Citat:
Ursprungligen postat av
qutm
Nej. Om Isabella blev diagnostiserad så gäller nog det jag skrev. Olika experter i tråden har angivit tre olika diagnoser, ADHD, Bipolar och Borderline, snälla får jag tro att Borderline passar bäst?
Någon skrev att Isabella blev tvångsomhändertagen. Tvångsomhändertagande kan kräva en diagnos, men det är jag inte säker på.
För att en person ska bli tvångsvårdad enligt LPT krävs det att personen:
1. Lider av en allvarlig psykisk störning.
2. Har ett oundgängligt behov av psykiatrisk dygnetruntvård (slutenvård).
3. Motsätter sig erbjuden vård
alternativt att det finns grundad anledning att anta att vården inte kan ges med personens samtycke.
Vanligtvis inleds tvångsvård genom att en läkare efter undersökning av personen utfärdar ett vårdintyg och denne skrivs in på en psykiatrisk slutenvårdsavdelning. Patienter som vårdas enligt HSL eller LRV kan också överföras till vård enligt LPT genom sk konvertering.
Men det finns i lagstiftningen inget krav på att den som blir föremål för tvångsvård ska ha genomgått en utredning och fått en psykiatrisk diagnos utan det handlar i stället om att ovanstående kriterier
måste uppfyllas.
Om Bellsan varit föremål för psykiatrisk tvångsvård, vilket hon förmodligen inte har, så säger det ingenting om huruvida hon uppfyller kraven för någon psykiatrisk diagnos eller inte. Det är två skilda saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Bra förklarat! Men vad skiljer rent praktiskt forna tiders omyndigförklaring från att vara satt under förvaltarskap? Är det bara ytterligare ett exempel på nya namn på gamla företeelser precis som det inte längre heter P-bot eller socialbidrag?
Jag tror att den avgörande skillnaden är att den som var omyndigförklarad inte hade någon rösträtt medan den som är sätt under dagens förvaltarskap har kvar sin rätt att delta i allmänna väl.