2012-02-09, 14:09
Medlem
Jag och några andra i klassen skriver ett PA om supraledning. Skolan hade en supraledare (dock var den trasig som två halvmånar). Min fråga är om detta kan förhindra svävandet. Jag undrar också om tjockleken på supraledningaren spelar roll när den ska sväva, dvs att om den är tjockare är den starkare?

Någon som har ett bra tips på vart man köper färdiga supraledare?

Tack!
Citera
2012-02-09, 14:21
Medlem
Vet du vad en supraledare är till att börja med?
Det är ett ämne som har (i princip) noll motstånd för elektriska strömmar.

En supraledare svävar inte.
Man kan dock få en magnet att sväva ovanför en supraledare.

Du kanske skulle börja med att läsa på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Supraledare
Citera
2012-02-09, 15:13
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=ONswG9YTrlo. Det går att få en supraledare att sväva över en magnet.
Senast redigerad av Weeps 2012-02-09 kl. 15:29.
Citera
2012-02-09, 16:47
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weeps
Jag och några andra i klassen skriver ett PA om supraledning. Skolan hade en supraledare (dock var den trasig som två halvmånar). Min fråga är om detta kan förhindra svävandet. Jag undrar också om tjockleken på supraledningaren spelar roll när den ska sväva, dvs att om den är tjockare är den starkare?

Någon som har ett bra tips på vart man köper färdiga supraledare?

Tack!

Eftersom dess egenskaper kommer från dess molekylära struktur, mer än från dess bulkegenskaper, spelar det ingen roll om supraledaren är bruten i två delar. Det kommer dock påverka hur magnetfältet interagerar med supraledaren, så att nettokraften blir annorlunda.
Citera
2012-02-10, 09:07
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Eftersom dess egenskaper kommer från dess molekylära struktur, mer än från dess bulkegenskaper, spelar det ingen roll om supraledaren är bruten i två delar. Det kommer dock påverka hur magnetfältet interagerar med supraledaren, så att nettokraften blir annorlunda.

Ett osymmetriskt magnetfält kommer göra att den inte kommer kunna låsa sig i en position för att sväva, skulle jag tro iaf. Den skulle däremot kunna "glida" över ett magnetspår utan att vidröra magneterna.
Citera
2012-02-10, 12:10
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Ett osymmetriskt magnetfält kommer göra att den inte kommer kunna låsa sig i en position för att sväva, skulle jag tro iaf. Den skulle däremot kunna "glida" över ett magnetspår utan att vidröra magneterna.

Det borde gå med ett asymmetriskt genomströmmande magentfält också, om man har defekter i supraledaren så att "quantum locking" uppstår.
Citera
2012-02-10, 12:56
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det borde gå med ett asymmetriskt genomströmmande magentfält också, om man har defekter i supraledaren så att "quantum locking" uppstår.

Uppstår det av defekter i den? Jag trodde det krävdes en ferromagnetisk skiva i den för att låsas. Jag tänkte dock på svävning från Meissner-effekten.
Citera
2012-02-10, 22:40
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Uppstår det av defekter i den? Jag trodde det krävdes en ferromagnetisk skiva i den för att låsas. Jag tänkte dock på svävning från Meissner-effekten.

Sväva kommer den ju göra även om den är formad så att det "genomströmmande" (kanske omgivande är bättre ord i det här fallet) magnetfältet blir asymmetriskt, den kommer ju att ställa in sig så att magnetfältet blir symmetriskt.

För låsning krävs defekter, som magnetfältet utan större problem kan genomströmma, vilket innebär att det måste vara para-, ferro- eller ferrimagnetiska defekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in