GM i dag
Citat:
Ursprungligen postat av
Jojjesthlm
Någon som vet mer om detta? Vad gör förövaren och offret idag?
Citat:
Ursprungligen postat av
Rabattfyllan
Vad hände med gärningsmannen efter detta?
Citat:
Ursprungligen postat av
dubbelbottnad
Jag tippar att galningen är död. Att han inte fick rättspsykiatrisk vård är anmärkningsvärt, och eftersom det mig veterligt varit tyst om honom, har han antagligen avlidit, kanske genom självmord.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ettsjutretton
Jag tror också att "risken" är stor, att han är avliden.
GM lever idag, han är skriven i Östergötland. Sedan 2014 har han haft särskild postadress vid ett behandlingshem i Värmland.
Enligt det rättspsykiatriska utlåtandet begick mannen gärningen under påverkan av en psykisk störning, som dock ej var en allvarlig störning. Vid tiden för den rättspsykiatriska undersökningen hade gärningsmannen ej en allvarlig psykisk störning. Därmed fanns inte förutsättningar att överlämna honom till rättspsykiatrisk vård.
(Han genomgick rättspsykiatriska undersökningar även åren före, 2001 och 2003 - varvid det konstaterats att det inte funnits medicinska förutsättningar för överlämnande till rättspsykiatrisk vård.)
Hovrätten inhämtade yttrande från Socialstyrelsen över det rättspsykiatriska utlåtandet som tingsrätten erhållit i målet. Socialstyrelsen, Rättsliga rådet, anslöt sig till och instämde i de slutsatser som gjorts i det rättspsykiatriska utlåtandet.