2012-02-08, 21:15
Medlem
Jag bytte från sertralin till venlafaxin och har stått på venlafaxin 225 mg mot GAD i några månader. Jag upplever att venlafaxin fungerar mycket sämre än vad sertralinet gjorde så jag vill byta tillbaka. Hur byter jag smidigast från 225 mg till 200 mg sertralin? Min allmänläkare vill att jag trappar ut medicinen helt och sen trappar upp men går det verkligen inte att byta direkt då venlafaxin har så kort halveringstid? Någon som gjort detta byte?
Citera
2012-02-08, 22:06
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullebangmamma
Jag bytte från sertralin till venlafaxin och har stått på venlafaxin 225 mg mot GAD i några månader. Jag upplever att venlafaxin fungerar mycket sämre än vad sertralinet gjorde så jag vill byta tillbaka. Hur byter jag smidigast från 225 mg till 200 mg sertralin? Min allmänläkare vill att jag trappar ut medicinen helt och sen trappar upp men går det verkligen inte att byta direkt då venlafaxin har så kort halveringstid? Någon som gjort detta byte?

han är nog försiktig iom. att han inte är psykiatriker. Om man tar ssri kan man byta rakt av (men det ger en del utsättningssymptom och värre biverkningar) så kanske inte att rekommendera. När jag tog sertralin som jag ville sluta med så började jag ta cipralex och trappade upp den samtidigt som jag minskade sertralindosen typ var 4:e dag 50 mg sk "cross tapering" och sen fortsatte trappa upp cipralex.

Men det är svårt man måste ju alltid ha risken för serotonergt syndrom i bakhuvudet. Han kanske kan konsultera en kollega, eller rentav kontakta nån psykiatriker för rådgivning och se hur ni ska göra.

Att sätta ut venlafaxinet helt och sen sätta in sertralin kan vara något av ett vågspel ifall du blir mycket sämre igen.
Citera
2012-02-11, 11:59
Medlem
Jag har nu gjort bytet och jag antar att jag mår som jag förtjänar men det är ok. Gick från 225 mg venlafaxin ena dagen till 75 mg venlafaxin + 50 mg sertralin andra dagen och dagen efter tog jag bort venlafaxin helt och tog 100 mg sertralin och idag är den andra dagen med 100 mg sertralin. Jag är sjukt skakig och min man tycker det ser läskigt ut men psykiskt mår jag rätt ok. Mindre ångest än vanligt så jag hoppas bara att skakningarna ska försvinna snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in