2012-02-07, 12:19
Medlem
Solaris avatar
Januari 2010 sökte jag via internet bostadsbidrag. Jag hade hade inget jobb, inget ersättning, ingenting. Således fyllde jag i "beräknad inkomst 0kr". Jag blev fick ca 1000kr i månaden under hela året.

Den sommaren jobbade jag 3 månader och "glömde" berätta om det så jag fick lön samtidigt som jag fick bostadsbidraget.

Nu fick jag besked om att jag ska betala tillbaka ca12000kr, slutgiltigt besked tas i mars. Jag har till mitten av februari på mig att berätta min version och kanske slippa betala.

Bidragsgrundade uppgifter enligt dina egna uppgifter: 0kr
Bidragsgrundade uppgifter enligt Skatteverkets uppgiter: 120 000kr

WOOPS

"I vissa situationer kan det finnas särskilda skäl som gör att man kan befrias från att betala skulden eller en del av den. Ett villkor är att man anmält ökad inkomst till Försäkringskassan. Ett annat villkor är att man inte medvetet eller av oaktsamhet har lämnat felaktiga uppgfter i ansökan om bostadsbidrag. Särskilda skäö kan bero på den ekonomiska eller sociala situationen"

Vad tror ni? Finns det någon chans att slippa undan? ^^ yeye jag har ingen moral.
Citera
2012-02-07, 12:27
Medlem
Nej, jag tror inte att det finns en chans att du kommer att komma undan med det. De kommer att resonera så att du har tjänat in 120 000kr, vilket gör att du utan problem bör kunna betala tillbaka dina 12 000kr. Om fattiga studenter tvingas betala tillbaka, lär du nog också göra det.

Edit: Samt att du tjänade in pengarna under mitten av året, vilket lämnade gott om tid för dig att lämna kompletterande uppgifter under resterande året.
Citera
2012-02-07, 12:28
Medlem
svampdamps avatar
Du kommer inte slippa undan, att du glömde skiter FK fullkomligt i eftersom de är stenhårda på sånt här.
Att ljuga kan ge dig större problem än så. Då blir det helt plötsligt bedrägeri.
Citera
2012-02-07, 12:33
Medlem
Strongmanx2s avatar
Inte illa pinkat att vara arbetslös i 9mån och på 3mån tjäna 120.000kr.
Klarar du inte din hyra på 120.000kr?
Citera
2012-02-07, 14:14
Medlem
Biomasss avatar
Ta ditt straff som en man istället för att "slinka undan". Kanske du lyckas lära dig nånting på köpet också. Det är såna lathundar som du som sänker landet närmare ravinens kant.
Citera
2012-02-07, 19:29
Medlem
Solaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Inte illa pinkat att vara arbetslös i 9mån och på 3mån tjäna 120.000kr.
Klarar du inte din hyra på 120.000kr?

Det mesta försvann med skatten och NEJ jag hade aldrig klarat mig resterande 9 månader utan bidraget.

Citat:
Ursprungligen postat av Biomass
Ta ditt straff som en man istället för att "slinka undan". Kanske du lyckas lära dig nånting på köpet också. Det är såna lathundar som du som sänker landet närmare ravinens kant.

Ja fan vad manligt det är att betala i onödan.
Citera
2012-02-07, 19:32
Medlem
Solaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Du kommer inte slippa undan, att du glömde skiter FK fullkomligt i eftersom de är stenhårda på sånt här.
Att ljuga kan ge dig större problem än så. Då blir det helt plötsligt bedrägeri.

Misstänkte det Yeye, tack för svaren!
Citera
2012-02-08, 16:42
Medlem
Tlagnojs avatar
A&A=>Privatekonomi

/mod
Citera
2012-02-08, 16:53
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solari
Ja fan vad manligt det är att betala i onödan.

Betalningen har ingen betydelse. Däremot ditt agerande att ta ansvar för dina handlingar är vuxet och visar på tydlig respekt. "Slinka undan" och försöka undvika alla problem försöker vi lära barnen att det är dumt, annar blir de curlade och kan inte stå på egna fötter. Tänk på det.
Citera
2012-03-09, 19:02
Medlem
ortaxs avatar
Jag lånar denna tråden lite eftersom jag har ett liknande problem hos FK just nu, Och tänkte ni kanske har någon idé om vad jag kan/bör göra.

Precis som Solari så ansökte jag och min sambo om bostadsbidrag, från Januari till Maj 2010 så studerade både jag och min sambo. Vi fick med andra ord lika mycket i studiemedel. Sedan f.o.m. Maj månad så hoppade jag av skolan och min sambo (som var höggravid då) var tvungen att vara hemma och ta ut föräldraledigt i förtid.

Sommaren gick, Under tiden så hade jag 1 sommarjobb med en samanlagd lön på á 25k. I augusti så blev jag arbetslös och vi var tvungna att vända oss till soc. Soc hjälpte oss med att ansöka bostadsbidrag igen och det gick löpande framåt.

Nu i Januari fick vi ett återkrav från FK att vi hade fått c:a 11k för mycket från dom. Vilket jag inte fick ihop i och med att min samanlagda netto inkomst under 2010 var runt 90k och att vi skickade in 4 ändringar till FK. Jag ringde såklart till dom och allt jag fick som svar var att vänta tills slutgiltigt besked var färdigt och att jag skulle återkomma då. Jag påpekade om den 24 februari, Men fick inget gensvar på det hela (Jag pratade med 3 handläggare under det samtalet).

Nu igår ringde jag igen och undrade var fan beskedet tagit vägen. Till svar fick jag då att det har skickats. Vi började diskutera om vad som var fel med beslutet och kom fram till att minst 2 av våra inskickade ändringar inte ens blivit registrerade, Snacka om att bli förbannad. Han som jag pratade med då sa att det tyvärr var för sent att göra något. Det enda jag kunde göra var att skicka in för omprövning, Vilket han tyckte att jag verkligen skulle göra också.

Idag fick vi beskedet och ett slutligt datum när det ska vara senast inbetalt. Jag ringer FK igen och begär att få datumet framflyttat p.g.a. omprövning och felaktig information ifrån FK's sida. Men nej fan, Efter 4 handläggares frustrationer så fick jag äntligen tag i någon som kunde lämna ett meddelande för en enhetschef i mitt disktrikt, Detta var vid 11:30 idag. Och har fortfarande inte fått något samtal från någon chef på FK.

Jag kan även tillägga att jag har haft problem med FK tidigare (Även gjort JO anmälningar på dom). Så mitt förtroende för FK är inte stort just nu.

Vad kan jag göra nu? ska jag skicka ytterliggare en JO-anmälan? Gå till journalist igen? Eller ska jag leta rätt på enhetschefens nummer och ringa dom på måndag?

Problemet är inte att jag inte skulle ha råd att betala återkravet, Problemet ligger i att FK inte kan sköta sin jobb på rätt sätt och ger ut felaktig information som sedan skapar komplikationer.

Hoppas någon vänlig själ där ute har bra svar på detta, Är duktigt förbannad på FK just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in