Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Synen kan på facebookanvändande kan skilja mellan olika organisationskulturer. Jag förmodar att det finns en gräns någonstans mellan arbetsplatser där man anställer kreativa människor och där produktionen räknas i timmar och minuter. På arbetsplatser där icke tänkande hjon är vanliga förekommer det nog åsikter som de du driver och på arbetsplatser där man vill ha mer kreativa och självständiga människor så finns inte något förbud mot facebookande mer än vanliga generella IT-regler där det brukar vara tillåtet att efter eget omdöme surfa på nätet och att det inte ska gå ut över jobbet. Att under en mikropaus gå in på Facebook behöver inte betyda att man presterar mindre, men det är förstås viktigt att man avhåller sig från att skriva långa uppsatser. Själv kan jag gå in på Facebook när jag har väldigt lite att göra.
Precis så är det naturligtvis. Jag driver själv ett konsultföretag och mina anställda är högutbildade akademiker. Min IT-policy innehåller endast ett förbud och det gäller porrsurfande. Jag har naturligtvis möjlighet att kontrollera mina anställdas surfvanor under arbetstid och jag aldrig behövt komma med ett påpekande till någon av mina anställda.
När det gäller "kostnaden" för privatsurfande på arbetstid så blir det först en kostnad om den anställde privatsurfar
istället för att arbeta eftersom det kan innebära mindre intäkter för företaget. Om det däremot är så att anställda privatsurfar på lediga stunder utan att deras produktivitet reellt verkligen minskar så blir ju arbetsgivarens "kostnad" närmast imaginär eftersom den anställde får lön i vilket fall som helst.
Slutsatsen blir att i många företag är det absolut nödvändigt med en stringent IT-policy...och i vissa företag så behövs det ingen IT-policy alls (även om man i verkligheten ändå har en policy).