2012-02-07, 20:36
Medlem
Har ni varit bortbjudna och det har smakat skit?

Det händer att du blir bjuden på den familjens hemliga familjerecept. Har du några bra historier att bjuda på?

Jag har en:

Blev bjuden av ett gäng vänner på middag. De firade så det fanns en inhyrd kock i köket. Kocken var ung och det bjöds på fisk. Rätten var så sur att det inte gick att äta. Pinsamt kan jag säga för kocken.
Senast redigerad av Livsarkivet 2012-02-07 kl. 20:38.
Citera
2012-02-07, 20:40
Medlem
krigsbarns avatar
Mina föräldrar blev bjudna på en "inflyttningsmiddag" av några grannar, de serverade lever. I princip det enda som mor och far inte tycker om att äta, men de lyckades få ner maten med god min. Personligen skulle jag avstått utan tvekan, för det första är jag vegetarian, men främst anser jag inte att etikett och umgängessed är så fruktansvärt viktigt som det ju faktiskt är för tidigare generationer.
Citera
2012-02-07, 20:48
Medlem
Bylines avatar
För dryga 20 år sedan (gud vad tiden går) så hade även en väninna fixat med inhyrd privatkock till sitt 30-års kalas. Hon led bla av svår panikångest, så hon ville ha en lugn liten tillställning med bara sin sambo och sina närmaste väninnor med respektive. Vi var alltså bara 10-12 personer.

Vad det var för förrätt och efterrät har jag förträngt efter alla dess år, men "varm"rätten är för alltid inbränd i mitt minne. För det första fick kockstackarn aldrig maten klar, och när den väl serverades så var den kall. Det stod man väl ut med, men maten var även helt färg- och smaklös. Det var någon slags fylld kycklingfilé som var snustorr, kritvit, och smakade noll och ingenting. Till den serverades vad som kallades färsk paprikasås. Det såg ut som ketchup, men smakade bara svagt av rå röd paprika. Det skulle även vara en ristimbal på tallriken, men kockstackarn fick aldrig ur riset ur formarna, så dessa placerades på talltiken med riset packat i dem. Riset var överkokt, osaltat, och alldeles för hårt packat, så det var i princip oätligt.

Detta var dock ingen ung oerfaren kock, utan en man i ca 30-35 års åldern som jobbade på en av de bättre krogarna i stan. Inte utan att man undrade med vad.
Citera
2012-02-07, 21:00
Medlem
Rolig trådstart =)!!

Jag minns när jag var runt 10 år gammal, vi var på väg till stockholm där vi skulle ta flyget till frankrike, det var sommar och var mycket varmt. Vi hade planerat att åka förbi min farmor och farfar för att stanna på mat och hälsa på då dom bor på vägen till stockholm och vi sällan träffas. Min pappa är ganska känslig för sjöfiskar och krabba, bortsätt från det äter han i princip allting. Jag själv hade svårt för fisk vid denna ålder och åt stekt torsk som mamma från gång till gång lyckades tillaga efter mina smaklökar. Vi kommer fram och direkt när dörren öppnas får jag ett slag i ansiktet av något som luktar just fisk, fast detta inte i vanlig mängd utan bra mycket starkare än så. Med ett glatt leende på min farfar sneglar jag upp mot min pappa som vid detta laget är vit i ansiktet pga lukten. "Det blir gädda till middag!" hör jag farmor säga och står fullt upp med maten som vi sedan skall äta . Vi sätter oss ner och en ugnsform kommer in med smör och gädda och alldeles för mycket salt. Till detta servades kokt potatis. Jag kan säga att även hur väl uppfostrad jag är så fick jag inte ner en tugga av denna sörja. Nej jag äter inte gädda i dagsläget heller för den delen.

Så fort vi kommer därifrån och sätter oss i bilen säger pappa att vi ska åka och beställa pizza för maten var oätbar. Av ren respekt tillagar jag personligen alltid mat med hyfsat lätta smaker och inget för spexxigt.
Citera
2012-02-07, 21:50
Medlem
TheBITs avatar
Det enda riktigt illa var totalt sönderbränt lamm.
Citera
2012-02-07, 22:06
Medlem
TheBoots avatar
Om man är jägare lär man väl sig ändå att flå sina byten ordentligt? Inte nödvändigtvis. En favoriträtt hemma hos ett ex var någon riktigt grisig älggryta med köttbitar fortfarande med overkligt mycket hår kvar, ibland så långa som 2-3 cm, hände ibland att man fick upp långa pälsslamsor, alltså bara hud och hår, inget kött. Och om det inte vore illa nog så hade de klimpar i skiten. Groteskt.
Citera
2012-02-07, 23:55
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arr3-
Rolig trådstart =)!!

Jag minns när jag var runt 10 år gammal, vi var på väg till stockholm där vi skulle ta flyget till frankrike, det var sommar och var mycket varmt. Vi hade planerat att åka förbi min farmor och farfar för att stanna på mat och hälsa på då dom bor på vägen till stockholm och vi sällan träffas. Min pappa är ganska känslig för sjöfiskar och krabba, bortsätt från det äter han i princip allting. Jag själv hade svårt för fisk vid denna ålder och åt stekt torsk som mamma från gång till gång lyckades tillaga efter mina smaklökar. Vi kommer fram och direkt när dörren öppnas får jag ett slag i ansiktet av något som luktar just fisk, fast detta inte i vanlig mängd utan bra mycket starkare än så. Med ett glatt leende på min farfar sneglar jag upp mot min pappa som vid detta laget är vit i ansiktet pga lukten. "Det blir gädda till middag!" hör jag farmor säga och står fullt upp med maten som vi sedan skall äta . Vi sätter oss ner och en ugnsform kommer in med smör och gädda och alldeles för mycket salt. Till detta servades kokt potatis. Jag kan säga att även hur väl uppfostrad jag är så fick jag inte ner en tugga av denna sörja. Nej jag äter inte gädda i dagsläget heller för den delen.

Så fort vi kommer därifrån och sätter oss i bilen säger pappa att vi ska åka och beställa pizza för maten var oätbar. Av ren respekt tillagar jag personligen alltid mat med hyfsat lätta smaker och inget för spexxigt.

Det lät ju rätt gott, bortsett från översaltningen (personligen gillar jag rätt salt mat), och förutsatt att firren var bra tillredd. Det värsta jag kan erinra mig så här på studs är en ytterst torftig pastasallad. Penne, tråkiga radhusgrönsaker (ni vet: tomat och gurka i tråkiga former), kanske lite rödlök. Allt toppat med svarta kärnfria oliver av sämsta tänkbara kvalitet. En åldring (det är en förmildrande omständighet) bjöd mig en gång i tiden på nån slags rätt med skivad kassler. Tyvärr hade hon missat att ta bort nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in