2012-02-09, 17:41
Medlem
Arons avatar
Hej

Fick iden idag då jag hade tänkt att publicera den senaste nyhetsbrevet som trend forecaster med gerald celente och paul craig roberts har publicerat ( januari månad) men visste inte var nånstans jag skulle göra det
deras nyhetsbrev kommer ut ca 4 gånger per år och man måste pröjsa för att få läsa det väldigt intressant fakta som dem kommer med osv samt att dem publicerar utöver det nåt som heter trends allerts ett antal gånger per år

kan man inte skapa en avdelning där man enbart får publicera nyhetsbrev av alla skilda slag som man måste betala så att man kan läsa det gratis
Citera
2012-02-09, 18:01
Medlem
stilltons avatar
det går tyvärr inte ihop med forumets regler. du kan lägga upp det på en torrenttracker och länka till det, så länge du inte länkar till själva torrenten.
Citera
2012-02-09, 18:03
Medlem
Arons avatar
ehh, har ingen aning hur man gör det
Citera
2012-02-09, 21:16
Medlem
micaeles avatar
Beakta regel 1.02, vilket kan försvåra sådan spridning. En gång i tiden hade vi aktuell tillgång till Aftonbladet Plus-artiklar via forumet (bra att skriva ut och ha som dasspapper), vilket försvann utav nämnd anledning.
Citera
2012-02-09, 21:29
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Beakta regel 1.02, vilket kan försvåra sådan spridning. En gång i tiden hade vi aktuell tillgång till Aftonbladet Plus-artiklar via forumet (bra att skriva ut och ha som dasspapper), vilket försvann utav nämnd anledning.
ja, men som jag förstått det så är det OK så länge det rör en diskussion om innehållet, och inte att trådens syfte är att sprida materialet (men aldrig direktlänkar till filen, även om det är en diskussionstråd)..
Citera
2012-02-09, 22:18
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
ja, men som jag förstått det så är det OK så länge det rör en diskussion om innehållet, och inte att trådens syfte är att sprida materialet (men aldrig direktlänkar till filen, även om det är en diskussionstråd)..

Du får fortfarande inte citera en hel artikel. Diskussionsunderlaget måste till det alltid finnas där.
Citera
2012-02-09, 22:54
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Du får fortfarande inte citera en hel artikel. Diskussionsunderlaget måste till det alltid finnas där.

Jag vet att man inte får länka direkt till upphovsrättsskyddat material, men får TS länka till en bild där hela artikeln är med? Eller t.ex. pastebin (en sida där man kopierar in text, används ofta av programmerare) där artikeln finns?

Om nej på det första alternativet; ska alla länkar till bilder förbjudas om inte personen som länkar tråden här har tagit bilden?

Jag förstår att det måste vara något att diskutera också, men undrar lite om gränsdragningarna.
Citera
2012-02-09, 23:42
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Jag vet att man inte får länka direkt till upphovsrättsskyddat material, men får TS länka till en bild där hela artikeln är med? Eller t.ex. pastebin (en sida där man kopierar in text, används ofta av programmerare) där artikeln finns?

Om nej på det första alternativet; ska alla länkar till bilder förbjudas om inte personen som länkar tråden här har tagit bilden?

Jag förstår att det måste vara något att diskutera också, men undrar lite om gränsdragningarna.

Jag uttalade mig nog lite förhastat och tänkte främst på i de fall en hel tidningsartikel återges i textform. I de fallen är det ett rätt tydligt brott mot upphovsrättsregeln. Jag skulle våga påstå att om man skulle återge ett nyhetsbrev som man vanligtvis måste betala för på samma sätt skulle även det falla under 1.02, gamla 0.08.
Citera
2012-02-10, 06:30
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
jag menar att du kan diskutera det på samma vis som du diskuterar en bok. alla behöver inte ha tillgång till boken för att den ska kunna diskuteras (självklart inte citera hela boken). om sen någon länkar till en torrentsida där e-boken finns, så bryter inte det mot reglerna. inte ens om TS gör det, så länge tråddiskussionen handlar om själva boken, och inte skapas i syfte att sprida en länk till en plats där man kan få tag på boken.
Citera
2012-02-10, 14:11
Medlem
Arons avatar
om man får tillåtelse då av upphovsrättsinnehavaren i det här fallet gerald celente får man då kopiera/klistra in texten ?

ska skicka han en förfrågan till han
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in