnar då ganska nära svenska priser. Samt när OBS har 10krs marknaden eller 40% på findus produkter, då fylls förådet upp.

Men jag blev lite nyfiken på lagerjobbet du har? Inom vilken industri?
Förhoppningsvis kommer jag vilja ha ett extraarbete nästa år och vill då även tjäna bra pengar.
Citera
2012-06-23, 14:55
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wally.lamb
Jag uppskattar OBS og mega, de har var vecka tillbud på varor och hamnar då ganska nära svenska priser. Samt när OBS har 10krs marknaden eller 40% på findus produkter, då fylls förådet upp.

Men jag blev lite nyfiken på lagerjobbet du har? Inom vilken industri?
Förhoppningsvis kommer jag vilja ha ett extraarbete nästa år och vill då även tjäna bra pengar.

Mitt jobb fixar med fisk kan man säga.

Har ingen bil så jag pallar aldrig ta mig till mega eller obs.
Citera
2012-06-23, 16:31
Medlem
Kycklingsoffas avatar
Citat:

Är man någorlunda begåvad är det pissenkelt att leva billigt i Noreg, en kneip på kiwi kostar typ 6 spänn ett dubbel paket wasa husman kostar 11kr, 2kg fryst kycklingfile kostar typ 150spänn. nöttfärs ca 40kr kg.

Bor du i Oslo handlar du grönsaker/frukt på grönsaksaffären på smalgangen, Grønland.

Handlar du på 7/11 eller deli deluca får du skylla dig själv.
Får dra inom Kiwi sen
Haha, Wasa Husman + Havregrynsgröt <3
Men det är som du säger, inte alls svårt att leva billigt. Brukar själv "lyxa" till det ibland med Dolmio + Kyllingdieg. Mumma
Citera
2012-06-23, 16:48
Medlem
Tjena. Någon som vet hur det ser ut med jobb inom säkerhet? Väktare/Skyddsvakt, Finns det pengar att hämta i den branschen i vårt kära grannland?, Hade tänkt att dra mig till Norge men har dock inte bestämt vilken bransch jag ska välja. Fungerar dem Svenska truckkorten i Norge?

Tack på förhand M.V.H Bertil
Citera
2012-06-23, 17:47
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
To kjappe med sammenheng: varfør ær hon arbetsløs och i Sverige?

Varfør? Hon ær utbildad hjelpepleier och vikkar hemma bara. Vi vill att hon ska hit men man får inte ha katt i Norge och dærfør kan inte hon flytta hit.

Nej, vi tænker inte sælja katterna, avliva dom eller læmna dom till någon

Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkvarts
Fan vad många blåsta idioter det huserar i den här tråden. Att tjäna 30 lax är ingenting du gör genom att arbeta på Coop.

Om du syftar på mig men inte sæger mitt anvændarnamn så kan jag tala om att jag arbetar inte på COOP lager. Min timløn som direktanstælld ær 213 NOK. 32.000 NOK i fast månadsløn + plockbonus och OB. Hamnar på strax under 40.000 NOK i månaden føre skatt. Jag arbetar å andra sidan sex dagar i rad 07.00-15.00 och ledig Søndag bara.

Seriøst, så låter det som att du inte riktigt ær nøjd med din timløn med tanke på det arbetsuppgifter som du har - right?

Jag startade sjælv på 140 NOK før cirka 10 veckor sen men blev kort dærefter direktanstælld eftersom jag visade framføtterna och var en duktig orderplockare.

Citat:
Ursprungligen postat av biffbertil
Tjena. Någon som vet hur det ser ut med jobb inom säkerhet? Väktare/Skyddsvakt, Finns det pengar att hämta i den branschen i vårt kära grannland?, Hade tänkt att dra mig till Norge men har dock inte bestämt vilken bransch jag ska välja. Fungerar dem Svenska truckkorten i Norge?

Tack på förhand M.V.H Bertil

Securitas Norge søker mycket fæltsæljare har jag upplevt - du ska besøka mænniskor i deras hem och sælja på dom larmsystem. Men du måste ha ett rent brottsregister før dom kræver utdrag från Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in