2012-11-10, 10:32
Medlem
I regel finns det alltid en annan arbetsuppgift att utföra istället för att hänga på facebook.
Citera
2012-11-10, 11:36
Bannlyst
Vi har en mycket enkel policy för Fezbook. Är du inte anställd för att sköta vår Fezbook så får du inte.
Facebook är utspärrat på alla av företagets datorer.
Använder du eget internet för att checka Facebook får detta endast ske under raster och lunch.
Om det ändå sker går gången såhär.
1. Muntlig varning med fackrepresentant närvarande.
2. Skriftlig varning med fackrepresentant närvarande.
3. Uppsägning med omedelbar verkan. Uppsägningstid kortast möjlig och räknat från den muntliga varningen.
Termen för förfarandet är ordervägran.
Citera
2012-11-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demiurg2
Vi har en mycket enkel policy för Fezbook. Är du inte anställd för att sköta vår Fezbook så får du inte.
Facebook är utspärrat på alla av företagets datorer.
Använder du eget internet för att checka Facebook får detta endast ske under raster och lunch.
Om det ändå sker går gången såhär.
1. Muntlig varning med fackrepresentant närvarande.
2. Skriftlig varning med fackrepresentant närvarande.
3. Uppsägning med omedelbar verkan. Uppsägningstid kortast möjlig och räknat från den muntliga varningen.
Termen för förfarandet är ordervägran.

Låter som ett hemskt företag att jobba på.
Citera
2012-11-10, 16:04
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eik
Låter som ett normalt företag. Man vet vad som gäller.
Citera
2012-11-10, 18:43
Medlem
Griselins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Låter som ett normalt företag. Man vet vad som gäller.
Tydlighet är A och O och är Du inte ägare eller chef med rätt att disponera Din tid (förutsatt att Du levererar ett resultat) är det bara att lyda. Alla ska leverera ett resultat förstås men de underordnade ska dessutom lyda och arbeta hela arbetstiden och ta rast när det är rast och inte t.ex. smygsurfa på Facebook.

Företag och organisationer ska ledas och styras av sina chefer och inte av de underordnade. Det finns orsaker till varför vissa är chefer och andra inte. De lägre är antingen nyanställda, mindre skolade och/eller begåvade än cheferna och i regel mindre sociala. Det är ofta lätt att okulärt se vilka som är chefer och underordnade i en grupp. Litet märkligt är det när gamla tjocka gubbar och kärringar utan nämnvärd utbildning lyckats bli chefer eller något annat med kommenderingsrätt t.ex. projektledare. (t.ex. inte studenten utan bara någon gammal realexamen eller iblad till och med hjälpklass ā la 60-tal) Gud hjälpe oss för sådana tomtar! Sitter det dessutom med Facebook eller kanske något proffsnätverk är det ännu mera fel.
Citera
2012-11-11, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eik

I och med att du informeras om det när du börjar arbeta så är det ditt problem om du blir sparkad. Du är på arbetet för att arbeta, inte för att slappsurfa. Att använda Facebook på betald arbetstid är detsamma som att stjäla från arbetsgivaren.
Så du är högst välkommen att aldrig söka arbete hos oss.
Citera
2012-11-11, 12:07
Medlem
tarafels avatar
Citat:
I och med att du informeras om det när du börjar arbeta så är det ditt problem om du blir sparkad. Du är på arbetet för att arbeta, inte för att slappsurfa. Att använda Facebook på betald arbetstid är detsamma som att stjäla från arbetsgivaren.
Så du är högst välkommen att aldrig söka arbete hos oss.

Du är rolig du. Är du slav eller slavdrivare på din arbetsplats?
Citera
2012-11-11, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tarafel
Du är rolig du. Är du slav eller slavdrivare på din arbetsplats?

Jag är den som A) Informerar om reglerna, B) River öronen av den som bryter dem och C) Sparkar sådana som är för pantade för att fatta ren svenska. Du är också välkommen att inte söka jobb hos oss.

Fy fan vad många slappsurfande jävlar det är här inne... Och motsvarande, fan vad flata chefer ni har. Skäms på er.
Citera
2012-11-11, 19:34
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Jag är den som A) Informerar om reglerna, B) River öronen av den som bryter dem och C) Sparkar sådana som är för pantade för att fatta ren svenska. Du är också välkommen att inte söka jobb hos oss.

Fy fan vad många slappsurfande jävlar det är här inne... Och motsvarande, fan vad flata chefer ni har. Skäms på er.
Synen kan på facebookanvändande kan skilja mellan olika organisationskulturer. Jag förmodar att det finns en gräns någonstans mellan arbetsplatser där man anställer kreativa människor och där produktionen räknas i timmar och minuter. På arbetsplatser där icke tänkande hjon är vanliga förekommer det nog åsikter som de du driver och på arbetsplatser där man vill ha mer kreativa och självständiga människor så finns inte något förbud mot facebookande mer än vanliga generella IT-regler där det brukar vara tillåtet att efter eget omdöme surfa på nätet och att det inte ska gå ut över jobbet. Att under en mikropaus gå in på Facebook behöver inte betyda att man presterar mindre, men det är förstås viktigt att man avhåller sig från att skriva långa uppsatser. Själv kan jag gå in på Facebook när jag har väldigt lite att göra.
Citera
2012-11-11, 20:39
Bannlyst
Om du har 100 anställda som kostar dig 330:- per timme i genomsnitt så är alltså den direkta kostnaden om de anställda i snitt surfar en timme 33.300 SEK per dag. 166 500 SEK per vecka, 707 625 per månad och 7 783 125 per år. Omräknat i vinstmarginal så är det alltså hela vinsten för ett normalt företag med en marginal på 8 till 10 procent. Det spelar ingen som helst roll om det är ett producerande bolag, ett konsultbolag, eller ett hippt kreativt företag. Om ni PR-nissar behöver vara kreativa genom att surfa i timmar på Facebook, är det är ensak.

I exemplet ovan använde jag 1 timme per dag. I verkligheten så surfar dessa "kreativa" människor upp 2.25 timmar per dag. You do the math... Jag kallar det för stöld.
Citera
2012-11-11, 22:02
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Om du har 100 anställda som kostar dig 330:- per timme i genomsnitt så är alltså den direkta kostnaden om de anställda i snitt surfar en timme 33.300 SEK per dag. 166 500 SEK per vecka, 707 625 per månad och 7 783 125 per år. Omräknat i vinstmarginal så är det alltså hela vinsten för ett normalt företag med en marginal på 8 till 10 procent. Det spelar ingen som helst roll om det är ett producerande bolag, ett konsultbolag, eller ett hippt kreativt företag. Om ni PR-nissar behöver vara kreativa genom att surfa i timmar på Facebook, är det är ensak.

I exemplet ovan använde jag 1 timme per dag. I verkligheten så surfar dessa "kreativa" människor upp 2.25 timmar per dag. You do the math... Jag kallar det för stöld.
När jag skrev mitt inlägg tänkte jag mig lite facebookande kanske max några minuter per dag, men om siffrorna ovan är vad personalen där du jobbar skulle surfa och facebooka om förbud och strikta regler inte fanns förstår jag dig lite bättre.
Citera
2012-11-11, 22:06
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Synen kan på facebookanvändande kan skilja mellan olika organisationskulturer. Jag förmodar att det finns en gräns någonstans mellan arbetsplatser där man anställer kreativa människor och där produktionen räknas i timmar och minuter. På arbetsplatser där icke tänkande hjon är vanliga förekommer det nog åsikter som de du driver och på arbetsplatser där man vill ha mer kreativa och självständiga människor så finns inte något förbud mot facebookande mer än vanliga generella IT-regler där det brukar vara tillåtet att efter eget omdöme surfa på nätet och att det inte ska gå ut över jobbet. Att under en mikropaus gå in på Facebook behöver inte betyda att man presterar mindre, men det är förstås viktigt att man avhåller sig från att skriva långa uppsatser. Själv kan jag gå in på Facebook när jag har väldigt lite att göra.

Precis så är det naturligtvis. Jag driver själv ett konsultföretag och mina anställda är högutbildade akademiker. Min IT-policy innehåller endast ett förbud och det gäller porrsurfande. Jag har naturligtvis möjlighet att kontrollera mina anställdas surfvanor under arbetstid och jag aldrig behövt komma med ett påpekande till någon av mina anställda.

När det gäller "kostnaden" för privatsurfande på arbetstid så blir det först en kostnad om den anställde privatsurfar istället för att arbeta eftersom det kan innebära mindre intäkter för företaget. Om det däremot är så att anställda privatsurfar på lediga stunder utan att deras produktivitet reellt verkligen minskar så blir ju arbetsgivarens "kostnad" närmast imaginär eftersom den anställde får lön i vilket fall som helst.

Slutsatsen blir att i många företag är det absolut nödvändigt med en stringent IT-policy...och i vissa företag så behövs det ingen IT-policy alls (även om man i verkligheten ändå har en policy).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in