2012-02-07, 23:40
Medlem
Jag är hyfsat nyinflyttad i en hyresrätt och planerar att byta ut en del köksluckor och lådfronter. Dock finns det hela 6 olika storlekar på luckorna, men jag hittar inte alla på exempelvis IKEA. Av vanliga köksluckor har jag följande storlekar: 70x30, 70x35, 70x40, 70x50, 70x60. Med vanlig kökslucka menar jag typ http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70067558/

Dessutom har jag en liggande kökslucka - ungefär som en lådfront. Dock sitter knoppen på dess nedre del och hela luckan öppnas uppåt, ungefär som en ugn men tvärtom Denna är 60x32.

Slutligen har jag också en lådfront som har måttet 40x16.

Av dessa finner jag ej luckor/fronter för måtten 60x32, 70x35 och 40x16. Är dessa mått ovanliga och finns det någon standard när det kommer till olika köksmått?

Om någon vet med sig att dessa storlekar finns i samma serie och/eller utseende vore det ju kanon!
Citera
2012-02-08, 00:02
Medlem
airell8s avatar
När är huset byggt då och har du kollat med värden om de har några luckor kvar? Det kan vara så att de inte bytt luckor på 20 år och att det inte tillverkas luckor i dessa mått. Hade exempelvis en kund häromdagen som letade efter en ytterdörr till en källare på sin villa, problemet är att inget företag tillverkar dörrar i den storleken längre, om det inte är på beställning och då kan det bli dyrt. Han kunde eventuellt bredda för att sätta in en större dörr men det skulle tydligen bli problematiskt.

Nu kanske jag är ute och cyklar, hade min sambo varit vaken nu hade jag frågat om måtten. Han är snickare och sätter för tillfället kök på ett stambyte :/

Kolla med värden, eventuellt om du slår en pling till något företag som sätter kök och hör med dem om de känner igen måtten och om de vet ifall det tillverkas luckor i dessa mått fortfarande.

Är huset nybyggt så ska det ju finnas luckor att hitta. Det är en modegrej precis som allt annat.
Citera
2012-02-08, 07:54
Medlem
Lägenheten är ca 10 år gammal så man kan ju tycka att det borde finnas en del i de måtten fortfarande... egentligen är det inga större fel på luckorna, men jag ska antingen köpa nya eller sprutlackera om dem. Sprutlackeringen kan bli ganska dyr så jag tänkte helt enkelt jämföra kostnaderna för sprutlackering och att köpa nytt (och senare sälja för att få tillbaka en del).
Citera
2012-02-08, 12:39
Medlem
airell8s avatar
Ja, då ska det definitivt finnas skåpsluckor som passar dina skåp, inget snack om saken. Kan inte ge dig några vidare tips än att kontakta diverse företag som säljer kök. Ja, eventuellt sprutlackera dem och byta knoppar.

http://www.henkesmalartips.se/sv/mala-mobler_mala-koksluckor.html
Citera
2012-02-08, 13:58
Medlem
IKEA är kanske inte rätta butiken att köpa köksluckor/lådfronter om det inte är till just deras stommar. Dom har ett väldigt begränsat antal storlekar...
Citera
2012-02-08, 14:22
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airell8
...skåpsluckor...
Det heter skåpluckor utan binde-s. Annars håller jag med i det du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in