2012-02-07, 13:59
Medlem
Hej!

Fick 4 månadslöner utbetalt på en och samma gång. Såg att de dragit en häftig jävla skatt, marginalskatt på drygt 50%. De pengarna ska jag klara mig på kommande 4 månader, men det lär ju aldrig gå nu. Hade jag fått lönen utbetalt som vanligt hade det inte dragits så pass mycket, som det gjort nu.

Är det något som man får tillbaka i skatteåterbäringen sen under våren?
Jag kommer inte att arbeta under dessa månader.
Citera
2012-02-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nanez
Hej!

Fick 4 månadslöner utbetalt på en och samma gång. Såg att de dragit en häftig jävla skatt, marginalskatt på drygt 50%. De pengarna ska jag klara mig på kommande 4 månader, men det lär ju aldrig gå nu. Hade jag fått lönen utbetalt som vanligt hade det inte dragits så pass mycket, som det gjort nu.

Är det något som man får tillbaka i skatteåterbäringen sen under våren?
Jag kommer inte att arbeta under dessa månader.

Nej, dessa pengar får du tillbaka nästa år, runt midsommar.

Klantigt av din arbetsgivare att göra en sådan utbetalning.

Du kan höra av dig till ditt lokala skattekontor och förklara så kan du få tillbaka pengar om det blivit ett överskott på ditt skattekonto.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...c80003326.html

Citat:
Om det uppstår ett överskott på ditt skattekonto får du det automatiskt utbetalat till dig i följande fall:
om en skatt som du tidigare påförts sänks
om din ingående moms är högre än din utgående
vid den slutliga skatteavstämningen
vid ett beslut om återbetalning av punktskatt.
I andra situationer kan du begära att få ett överskott utbetalat med hjälp av e-tjänsten Skattekonto eller genom att skriva till ditt skattekontor.
Citera
2012-02-07, 14:39
Medlem
Tack för det snabba svaret!

Ja jävligt klumpigt Helvete att man ska behöva vänta så länge.
Men vad innebär att man har överskott på skattekontot?
Citera
2012-02-07, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nanez
Tack för det snabba svaret!

Ja jävligt klumpigt Helvete att man ska behöva vänta så länge.
Men vad innebär att man har överskott på skattekontot?

Skattekontot är ungefär som ett vanligt bankkonto där pengarna som din arbetsgivare betalar in till skatteverket hamnar. Där ligger pengarna oanvända tills du deklarerar. När du deklarerar så fastställs det hur mycket du ska betala i skatt och pengarna dras från skattekontot.

Fattas det pengar så får du restskatt, dvs du får betala in det som saknas.

är det pengar kvar så får du återbäring, dvs du får tillbaka det arbetsgivaren betalat in för mycket.

Misstag kan ske och med andra stora avdrag (som t ex ränteavdrag) kan göra att man hamnar på ett ganska stort överskott på skattekontot. Då kan man kontakta skatteverket och antingen få nedsatt skatteinbetalning eller tillbaka pengar.

Så om du kontaktar ditt lokala skattekontor och förklarar ditt ärende så är det möjligt att det dimper ner en skatteåterbäring snart på ditt konto (om du kopplat ett konto mot ditt skattekonto). Du kan alltså få tillbaka ditt överskott nu och behöver inte vänta tills nästa sommar.
Citera
2012-02-07, 17:12
Medlem
Stort tack för hjälpen!

Ska ringa dit imorgon, hoppas det löser sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in