2012-02-07, 17:34
Medlem
lammmets avatar
Tjenna.
Jag är helt lost när det kommer till bilar och meka överhuvudtaget, så ni vet..

Jag tycker att jag fyller på olja konstant i den jäkla bilen. Sen den 22a Dec. har jag matat den med en liter olja, och idag va det dags igen.
Jag fyllde på och kollade på dunken efter hur mkt jag skulle slå i men jag såg nog fel och det hamnade lite över max (3mm kanske). Om jag har förstått stickan rätt så är det "mönstrade" området där det helst ska va, och där den "böjer sig" max och min.?

Men när min sambo va ute och körde efter att jag fyllt på, börja den larma igen. Och hon säger att det är den röda varningslampan, inte den oranga.
Kollade oljan, det va då jag såg att det va lite mkt. Men har inte hunnit kolla mer själv än.

Har hört att det kan va Turbon som ger sig, men har inte reagerat på att den ryker en massa eller nåt.

Är tacksam för snabba svar eftersom jag måste ha bilen i morn! =/
Citera
2012-02-07, 17:54
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
En liter olja, på dom 3000 mil du kört, är ju inget att bråka om.
Citera
2012-02-07, 18:02
Medlem
99stoffe99s avatar
Du får absolut inte hälla i så mycket olja att det går över maxstrecket på stickan!! Det kan bli dyrt som attan pga massa packningar i motorn kan gå åt helvete. Töm genast.
Citera
2012-02-07, 18:03
Medlem
Har du sett någon pöl när bilen varit parkerad eller någon annorlunda lukt som bränd olja när du kört?
Citera
2012-02-07, 18:06
Medlem
Ifall den på larmar så är det klassiska problemet på dessa bilar.

Silen blir igensatt av koks från körning på longlife oljan. Du får byta sil samt div packingar osv.
Bilen larmar nog inte om du ligger under 3000varv , men om du ger på för tex en omkörning så kan jag gissa att det larmar..

Detta kalas kostade mig 8300 på Bilmetro Borlänge, har själv en bil av samma modell.
Vw gick ut med varning för detta i vissa länder men inte i sverige om jag ska citera vad somsas på Bilmetro ,,,, *''ovanligt* Longlife oljan fungerar perfekt i klimat som inte är så skiftande som de svenska är....
Citera
2012-02-07, 18:26
Medlem
NoEars avatar
Är garanterat oljesilen, mycket vanligt på vag's 1.8 motorer.

Den går att byta själv med lite kunskap, mycket billigare än att lämna in. Oljetryckslampan kommer att tändas mer ofta. Oberoende av körsätt. Motor kommer antagligen att låta sämre, börja knacka när lampan tänds sig. Händer detta så är det inte oljetrycksgivaren som är trasig.

Angående att den tar olja så kolla yttre läckage först sedan kan man börja leta fel i motorn. En motor ska ju som sagt ta lite olja, detta är oundvikligt. Men såpass mycket att man ska behöva fylla på är inte bra.
En annan sak på dessa motorer är att byta olja ofta, oftare än longelife-servicen säger. Det är longlife som döda dessa motorer, ironiskt nog.

Ryker bilen blått? Isånafall är risken stor att det är ett turbobyte på g.
Citera
2012-02-07, 19:03
Medlem
Nlesjems avatar
Har du kört mer än 1500 mil mellan oljebytena,smöraktig beläggning under oljepåfyllningslocket.
Igensatt sil plus turbobyte,oljetryckslampa som tänds är inte OK.
Citera
2012-02-07, 20:30
Medlem
club01s avatar
För det första så hoppas jag du inte kört en meter efter en röd oljelampa tänds för det brukar resultera i väldigt dyra reparationer. Röd oljelampa betyder lågt oljetryck och lågt eller inget oljetryck betyder totalt skuren motor på någon mågra minuter om det är helt borta. Bilen varnar inte under 2000 varv så lyser den inte på tomgång så betyder inte det att du är utom problem. Varm motor och över 2000 varv brukar problemet visa sig.

Det är en 1.8 VAG så den är med rätt så stor säkerhet koxad och du behöver byta oljesil samt göra rent motor så mycket du kan. Helst ska man av med ventilkåpan också och göra rent vid kammarna sen försöka köra rent motorn 1-2 ggr med ren olja och eventuellt rengöringsmedel/diesel i oljan.
Problemen slutar ju sällan efter man slängt ut 10k på byte sil och ibland pump. Gör man inte rent ordentligt så kommer man få samma problem om 2-3k mil igen och göra om hela kalaset på grund av mycket smuts kvar i motorn.

Ring mobilitetsgarantin om du har sådan och har servat på VAG verkstad eller bärga bilen till verkstad och få det fixat. Har du ingen kunskap själv så är det inget du skall ge dig in på tyvärr.
Citera
2012-02-07, 21:03
Medlem
lammmets avatar
tack för alla snabba svar!

fan, nu har jag börjat få riktig ångest...
Måste ju komma till jobbet i morn!

Har inte sett några pölar, jag tror att det hade känts bättre då, om det bara va nåt som läckte.
Men det blir väl att lämna in bilen, och/eller fixa hjälp av någon händigare än mig...
Kommer skitpassande, lagom till uppsägning, lite lagom efter flytt o.s.v..

Men tack ändå!

/D
Citera
2014-09-02, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av club01
För det första så hoppas jag du inte kört en meter efter en röd oljelampa tänds för det brukar resultera i väldigt dyra reparationer. Röd oljelampa betyder lågt oljetryck och lågt eller inget oljetryck betyder totalt skuren motor på någon mågra minuter om det är helt borta. Bilen varnar inte under 2000 varv så lyser den inte på tomgång så betyder inte det att du är utom problem. Varm motor och över 2000 varv brukar problemet visa sig.

Det är en 1.8 VAG så den är med rätt så stor säkerhet koxad och du behöver byta oljesil samt göra rent motor så mycket du kan. Helst ska man av med ventilkåpan också och göra rent vid kammarna sen försöka köra rent motorn 1-2 ggr med ren olja och eventuellt rengöringsmedel/diesel i oljan.
Problemen slutar ju sällan efter man slängt ut 10k på byte sil och ibland pump. Gör man inte rent ordentligt så kommer man få samma problem om 2-3k mil igen och göra om hela kalaset på grund av mycket smuts kvar i motorn.

Ring mobilitetsgarantin om du har sådan och har servat på VAG verkstad eller bärga bilen till verkstad och få det fixat. Har du ingen kunskap själv så är det inget du skall ge dig in på tyvärr.

Tjena jag lånar tråden lite om det är ok? jag lämnade in min bil för samma problem. De bytte silen och pumpen, samt har jag bytt Oljetrycksgivare och motortempsgivare.

Mitt problem kvarstår oljelampan lyser så fort motorn blir varm, samt EPC Lampan lyser och bilen kan dö när jag ska bromsa in i en korsning eller rent av på tomgång. Det har gått på närmare 10 500 kr nu, mekanikern i fråga mätte upp oljetrycket till 4kg efter pumpbytet å allt ser ok ut jag börjar bli less. har dock gjort rent i vevhusvetilationen för den va igensatt med skit. vad kan det vara för fel. (jag antar att mekaniken har gjort rent innan pump och oljefilterbytet samt silen. tacksam för förslag
Citera
2014-09-02, 22:46
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyoshofredde
Tjena jag lånar tråden lite om det är ok? jag lämnade in min bil för samma problem. De bytte silen och pumpen, samt har jag bytt Oljetrycksgivare och motortempsgivare.

Mitt problem kvarstår oljelampan lyser så fort motorn blir varm, samt EPC Lampan lyser och bilen kan dö när jag ska bromsa in i en korsning eller rent av på tomgång. Det har gått på närmare 10 500 kr nu, mekanikern i fråga mätte upp oljetrycket till 4kg efter pumpbytet å allt ser ok ut jag börjar bli less. har dock gjort rent i vevhusvetilationen för den va igensatt med skit. vad kan det vara för fel. (jag antar att mekaniken har gjort rent innan pump och oljefilterbytet samt silen. tacksam för förslag
Har mekanikern mätt trycket när motorn och oljan är riktigt varma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in