Citat:
Ursprungligen postat av
club01
För det första så hoppas jag du inte kört en meter efter en röd oljelampa tänds för det brukar resultera i väldigt dyra reparationer. Röd oljelampa betyder lågt oljetryck och lågt eller inget oljetryck betyder totalt skuren motor på någon mågra minuter om det är helt borta. Bilen varnar inte under 2000 varv så lyser den inte på tomgång så betyder inte det att du är utom problem. Varm motor och över 2000 varv brukar problemet visa sig.
Det är en 1.8 VAG så den är med rätt så stor säkerhet koxad och du behöver byta oljesil samt göra rent motor så mycket du kan. Helst ska man av med ventilkåpan också och göra rent vid kammarna sen försöka köra rent motorn 1-2 ggr med ren olja och eventuellt rengöringsmedel/diesel i oljan.
Problemen slutar ju sällan efter man slängt ut 10k på byte sil och ibland pump. Gör man inte rent ordentligt så kommer man få samma problem om 2-3k mil igen och göra om hela kalaset på grund av mycket smuts kvar i motorn.
Ring mobilitetsgarantin om du har sådan och har servat på VAG verkstad eller bärga bilen till verkstad och få det fixat. Har du ingen kunskap själv så är det inget du skall ge dig in på tyvärr.
Tjena jag lånar tråden lite om det är ok? jag lämnade in min bil för samma problem. De bytte silen och pumpen, samt har jag bytt Oljetrycksgivare och motortempsgivare.
Mitt problem kvarstår oljelampan lyser så fort motorn blir varm, samt EPC Lampan lyser och bilen kan dö när jag ska bromsa in i en korsning eller rent av på tomgång. Det har gått på närmare 10 500 kr nu, mekanikern i fråga mätte upp oljetrycket till 4kg efter pumpbytet å allt ser ok ut jag börjar bli less. har dock gjort rent i vevhusvetilationen för den va igensatt med skit. vad kan det vara för fel. (jag antar att mekaniken har gjort rent innan pump och oljefilterbytet samt silen. tacksam för förslag