2012-11-11, 22:18
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demiurg2
Vi har en mycket enkel policy för Fezbook. Är du inte anställd för att sköta vår Fezbook så får du inte.
Facebook är utspärrat på alla av företagets datorer.
Använder du eget internet för att checka Facebook får detta endast ske under raster och lunch.
Om det ändå sker går gången såhär.
1. Muntlig varning med fackrepresentant närvarande.
2. Skriftlig varning med fackrepresentant närvarande.
3. Uppsägning med omedelbar verkan. Uppsägningstid kortast möjlig och räknat från den muntliga varningen.
Termen för förfarandet är ordervägran.

Det korrekta arbetsrättsliga termen är arbetsvägran och ditt inlägg vittnar om en djup okunskap i arbetsrätt, så pass djup att jag nästan betvivlar att du är den företagsledare du utger dig för att vara.

Jag skulle vilja se dig stå i arbetsdomstolen och driva en process som du har hängt upp på att en anställd vid tre tilfällen har kollat facebook i sin egen mobiltelefon samtidigt som du försöker övertyga domstolen om det juridiskt korrekta i att en uppsägningstid ska börja löpa vid en tidpunkt som infaller innan uppsägningstillfället.... Som aktieägare skulle jag knappast vilja ha en VD som via sin okunnighet riskerar att dra på bolaget stora skadestånd.
Senast redigerad av Danielxbf32 2012-11-11 kl. 22:19. Anledning: Styckeindelning är en god sak
Citera
2012-11-11, 22:32
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielxbf32
Det korrekta arbetsrättsliga termen är arbetsvägran och ditt inlägg vittnar om en djup okunskap i arbetsrätt, så pass djup att jag nästan betvivlar att du är den företagsledare du utger dig för att vara.

Jag skulle vilja se dig stå i arbetsdomstolen och driva en process som du har hängt upp på att en anställd vid tre tilfällen har kollat facebook i sin egen mobiltelefon samtidigt som du försöker övertyga domstolen om det juridiskt korrekta i att en uppsägningstid ska börja löpa vid en tidpunkt som infaller innan uppsägningstillfället.... Som aktieägare skulle jag knappast vilja ha en VD som via sin okunnighet riskerar att dra på bolaget stora skadestånd.

Min markering känns som en spännande formulering sett ur ett arbetsrättsligt perspektiv...
Citera
2012-11-12, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Min markering känns som en spännande formulering sett ur ett arbetsrättsligt perspektiv...

Faktum är att det är prövat ett flertal gånger och du kan använda varningsdatum som datum från när du börjar räkna uppsägningstid om detta meddelats vid varningstillfälle.

Danielxbf32:
Idiot. Arbetsvägran är när arbetstagaren vägrar att utföra arbete, ordervägran är när arbetstagare väljer att inte följa instruktioner och direkta order.
Citera
2012-11-12, 15:11
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Faktum är att det är prövat ett flertal gånger och du kan använda varningsdatum som datum från när du börjar räkna uppsägningstid om detta meddelats vid varningstillfälle.

Danielxbf32:
Idiot. Arbetsvägran är när arbetstagaren vägrar att utföra arbete, ordervägran är när arbetstagare väljer att inte följa instruktioner och direkta order.

1. Nej det kan man inte. Källa på att det har "prövats ett flertal gånger"? En varning är inte ens en rättshandling i sig (såvida ett varningsförfarande inte är reglerat i kollektivavtal), under inga omständigheter kan en uppsägningstid börja löpa vid ett tillfälle som inträffar innan själva uppsägningen verkställs. För övrigt så är en "uppsägning med omedelbar verkan" som du uttryckte det tidigare detsamma som ett avsked och då är inga uppsägningstider relevanta ändå vilket gör din påstådda policy så märklig och självmotsägande rent arbetsrättsligt att den framstår som rent påhitt.

Och då har vi inte ens berört hur långt ifrån saklig grund du befinner dig samt de astronomiska bevisproblem du får om du skulle driva en sån här uppsägning i skarpt läge.

2. Nej jag är ingen idiot, lär dig hyfs.

Det heter fortfarande arbetsvägran, begreppet ordervägran har jag aldrig sett figurera som "rubrik" i arbetsrättsliga sammanhang. Att ordervägra är att arbetsvägra. Dessutom ses det inte som arbetsvägran att bryta mot ordningsregler, arbetsvägran (eller det du kallar ordervägran) är att på uppmaning vägra att utföra arbetsuppgifter, något arbetsrätten generellt ser betydligt allvarligare på än brott mot ordningsregler. Brott mot ordningsregler kan givetvis utgöra saklig grund för uppsägning men i de fallen görs en mer noggrann bedömning av allvarligheten, är det t.ex. säkerhetsrelaterade regler ses det som allvarligare än enkom enstaka brott mot mer allmänna ordningsregler.

Nu är det ju egentligen skit samma vad det kallas men ditt felaktiga användande av begrepp får din okunnighet att lysa igenom.
Citera
2012-11-12, 20:16
Medlem
tarafels avatar
Citat:
Jag är den som A) Informerar om reglerna, B) River öronen av den som bryter dem och C) Sparkar sådana som är för pantade för att fatta ren svenska. Du är också välkommen att inte söka jobb hos oss.

Fy fan vad många slappsurfande jävlar det är här inne... Och motsvarande, fan vad flata chefer ni har. Skäms på er.

Så slavdrivare då?

Som sagt tidigare; det verkar vara en vidrig arbetsplats och du verkar ha en vidrig livssyn. Det är min åsikt.

Tack men jag har redan ett jobb, som jag sköter utmärkt, utan att hetsas av en massa hot och förbud. Det enda du uppnår med sådant är en massa stress och ångest mot att företagsledningen ska tjäna ännu lite extra, eller snarare gardera sig mot att kunna behandla människor som skit utan att kunna hållas ansvariga. Skäms på dig!
Citera
2012-11-12, 20:25
Medlem
TheShapes avatar
Vi har inga tydliga restriktioner på vårat kontor, men vi är ett ganska litet gäng, så chefen har rätt bra koll på om vi inte sköter våra arbetsuppgifter utan sitter och Facebookar/Twittrar/whatever. Sen kunde han inte bry sig mindre om man råkar slänga upp en statusuppdatering på rasten.

Men jag sitter aldrig vid Facebook vid arbetsdatorn. För mig så är den bara arbete och vill inte ha några andra irritationsmoment uppe, och har jag behov av att kolla eländet så drar jag upp det i mobilen (dessutom skönt att slippa reklam).
Citera
2012-11-12, 21:01
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Om du har 100 anställda som kostar dig 330:- per timme i genomsnitt så är alltså den direkta kostnaden om de anställda i snitt surfar en timme 33.300 SEK per dag. 166 500 SEK per vecka, 707 625 per månad och 7 783 125 per år. Omräknat i vinstmarginal så är det alltså hela vinsten för ett normalt företag med en marginal på 8 till 10 procent. Det spelar ingen som helst roll om det är ett producerande bolag, ett konsultbolag, eller ett hippt kreativt företag. Om ni PR-nissar behöver vara kreativa genom att surfa i timmar på Facebook, är det är ensak.

I exemplet ovan använde jag 1 timme per dag. I verkligheten så surfar dessa "kreativa" människor upp 2.25 timmar per dag. You do the math... Jag kallar det för stöld.

Det finns säkert ingen som leker med häftapparaten, går en extra runda för att ta kaffe eller hänger fem minuter för mycket i kopiatorrummet på ditt kontor heller
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in