2021-06-20, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Vad menar du med detta? Är bibeln sann eftersom det står i bibeln, att bibeln är sann?
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Menar du att Gud skulle kunna ljuga?
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Nu lägger du till ett nytt påstående utan belägg: Att Bibeln skulle vara Guds ord.
Citat:
Här är belägg på att Skriften är Guds ord (2 Tim 3:15-17):
du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis, så att du blir frälst genom tron i Kristus Jesus. Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.
Du kunde bara ha svarat "Ja" på GamlaDraggens fråga.
Citera
2021-06-20, 11:02
Medlem
Citat:
Menar du att Gud skulle kunna ljuga?
Citat:
Varför skulle inte Gud kunna ljuga om människor kan det? Har vi fler förmågor än Gud?
Citat:
Jag diskuterar inte ett gudsbegrepp där Gud tillskrivs laster (synder), inte ens om människor har sådana laster, vilket de har. Diskutera det får du göra med någon maniac. Jag diskuterar det normala gudsbegreppet där Gud inte ljuger för att han såsom oföränderligt sanningsenlig inte är sådan eller gör sådant. Han varken gör eller är sådant som negerar en egenskap han har.
Fattar du?
Du antydde att Gud inte kan ljuga. Varför skulle inte han ha det redskapet så som alla människor oavsett om han vill använda det eller inte?
Citera
2021-06-20, 11:03
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du kunde bara ha svarat "Ja" på GamlaDraggens fråga.
Jag svarar vad jag svarar, inte vad "kunde bara ha svarat".
Bibeln är Guds ord. Den som kommit till den (från Gud härrörande) övertygelsen att Bibeln är Guds ord kan och bör använda den som beläggtext i alla frågor som den yttrar sig om. Det hör till sakens natur, även om du inte råkar gilla det.
Citera
2021-06-20, 11:07
Medlem
Citat:
Jag svarar vad jag svarar, inte vad "kunde bara ha svarat".
Bibeln är Guds ord. Den som kommit till den (från Gud härrörande) övertygelsen att Bibeln är Guds ord kan och bör använda den som beläggtext i alla frågor som den yttrar sig om. Det hör till sakens natur, även om du inte råkar gilla det.
Du undvek ett rakt svar på frågan om du tror att Bibeln är sann för att Bibeln säger att den är sann. En ny fråga: Undvek du detta för att det låter som att du tror på ett cirkelargument?
Citera
2021-06-20, 11:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du antydde att Gud inte kan ljuga. Varför skulle inte han ha det redskapet så som alla människor oavsett om han vill använda det eller inte?
Vad då "antydde"? Jag inte bara antydde utan skrev rakt ut att Gud inte ljuger. Att tillskriva Gud lögn eller att han skulle kunna dra till med en lögn för att han har det "redskapet så som alla människor" (notera din lömska beskrivning av lögn som ett harmlöst neutralt medel, som om lögn vore jämställd med t.ex. en yxa eller en sked) är en svår synd.
Gud är inte en människa så att han skulle ljuga. Tit 1:2-3:
Ja, evigt liv har Gud, som inte kan ljuga, utlovat från evighet. Och när tiden var inne uppenbarade han sitt ord genom den förkunnelse som har anförtrotts åt mig på Guds, vår Frälsares, befallning.
Citera
2021-06-20, 11:16
Medlem
Citat:
Vad då "antydde"? Jag inte bara antydde utan skrev rakt ut att Gud inte ljuger. Att tillskriva Gud lögn eller att han skulle kunna dra till med en lögn för att han har det "redskapet så som alla människor" (notera din lömska beskrivning av lögn som ett harmlöst neutralt medel, som om lögn vore jämställd med t.ex. en yxa eller en sked) är en svår synd.
Gud är inte en människa så att han skulle ljuga. Tit 1:2-3:
Ja, evigt liv har Gud, som inte kan ljuga, utlovat från evighet. Och när tiden var inne uppenbarade han sitt ord genom den förkunnelse som har anförtrotts åt mig på Guds, vår Frälsares, befallning.
Nu ljuger du. Du skrev inte rakt ut att Gud inte ljuger. Du skrev att han inte "kan" ljuga.

Klart han kan ljuga om det är det rätta i ett läge där detta skulle leda till det minst onda av någon anledning.
Citera
2021-06-20, 11:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du undvek ett rakt svar på frågan om du tror att Bibeln är sann för att Bibeln säger att den är sann. En ny fråga: Undvek du detta för att det låter som att du tror på ett cirkelargument?
Bibeln är för kristendomen och kristna inte underställd någons snack om cirkelargument. Den är sui generis. Den är axiomet. Det är av Guds ord som kristna blivit kristna, är kristna och förblir kristna. Nota bene:de är kristna för att Guds ord överräckts till dem sådant det är och inte som människoord som ateister och religiösa ska godkänna som Guds ord. Kristnas jobb är nu att hålla fram gudsordet sådant det är - inklusive dess osvikliga självvittnesbörd att det är Guds ord och därmed sant.
Övertygar om dess sanning gör dess upphovsman Gud.
Fattar du, ja eller nej?
Citera
2021-06-20, 11:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nu ljuger du. Du skrev inte rakt ut att Gud inte ljuger. Du skrev att han inte "kan" ljuga.
Klart han kan ljuga om det är det rätta i ett läge där detta skulle leda till det minst onda av någon anledning.
Kan han inte ljuga så ljuger han heller inte. Det man inte kan göra gör man inte.
Fattar du, ja eller nej?
Citera
2021-06-20, 11:22
Medlem
Citat:
Kan han inte ljuga så ljuger han heller inte. Det man inte kan göra gör man inte.
Fattar du, ja eller nej?
Jag fattar att du tror det. Men jag håller inte med. Man kan låta bli att ljuga även om man kan det.
Citera
2021-06-20, 11:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag fattar att du tror det. Men jag håller inte med. Man kan låta bli att ljuga även om man kan det.
Se hur förvrängd du är, kan inte ens tänka redligt.
Men Gud är inte förvrängd.
En sista gång: det man inte kan göra gör man inte.
Citera
2021-06-20, 11:32
Medlem
Citat:
Bibeln är för kristendomen och kristna inte underställd någons snack om cirkelargument. Den är sui generis. Den är axiomet. Det är av Guds ord som kristna blivit kristna, är kristna och förblir kristna. Nota bene:de är kristna för att Guds ord överräckts till dem sådant det är och inte som människoord som ateister och religiösa ska godkänna som Guds ord. Kristnas jobb är nu att hålla fram gudsordet sådant det är - inklusive dess osvikliga självvittnesbörd att det är Guds ord och därmed sant.
Övertygar om dess sanning gör dess upphovsman Gud.
Fattar du, ja eller nej?
Jag fattar att du tror det.
Bibeln är osann - säger Herren.
Se, Gud säger att Bibeln är osann och det är Guds ord därför är det ett bevis för att Bibeln är osann.
Citera
2021-06-20, 11:35
Medlem
Citat:
Se hur förvrängd du är, kan inte ens tänka redligt.
Men Gud är inte förvrängd.
En sista gång: det man inte kan göra gör man inte.
Så han saknar förmågan att i en viss situation ljuga för att det leder till det minst onda?

Jag håller inte med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in