2012-02-08, 11:01
Medlem
Hej.

Har styrketränat sen i början på januari 3-5 gånger i veckan, syftet är att komma "i form" till sommaren. Kör en tre split så oftast blir det 2 pass av ben/mage i veckan, resten 1 gång.
Hela året har jag ätit "rätt" (mycket protein, inget godis eller alkohol etc), inga gainers (bara whey 100 ca 4 ggr i veckan, 1 1/2 dl varje gång) då jag aldrig haft svårt för att gå upp i vikt.

Vägde mig precis och vågen visade 85 kg (på 180 cm), förstår inte riktigt vad vikten kommer ifrån då jag inte är vältränad precis och jag känner mig inte så fet heller. Då jag är helt grön inom området skulle jag uppskatta lite tips om när jag ska börja deffa (och hur intensivt) för att inte se ut som en jättetjockis till sommaren. Eller är det ens någon idé att hålla på att deffa när man styrketränat så kort tid?

En bild: http://imgur.com/DVIqM
Senast redigerad av lawsaw 2012-02-08 kl. 11:32.
Citera
2012-02-08, 11:25
Medlem
Timies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawsaw
Hej.

Har styrketränat sen i början på januari 3-5 gånger i veckan, syftet är att komma "i form" till sommaren. Kör en tre split så oftast blir det 2 pass av ben/mage i veckan, resten 1 gång.
Hela året har jag ätit "rätt" (mycket protein, inget godis eller alkohol etc), inga gainers (bara whey 100 ca 4 ggr i veckan, 1 1/2 dl varje gång) då jag aldrig haft svårt för att gå upp i vikt.

Vägde mig precis och vågen visade 85 kg, förstår inte riktigt vad vikten kommer ifrån då jag inte är vältränad precis och jag känner mig inte så fet heller. Då jag är helt grön inom området skulle jag uppskatta lite tips om när jag ska börja deffa (och hur intensivt) för att inte se ut som en jättetjockis till sommaren. Eller är det ens någon idé att hålla på att deffa när man styrketränat så kort tid?

En bild: http://imgur.com/DVIqM
Om du vill börja deffa så finns det massor med trådar och info här. Testa i någon av dom istället
MVH
Citera
2012-02-08, 13:56
Medlem
MaymuneNs avatar
Enligt mina personliga åsikter tycker jag inte du ska deffa och istället forsätta bygga. Deffa kan du göra när du blivit lite större.
Citera
2012-02-08, 14:00
Medlem
Det du frågar är - "när ska jag gå ner i vikt" =P

Deffar du inte nu så kommer du få deffa det fettet senare. Så du tjänar på att deffa nu för då kan du gå runt med en snyggare kropp när du bulkar.
Citera
2012-02-08, 15:24
Medlem
cconnyws avatar
Att fråga när man ska deffa är lite som att fråga när man ska klippa håret. Kör på det du tycker är snyggt/trivs med.
Citera
2012-02-08, 16:28
Medlem
Me0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cconnyw
Att fråga när man ska deffa är lite som att fråga när man ska klippa håret. Kör på det du tycker är snyggt/trivs med.
De flesta vill deffa till sommaren så man ser bra ut på stranden. När borde man börja deffa om man vill se bra ut i juni-juli? Sitter på kanske 5kg att deffa bort.
Senast redigerad av Me0w 2012-02-08 kl. 16:30.
Citera
2012-02-08, 16:29
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
De flesta vill deffa till sommaren så man ser bra ut på stranden. När borde man börja deffa om man vill se bra ut i juni-juli? Sitter på kanske 5kg att deffa bort.

5kg fett får du lätt bort på 2 månaders bra deffande.
Citera
2012-02-08, 16:32
Medlem
Me0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
5kg fett får du lätt bort på 2 månaders bra deffande.
Okej, tack! Ska tilläggas att jag är ectomorph (tror jag?), naturligt väldigt smal och svårt för att gå upp i vikt, så förmodligen kan jag deffa ganska snabbt?
Citera
2012-02-08, 16:43
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Okej, tack! Ska tilläggas att jag är ectomorph (tror jag?), naturligt väldigt smal och svårt för att gå upp i vikt, så förmodligen kan jag deffa ganska snabbt?

Skit i vilken kroppstyp du är. Det handlar om att lära sig att äta saker som är kcalrika och inte mättar så bra. Då kan alla med enkelhet gå upp i vikt.

Du deffar inte snabbare än någon annan så länge ni håller samma storlek på kcalunderskottet.
Citera
2012-02-08, 16:48
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:

Haha. Menar du att du går upp långsammare på 500kcal överskott än någon annan? Deffar du hårt (runt 1000kcal underskott per dag) kan du räkna med runt 1kg per vecka. Sen om det fungerar för dig får du testa själv.
Citera
2012-02-08, 18:26
Medlem
Me0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Skit i vilken kroppstyp du är. Det handlar om att lära sig att äta saker som är kcalrika och inte mättar så bra. Då kan alla med enkelhet gå upp i vikt.

Du deffar inte snabbare än någon annan så länge ni håller samma storlek på kcalunderskottet.
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
Haha. Menar du att du går upp långsammare på 500kcal överskott än någon annan? Deffar du hårt (runt 1000kcal underskott per dag) kan du räkna med runt 1kg per vecka. Sen om det fungerar för dig får du testa själv.
Det låter klokt, tack för hjälpen. :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in