2012-02-09, 20:01
Medlem
Tjena!

Jag är på jakt efter ett 200 liters oljefat. Någon som vet vart jag kan få tag på ett nära uppsalatrakterna? Det ska helst inte vara någon rostig skit då jag ska bygga en så kallad "steel pan" av det.

Ha en trevlig kväll
Citera
2012-02-09, 20:05
Medlem
josh.reachers avatar
Prova att höra dig för vid någon verkstad, vid något åkeri, någon som har entreprenadmaskiner eller liknande. Ofta kan det finnas något tömt 200 liters oljefat som bara står.
Godkväll.
Citera
2012-02-09, 20:07
Medlem
dra till något industriföretag eller en bil verkstad.

ps om du tänker skära upp det var säker på att det är tomt och fritt från ångor beroende på vad det har innehållt.
Citera
2012-02-09, 21:13
Medlem
Milwaukees avatar
Ta med lite kaffebröd till nån lokal verkstad, finns nästan gamla fat alltid stående. Annars kanske det finns nån skrot i närheten där du kan köpa ett, där betalar du antagligen efter vikten på fatet/skroten.

När du ska såga upp det så använd som sagt någon form av kallsåg, typ sticksåg/tigersåg. Vinkelslipen och skärbrännaren ska man bara köra när man vet till 110% att fatet är rent och att man har god ventilation. Ventilationen är särskilt viktig om man kör med skärbrännaren då oförbränd gas kan explodera när man skurit en stund.
Citera
2012-02-09, 21:47
Medlem
Och öppna för helvete locket innan du sätter kapen i den.
Citera
2012-02-09, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
Ta med lite kaffebröd till nån lokal verkstad, finns nästan gamla fat alltid stående. Annars kanske det finns nån skrot i närheten där du kan köpa ett, där betalar du antagligen efter vikten på fatet/skroten.

När du ska såga upp det så använd som sagt någon form av kallsåg, typ sticksåg/tigersåg. Vinkelslipen och skärbrännaren ska man bara köra när man vet till 110% att fatet är rent och att man har god ventilation. Ventilationen är särskilt viktig om man kör med skärbrännaren då oförbränd gas kan explodera när man skurit en stund.
Jag har öppnat ett oljefat tidigare (jag och en vän byggde en trumma då också) och då körde vi med vinkelslip. Då var det lite drygt en liter spillolja i den och den var märkt med "farligt avfall" men det gick jättebra ändå. Det ända som hände var att kompisen fick en hel del olja på tomten Tack för alla tips, nu har jag kommit på några ställen jag ska besöka i helgen!
Citera
2012-02-09, 23:18
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rackarbananen
Tjena!

Jag är på jakt efter ett 200 liters oljefat. Någon som vet vart jag kan få tag på ett nära uppsalatrakterna? Det ska helst inte vara någon rostig skit då jag ska bygga en så kallad "steel pan" av det.

Ha en trevlig kväll

Vi har säker 30-40 st på jobbet, men det är en bra bit till Uppsala...

Det otäcka med oljefat är att man inte har en aning om vad den tidigare ägaren hällt i dom, vad som står på etiketten, betyder inte att det var det som fatet innehöll senast....

Stor varning alltså!

Om ni absolut skall dela fatet med vinkelslip, pressa ut gaserna (det är dom som smäller) med vatten.
Nu är vatten o en elektrisk vinkelslip, inte någon bra kombination det heller....

Stor försiktighet!

En kapsyl bensin eller lösningsmedel, -10 grader i temperatur, ett oljefat + vinkelslip = studera insidan på en ambulans...
Om det går bra...
Citera
2012-02-11, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Vi har säker 30-40 st på jobbet, men det är en bra bit till Uppsala...

Det otäcka med oljefat är att man inte har en aning om vad den tidigare ägaren hällt i dom, vad som står på etiketten, betyder inte att det var det som fatet innehöll senast....

Stor varning alltså!

Om ni absolut skall dela fatet med vinkelslip, pressa ut gaserna (det är dom som smäller) med vatten.
Nu är vatten o en elektrisk vinkelslip, inte någon bra kombination det heller....

Stor försiktighet!

En kapsyl bensin eller lösningsmedel, -10 grader i temperatur, ett oljefat + vinkelslip = studera insidan på en ambulans...
Om det går bra...
Var jobbar du någonstans?
Citera
2012-02-11, 13:14
Medlem
Nu har jag fått tag på ett oljefat, fick det av en snäll privatperson som hade ett över. Det finns rester av asfaltsklister i det (BITUMENLÖSNING), hur tror ni att det kommer reagera om jag sågar upp det med en vinkelslip?
Senast redigerad av rackarbananen 2012-02-11 kl. 13:23.
Citera
2012-02-11, 18:41
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Nu har jag fått tag på ett oljefat, fick det av en snäll privatperson som hade ett över. Det finns rester av asfaltsklister i det (BITUMENLÖSNING), hur tror ni att det kommer reagera om jag sågar upp det med en vinkelslip?
Vad är det som är så svårt att förstå med att det är förenat med direkt livsfara att köra något annat är kallsågar i oljefat? Hur vet du att ingen har hällt något annat i det än vad som står på etiketten? Båda korkarna ska väck för att få lite ventilation och du ska använda tigersågen, inget annat. T I G E R S Å G E N!

Och en halv minut hos google gav mej http://inflexor.se/pdf/ISOGL11P.pdf, vilket betyder att fatet riskerar att explodera om du sätter vinkelslipen i det.

Men valet är ditt. Det är som Fettsprutan skriver, gillar du ambulanser och sjukhus så kör hårt.
Citera
2012-02-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
Vad är det som är så svårt att förstå med att det är förenat med direkt livsfara att köra något annat är kallsågar i oljefat? Hur vet du att ingen har hällt något annat i det än vad som står på etiketten? Båda korkarna ska väck för att få lite ventilation och du ska använda tigersågen, inget annat. T I G E R S Å G E N!

Och en halv minut hos google gav mej http://inflexor.se/pdf/ISOGL11P.pdf, vilket betyder att fatet riskerar att explodera om du sätter vinkelslipen i det.

Men valet är ditt. Det är som Fettsprutan skriver, gillar du ambulanser och sjukhus så kör hårt.
Hur jag kan veta exakt vad som finns i fatet beror på att ägaren av det berättade att han arbetar med asfaltslägganden och att det enbart har varit asfaltsklister i det.
Citera
2012-02-11, 21:18
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Hur jag kan veta exakt vad som finns i fatet beror på att ägaren av det berättade att han arbetar med asfaltslägganden och att det enbart har varit asfaltsklister i det.

Asfaltsklister innhåller nästan alltid lösningsmedel, räkna med det. Jag samlar skrot på mitt företag i gamla Aspen 200 liters bensinfat. Tar väck pluggarna och luftar i minst en vecka, sen hugger jag väck ena gavlen med en vass huggmejsel. perfekt att fylla med stålpackband och annat småskrot.
Je fan i vinkelslipen och använd huggmejsel eller tigersåg. Har varit med i Heta Arbeten-kurs då vi provsprängde ett fat med 2 dl bensin, en jävla smäll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in