2012-02-07, 17:11
Medlem
Hallå!
Jag har börjat intressera mig lite mer aktier och detta har lett till att jag gärna vill utveckla något litet program som har med aktier att göra. Finns det något sätt man kan hämta aktiedata, typ "stock quoutes", gratis från OMX-börsen någonstans? (Tanken är då att det ska vara någorlunda up to date. Som jag förstått på mitt googlande är det möjligt att få tag på liknande information från Yahoo men med en delay. Så det skulle vara trevligt med något liknande). Går det även att på något sätt kunna hämta hem grafer? Eller tidigare data om aktien? (så pass att man kan bygga upp en egen graf)

Tack på förhand!
Citera
2012-02-07, 18:08
Medlem
christerys avatar
Enklast är att norpa tex text-tv men dom ligger 15 min bakom. Öppna depå på tex avanza så har du alla kurvor du orkar kika på.
Går säkert att få tag i SAX/OMX data i xml eller annat trivsamt format men då får man nog vackert betala en liten peng.

SAXESS Trade pratar väl normalt XTP eller nåt annat kul, dom siffrorna lär ju kosta att få i realtid. Inte den blekaste om hur mycket/litet.

Text-TV har ju nackdelen att saker och ting flyttar på sig. Men som programmeringsövning är den ju kul ett tag. ABB ligger nog normalt sett på samma sida, men längre ner i alfabetet (Volvo tex) så är risken större att den råkar byta sida pga att det kommer/försvinner namn "högre upp".

ED: Saxess är ersatt(?) av INET, eller inte - fattar inte riktigt vad dom skriver, men det spelar nog mindre roll.
Senast redigerad av christery 2012-02-07 kl. 18:17. Anledning: SAXESS är ersatt av nåt...
Citera
2012-02-09, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av primax2k
Hallå!
Jag har börjat intressera mig lite mer aktier och detta har lett till att jag gärna vill utveckla något litet program som har med aktier att göra. Finns det något sätt man kan hämta aktiedata, typ "stock quoutes", gratis från OMX-börsen någonstans? (Tanken är då att det ska vara någorlunda up to date. Som jag förstått på mitt googlande är det möjligt att få tag på liknande information från Yahoo men med en delay. Så det skulle vara trevligt med något liknande). Går det även att på något sätt kunna hämta hem grafer? Eller tidigare data om aktien? (så pass att man kan bygga upp en egen graf)

Tack på förhand!

Yahoo finance har OMX med en kvarts fördröjning tror jag. Jag hämtar därifrån iaf och det är väldigt smidigt att få ut information.

Mitt projekt är iofs bara för att lära mig .NET bättre så kommer inte använda applikationen till något men det funkar!

Finns lite info här: http://www.codeproject.com/Articles/37550/Stock-quote-and-chart-from-Yahoo-in-C
Citera
2012-02-09, 11:50
Medlem
Hörde här om dagen att NordNet precis ska ha tagit fram ett API som skall vara gratis att använda. Kan vara värt att kolla upp.
Citera
2012-02-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frassesflis
Hörde här om dagen att NordNet precis ska ha tagit fram ett API som skall vara gratis att använda. Kan vara värt att kolla upp.
https://api.test.nordnet.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in