Vi säger att jag kastar en tärning en triljon gånger, då borde sannolikheten för att tärningen ska landa på ett vara 1/6.
Någon som kan utföra en kodsnutt som kastar en tärning en triljon gånger (med hjälp av en funktion som kastar tärningen helt random) och sedan skriver ut hur många gånger tärningen hamnade på ett. Tärningen borde hamna på ett 1.66666667 × 10^17 gånger av en triljon gånger.
Du behöver inte simulera det. Med 1000 miljarder tärningskast kommer 1/6 bli ettor. Avvikelsen från en sjättedel är mindre än precisionen på flyttal (ca 19 decimala siffror med 64-bits flyttal)
Du behöver inte simulera det. Med 1000 miljarder tärningskast kommer 1/6 bli ettor. Avvikelsen från en sjättedel är mindre än precisionen på flyttal (ca 19 decimala siffror med 64-bits flyttal)
Sannolikheten stämmer ju bättre ju mer kast du gör, därför vill jag se detta i praktiken.
Det är förresten ganska onödigt att testa en triljon gånger, eftersom slumpgeneratorn lär ha en periodicitet avsevärt mycket lägre än en triljon... På min dator (OS X) endast 16*(2^31 - 1).