2012-02-09, 10:53
Medlem
Hej

Försöker hitta info om ett oprovocerat angrepp som skedde på Hornsgatan i höjd vid Mariatorget. Ca 2007-2008. En man blev helt oprovocerat nedslagen av en psykiskt sjukman med en träklubba med spikar i. Mannen blev mycket svårt skadad och jag har för mig att jag läste att han aldrig repade sig och blev hjärnskadad. Någon som vet mer om detta? Vad gör förövaren och offret idag?

/Jojje
Citera
2012-02-09, 11:13
Medlem
Mandelbrots avatar
Är det denna händelse du menar?
Citat:
En 39-årig man dömdes på onsdagen till tio månaders fängelse för att ha misshandlat en man på Mariatorget i Stockholm. Mannen dömdes bland annat för hets mot folkgrupp efter att han skrikit rasistiska ord och gjort hitlerhälsning i samband med misshandeln.

Efterlyst uppmärksammade fallet i samband med Civilkuragepriset som delades ut under hösten. En kvinna, Caroline Wasberg, som såg misshandeln vid tunnelbaneuppgången agerade nämligen genom att tillkalla vakter till platsen. Hon nominerades sedan till priset.

Det var den 12 juni 2008 som 39-åringen helt oprovocerat misshandlade en man vid Mariatorgets tunnelbanestation klockan 21.27 på kvällen. Flera övervakningskameror registrerade händelsen, och en av filmerna visades senare upp i Efterlyst.
http://www.tv3.se/efterlyst/fall/39-aring-domdes-misshandel-vid-mariatorget
Citera
2018-12-27, 11:19
Medlem
Rabattfyllans avatar
TS tänker troligtvis på mordförsöket på Hornsgatan på Södermalm i Stockholm 2004.

En 44-årig man erkände att han slog en 50-åring i huvudet med en spikförsedd planka. Det skedde på kvällen 2 februari 2004 när 44-åringen helt oprovocerat gick till attack mot 50-åringen .

50 åringen fick livshotande skador och hans tillstånd är oförändrat. 44 åring som uppgivit att han slog för att få psykisk vård skulle genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning.

Vad hände med gärningsmannen efter detta?
Citera
2018-12-27, 12:25
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Tidigare på dagen den 2 februari hade GM för en bekant berättat att han tänkte mörda någon. Efter dådet uppsökte han samma bekant och sade att "nu har jag dräpt en person". Han angav sig själv och för en av poliserna berättade han att hans plan varit att ta livet av en "snubbe" så att han kunde åka in på livstid.

Under häktningsförhandlingen beslutades att GM skulle genomgå en liten rättspsykiatrisk undersökning. Han vände sig då mot kammaråklagaren och tackade henne. Han hade, enligt egen utsago, sökt vård flera gånger vid S:t Görans sjukhus utan resultat.

GM, som tidigare vårdats inom rättspsykiatrin för våldsbrott, dömdes vid Stockholms tingsrätt till livstids fängelse för mordförsök. Hovrätten ändrade straffet till nio år, dock utan möjlighet till villkorlig frigivning. GM dömdes också till att betala ett skadestånd på närmare 200 000 kr till BO.

BO låg länge nedsövd, men återfick efter ett par veckor medvetandet. En ca två månader efter händelsen tog sig BO fram med hjälp av rullstol. Vet ej om läget kom att förbättras?
Senast redigerad av Ettsjutretton 2018-12-27 kl. 12:31.
Citera
2018-12-27, 15:29
Medlem
Rabattfyllans avatar
Ingen "brottsrookie" direkt. Dömd för flera grova våldsbrott och hade fått diagnosen "gränspsykotisk personlighetsstruktur". 1990 dömdes han visst för mord på sin dåvarande flickvän. En 16 kilo tung sten var mordvapnet då.

Aftonbladet gjorde så att man skrev förnamnet på brottsoffret och vilka skador han fick och något om vårdinsatserna. Namnet på gärningsmannen höll man inne med.

Citat:
Erik, 52, skulle gå ut och handla.

Han slogs ner med en spikplanka av en man som nekats psykisk hjälp.

Idag inleds rättegången - medan Erik ligger förlamad och hjärnskadad på sjukhus.

Läs själva.

Som sagt, vad hände med gärningsmannen efter detta? Fick han 9 års fängelse avtjänade han troligtvis 6 år. Fri 2010? Hur skulle Svea hovrätt kunna ta bort den villkorliga frigivningen? Aldrig hört talas om något sånt innan.
Citera
2018-12-27, 21:39
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Ingen "brottsrookie" direkt. Dömd för flera grova våldsbrott och hade fått diagnosen "gränspsykotisk personlighetsstruktur". 1990 dömdes han visst för mord på sin dåvarande flickvän. En 16 kilo tung sten var mordvapnet då.

Aftonbladet gjorde så att man skrev förnamnet på brottsoffret och vilka skador han fick och något om vårdinsatserna. Namnet på gärningsmannen höll man inne med.

Läs själva.

Som sagt, vad hände med gärningsmannen efter detta? Fick han 9 års fängelse avtjänade han troligtvis 6 år. Fri 2010? Hur skulle Svea hovrätt kunna ta bort den villkorliga frigivningen? Aldrig hört talas om något sånt innan.
Tack för information. Det hade varit intressant att få veta litet mer om mordet han dömdes för 1990.
Citera
2018-12-27, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Tidigare på dagen den 2 februari hade GM för en bekant berättat att han tänkte mörda någon. Efter dådet uppsökte han samma bekant och sade att "nu har jag dräpt en person". Han angav sig själv och för en av poliserna berättade han att hans plan varit att ta livet av en "snubbe" så att han kunde åka in på livstid.

Under häktningsförhandlingen beslutades att GM skulle genomgå en liten rättspsykiatrisk undersökning. Han vände sig då mot kammaråklagaren och tackade henne. Han hade, enligt egen utsago, sökt vård flera gånger vid S:t Görans sjukhus utan resultat.

GM, som tidigare vårdats inom rättspsykiatrin för våldsbrott, dömdes vid Stockholms tingsrätt till livstids fängelse för mordförsök. Hovrätten ändrade straffet till nio år, dock utan möjlighet till villkorlig frigivning. GM dömdes också till att betala ett skadestånd på närmare 200 000 kr till BO.

BO låg länge nedsövd, men återfick efter ett par veckor medvetandet. En ca två månader efter händelsen tog sig BO fram med hjälp av rullstol. Vet ej om läget kom att förbättras?

Vad menas " nio år utan möjlighet till villkorlig frigivning"? Det kan väl inte vara korrekt.

Detta är väl den s.k. Plankmannen? Uppgiften om spikklubba är m.a.o. fel. Jag tippar att galningen är död. Att han inte fick rättspsykiatrisk vård är anmärkningsvärt, och eftersom det mig veterligt varit tyst om honom, har han antagligen avlidit, kanske genom självmord.
Citera
2018-12-27, 22:52
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Vad menas " nio år utan möjlighet till villkorlig frigivning"? Det kan väl inte vara korrekt.

Detta är väl den s.k. Plankmannen? Uppgiften om spikklubba är m.a.o. fel. Jag tippar att galningen är död. Att han inte fick rättspsykiatrisk vård är anmärkningsvärt, och eftersom det mig veterligt varit tyst om honom, har han antagligen avlidit, kanske genom självmord.
Det var så det rapporterades i någon kvällstidning så hovrättens dom meddelats. Att GM skulle tvingas sitta sina nio år. Likt en tidigare skribent så har jag heller aldrig hört talas om något liknande.

Det stämmer att det rör sig om den s k "Plankmannen". Jag tror också att "risken" är stor, att han är avliden. Han hade försökt begå självmord en kort tid före dådet på Hornsgatan.
Citera
2018-12-28, 21:43
Medlem
GM i dag
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesthlm
Någon som vet mer om detta? Vad gör förövaren och offret idag?
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Vad hände med gärningsmannen efter detta?
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag tippar att galningen är död. Att han inte fick rättspsykiatrisk vård är anmärkningsvärt, och eftersom det mig veterligt varit tyst om honom, har han antagligen avlidit, kanske genom självmord.
Citat:
Jag tror också att "risken" är stor, att han är avliden.
GM lever idag, han är skriven i Östergötland. Sedan 2014 har han haft särskild postadress vid ett behandlingshem i Värmland.

Enligt det rättspsykiatriska utlåtandet begick mannen gärningen under påverkan av en psykisk störning, som dock ej var en allvarlig störning. Vid tiden för den rättspsykiatriska undersökningen hade gärningsmannen ej en allvarlig psykisk störning. Därmed fanns inte förutsättningar att överlämna honom till rättspsykiatrisk vård.
(Han genomgick rättspsykiatriska undersökningar även åren före, 2001 och 2003 - varvid det konstaterats att det inte funnits medicinska förutsättningar för överlämnande till rättspsykiatrisk vård.)

Hovrätten inhämtade yttrande från Socialstyrelsen över det rättspsykiatriska utlåtandet som tingsrätten erhållit i målet. Socialstyrelsen, Rättsliga rådet, anslöt sig till och instämde i de slutsatser som gjorts i det rättspsykiatriska utlåtandet.
Citera
2018-12-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommentarX
GM i dag
GM lever idag, han är skriven i Östergötland. Sedan 2014 har han haft särskild postadress vid ett behandlingshem i Värmland.

Enligt det rättspsykiatriska utlåtandet begick mannen gärningen under påverkan av en psykisk störning, som dock ej var en allvarlig störning. Vid tiden för den rättspsykiatriska undersökningen hade gärningsmannen ej en allvarlig psykisk störning. Därmed fanns inte förutsättningar att överlämna honom till rättspsykiatrisk vård.
(Han genomgick rättspsykiatriska undersökningar även åren före, 2001 och 2003 - varvid det konstaterats att det inte funnits medicinska förutsättningar för överlämnande till rättspsykiatrisk vård.)

Hovrätten inhämtade yttrande från Socialstyrelsen över det rättspsykiatriska utlåtandet som tingsrätten erhållit i målet. Socialstyrelsen, Rättsliga rådet, anslöt sig till och instämde i de slutsatser som gjorts i det rättspsykiatriska utlåtandet.

Det var ju märkligt, att han inte skapat ytterligare krim-rubriker! Behandlingshem? För narkotikamissbruk, kanske?
Citera
2018-12-28, 21:56
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommentarX
GM i dag

Stort tack för, som vanligt, intressanta uppgifter, KommentarX. Vet du något om hur länge han kom att vårdas för mordet 1990? Jag antar att det blev sluten vård även då.
Citera
2018-12-28, 22:13
Medlem
Citat:
Stort tack för, som vanligt, intressanta uppgifter, KommentarX. Vet du något om hur länge han kom att vårdas för mordet 1990? Jag antar att det blev sluten vård även då.
Tyvärr har jag inga uppgifter om mordet 1990 rörande den rättspsykiatriska vården annat än att jag vet att han överlämnades till sluten psykvård. Var han vårdades och hur länge, vet jag inte. Vet du när den domen meddelades? Jag har en uppgift om att domsdatum var i mars månad, men är inte hundra.

Andra domar och straff är annars dessa (kanske finns tidigare domar jag inte känner till):
Grov misshandel och misshandel i dom i december 2001, fängelse i två år. Han frigavs för detta straff villkorligt efter ett drygt ett år, i december 2002. I juni 2003 dömdes han till fängelse igen, i åtta månader, brottet var grov skadegörelse. Han frigavs villkorligt från detta straff i slutet av december 2003.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in