2020-12-26, 09:37
  #7873
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Sann och sann... Du får se religioner som ett levebröd för folk. Ta den ursprungliga tesen att noah samlade två djur av samma sort inför den stundande syndafloden. Och byggde sig en ark.

Det är väl knappast troligt? Eller hur.

Däremot finns det en lång rad goda saker som i guds 10 budskap. Även inom islam har man likande moralsaker att förtälja.

Själv är jag buddist ock vet att jag befinner mig i livets eviga kretslopp. Det är inte mer än så. Däremot min smärta förra veckan när jag körde åt helvete med min cykeln är något jag vill prata om! Ajj aj!
Antar att du menar de 10 budorden. Hur många av dessa är egentligen ”goda saker”? Det skulle vara väldigt lätt att förbättra de tio budorden.
Citera
2020-12-26, 09:43
  #7874
Bannlyst
Du menar de tio guds bud?

Om du fick skriva om dessa, vilka fem första skulle då i sådant fall skrivits annorlunda?

Det är fritt val för dig att skriva.

Jag ger dig nu på annandagen 2020 möjligheten att skriva om guds 5 första bud som förtäljs i första moseboken.

Det här är en otrolig möjlighet för dig!
__________________
Senast redigerad av Varsamt 2020-12-26 kl. 10:17.
Citera
2020-12-26, 10:29
  #7875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Du menar de tio guds bud?

Om du fick skriva om dessa, vilka fem första skulle då i sådant fall skrivits annorlunda?

Det är fritt val för dig att skriva.

Jag ger dig nu på annandagen 2020 möjligheten att skriva om guds 5 första bud som förtäljs i första moseboken.

Det här är en otrolig möjlighet för dig!

Dom tio budorden har ersatts av det nya förbundet:

"Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat. Och det som blir gammalt och föråldrat skall snart försvinna." (Hebr 8:13 Bibel2000)
Citera
2020-12-26, 10:46
  #7876
Bannlyst
Jag stöder inte det nya talesättet som känns ganska föråldrat och gammalt.

En av de nya filmerna på youtube, tror jag du kommer att piggna upp till

Everyday i have the blues, med Eric Clapton. Håll till godo!

https://www.youtube.com/watch?v=PNrVQorqDgY&list=RDPNrVQorqDgY&start_radio =1





Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Dom tio budorden har ersatts av det nya förbundet:

"Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat. Och det som blir gammalt och föråldrat skall snart försvinna." (Hebr 8:13 Bibel2000)
Citera
2020-12-26, 10:52
  #7877
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det hebreiska ordet kan även översättas till att Gud ändrat sig.

Gud kan ändra sina planer när människor väljer en annan väg.

Guds plan från början var att Adam och Eva skulle leva i ett paradis på jorden, men dom valde att gå emot Guds planer. Därför ändrade Gud planen så att dom av Adam och Evas avkomma som väljer Gud senare kunde få del av det paradiset som Adam och Eva förkastade.

Det var inte heller Guds plan att människor före floden skulle bli så onda som dom blev. Så för att rädda dom som var kvar, dom som ville underordna sig Gud, så rensade han jorden från ondskan. Gud hade alltså inte ångrat att han skapat människan, det att han räddar människan i floden visar detta, utan han "ångrar"/ändrar sina planer.

Ja, men det inte de enda gångerna som Gud har "ångrat sig", bara de förstnämnda.
Och det faktum att Gud kan ändra sig emotsäger att Gud kan förutse framtiden och alltså vet vad som kommer att hända, vilket många troende påstår.
Eller menar du att Gud redan från början visste hur det skulle gå och att han redan från början visste att han skulle "ändra sig" längre fram?

Och, det gäller fortfarande att om Gud ändrat sig så var det första beslutet inte ofelbart, vilket var min invändning. Calovius påstod att Gud inte kunde ha fel. Om man ändrar sig så hade man fel från början. Om det var rätt från början så behöver man inte ändra något. Och om något ändrats som Gud inte hade räknat med och därför behöver ändra sig så hade Gud fel om hur det skulle bli och alltså inte hade rätt.

Varför skickade Gud då Jesus om Han inte ansåg att straffet för syndafallet var fel? Menar du att straffet för syndafallet egentligen är rätt och då egentligen borde ha fortsatt och att Jesus inte borde ha kommit, är det vad du menar?
Citera
2020-12-26, 11:01
  #7878
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tror nog Smeso redan vet detta. Det säger sig självt att en auktoritet som inte kan ha fel är bättre än en som kan ha fel.

Naturligtvis. Problemet med det är ju bara att det inte finns någon påvisbar auktoritet som inte kan ha fel.
En utopi är en utopi, oavsett hur gärna man vill få den att låta verklig.

Enligt Bibeln är ju inte ens Gud ofelbar. Han kunde ångra sig, han kunde ändra sig efter att först ha beslutat något och han visste tydligen heller inte alltid hur folk skulle reagera. Minst två gånger fick Moses korrigera Gud när Gud en gång trodde att Moses skulle bli trodd och en annan gång när Gud ville slakta en hel drös med folk, men Moses fick honom på andra tankar. Knappast en berättelse som tyder på en ofelbar karaktär hos Gud. Antingen är Gud inte ofelbar eller så står det fel i Moseböckerna.
Citera
2020-12-26, 12:28
  #7879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Du menar de tio guds bud?

Om du fick skriva om dessa, vilka fem första skulle då i sådant fall skrivits annorlunda?

Det är fritt val för dig att skriva.

Jag ger dig nu på annandagen 2020 möjligheten att skriva om guds 5 första bud som förtäljs i första moseboken.

Det här är en otrolig möjlighet för dig!
Det är väldigt lätt att göra dessa bättre, från moraliskt håll.
Enligt mig så är det bättre att förbjuda slaveri och människohandel än att hålla sabbaten helig, t.ex.
En allsmäktig god Gud ska inte tillåta slaveri, enligt mig.
Citera
2020-12-26, 14:01
  #7880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, men det inte de enda gångerna som Gud har "ångrat sig", bara de förstnämnda.

Ja, Gud är ingen despot, utan är ödmjuk för människors viljor och anpassar sig till en viss gräns.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och det faktum att Gud kan ändra sig emotsäger att Gud kan förutse framtiden och alltså vet vad som kommer att hända, vilket många troende påstår.

Jag och bibeln påstår inte det. Men Gud kan ge prognoser så som meteorologer gör, genom att analysera data.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Eller menar du att Gud redan från början visste hur det skulle gå och att han redan från början visste att han skulle "ändra sig" längre fram?

Nej, Gud kan inte veta hur människor använder sina fria viljor, om han visste det exakt, så handlar det inte längre om fri vilja, utan om att allt är redan förutbestämt. Ingenstans i bibeln talas det om predestination.

Men Gud har otroligt mycket större kunskaper om världen så att han kan ge exakta "prognoser", om du nu bättre förstår det ordet än "förutser".

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och, det gäller fortfarande att om Gud ändrat sig så var det första beslutet inte ofelbart, vilket var min invändning.

Dom förändrade besluten är för människans skull, för att människan ändrat sig. Om Gud hade kört på med fullkomlighet utan att anpassa sig till människans synd, så skulle mänskligheten inte existera idag, det hade tagit slut i och med Adam och Eva.

Men på grund av att han tillät Adam och Eva synda, men inte vara en del av paradiset, så kunde andra människor få möjlighet att bli del av Guds ursprungliga avsikt med jorden och mänskligheten. Gud kommer att återinföra paradiset, men nu med människor som vill ha Guds styre på jorden. Alla andra som vill att människan styr på jorden och förstör för andra, kommer som Adam och Eva tas bort.

"Saliga är de ödmjuka,för de ska ärva jorden." (Matt 5:5 Folkbibeln)

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Calovius påstod att Gud inte kunde ha fel. Om man ändrar sig så hade man fel från början. Om det var rätt från början så behöver man inte ändra något. Och om något ändrats som Gud inte hade räknat med och därför behöver ändra sig så hade Gud fel om hur det skulle bli och alltså inte hade rätt.

Det var människan som ändrade förutsättningarna, och Gud anpassade sig till det så att mänskligheten inte skulle gå under.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Varför skickade Gud då Jesus om Han inte ansåg att straffet för syndafallet var fel? Menar du att straffet för syndafallet egentligen är rätt och då egentligen borde ha fortsatt och att Jesus inte borde ha kommit, är det vad du menar?

Konsekvenserna för Adam och Evas synd var rätt, Gud hade förklarat konsekvenserna innan dom syndade. Konsekvenserna för synd var helt korrekt, och så skedde. Adam som fullkomlig människa valde att trotsa och gå emot Gud och hans lagar för att få ett paradis på jorden. På grund av detta kunde Satan och hans anhängare peka på att ingen människa klarar av eller vill underordna sig Gud och hans lagar.

Satan och hans anhängare är för anarki, att alla Guds skapelser har rätt att bestämma själva vad som är gott och ont, och dom gör som dom vill och känner för. Denna anarki kunde Satan sälja till Adam och Eva genom att låtsas som att en orm talar.

Ingen fullkomlig människa har kunnat motbevisa detta förutom Jesus. Han var fullkomligt trogen Gud och hans lagar intill döden. Så det var ett svar på Satans anklagelse att ingen människa kan eller vill följa Gud. Idag existerar det massor med människor som vill underordna sig Gud och hans lagar, men inte alltid kan på grund av dom syndfulla påtryckningarna i världen, men då kan man åberopa Jesu offer, eftersom åtminstone en människa klarade av det. I framtiden kommer alla människor klara av det genom att leva i en ny ordning där ondskan är borta, man kommer att lära sig bli lika fullkomliga som Adam var innan synden och vara som Jesus, fullkomlig utan synder.
__________________
Senast redigerad av ttsp 2020-12-26 kl. 14:13.
Citera
2020-12-26, 18:39
  #7881
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, Gud är ingen despot, utan är ödmjuk för människors viljor och anpassar sig till en viss gräns.



Jag och bibeln påstår inte det. Men Gud kan ge prognoser så som meteorologer gör, genom att analysera data.



Nej, Gud kan inte veta hur människor använder sina fria viljor, om han visste det exakt, så handlar det inte längre om fri vilja, utan om att allt är redan förutbestämt. Ingenstans i bibeln talas det om predestination.

Men Gud har otroligt mycket större kunskaper om världen så att han kan ge exakta "prognoser", om du nu bättre förstår det ordet än "förutser".



Dom förändrade besluten är för människans skull, för att människan ändrat sig. Om Gud hade kört på med fullkomlighet utan att anpassa sig till människans synd, så skulle mänskligheten inte existera idag, det hade tagit slut i och med Adam och Eva.

Men på grund av att han tillät Adam och Eva synda, men inte vara en del av paradiset, så kunde andra människor få möjlighet att bli del av Guds ursprungliga avsikt med jorden och mänskligheten. Gud kommer att återinföra paradiset, men nu med människor som vill ha Guds styre på jorden. Alla andra som vill att människan styr på jorden och förstör för andra, kommer som Adam och Eva tas bort.

"Saliga är de ödmjuka,för de ska ärva jorden." (Matt 5:5 Folkbibeln)



Det var människan som ändrade förutsättningarna, och Gud anpassade sig till det så att mänskligheten inte skulle gå under.



Konsekvenserna för Adam och Evas synd var rätt, Gud hade förklarat konsekvenserna innan dom syndade. Konsekvenserna för synd var helt korrekt, och så skedde. Adam som fullkomlig människa valde att trotsa och gå emot Gud och hans lagar för att få ett paradis på jorden. På grund av detta kunde Satan och hans anhängare peka på att ingen människa klarar av eller vill underordna sig Gud och hans lagar.

Satan och hans anhängare är för anarki, att alla Guds skapelser har rätt att bestämma själva vad som är gott och ont, och dom gör som dom vill och känner för. Denna anarki kunde Satan sälja till Adam och Eva genom att låtsas som att en orm talar.

Ingen fullkomlig människa har kunnat motbevisa detta förutom Jesus. Han var fullkomligt trogen Gud och hans lagar intill döden. Så det var ett svar på Satans anklagelse att ingen människa kan eller vill följa Gud. Idag existerar det massor med människor som vill underordna sig Gud och hans lagar, men inte alltid kan på grund av dom syndfulla påtryckningarna i världen, men då kan man åberopa Jesu offer, eftersom åtminstone en människa klarade av det. I framtiden kommer alla människor klara av det genom att leva i en ny ordning där ondskan är borta, man kommer att lära sig bli lika fullkomliga som Adam var innan synden och vara som Jesus, fullkomlig utan synder.

Ja, jag vet att du redan har bra svar på denna fråga, men din uppfattning skiljer sig från Calovius uppfattning. Din uppfattning kan jag respektera eftersom den stämmer bättre med Bibeltexterna. Det gör inte vad Calovius påstår om ofelbarhet och allvetande. Din uppfattning är något annorlunda.

Det enda jag invänder emot är ditt val av citat. Det handlar ju egentligen inte alls om ödmjukhet i Bergspredikan. Det grekiska ordet är ett ord som används för inridna hästar, och betydelsen är alltså att vara lugn och lyda ryttaren (om en häst), vilket alltså överfört på männsikor borde syfta på att ha ett lugnt sinnelag och lyda Herren. Det är inte vad man normalt menar med ödmjukhet (enligt ordböckerna).
Citera
2020-12-26, 21:32
  #7882
Medlem
Felpost
Citera
2020-12-26, 21:43
  #7883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, jag vet att du redan har bra svar på denna fråga, men din uppfattning skiljer sig från Calovius uppfattning. Din uppfattning kan jag respektera eftersom den stämmer bättre med Bibeltexterna. Det gör inte vad Calovius påstår om ofelbarhet och allvetande. Din uppfattning är något annorlunda.

Det stämmer helt med bibeltexterna

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det enda jag invänder emot är ditt val av citat. Det handlar ju egentligen inte alls om ödmjukhet i Bergspredikan. Det grekiska ordet är ett ord som används för inridna hästar, och betydelsen är alltså att vara lugn och lyda ryttaren (om en häst), vilket alltså överfört på männsikor borde syfta på att ha ett lugnt sinnelag och lyda Herren. Det är inte vad man normalt menar med ödmjukhet (enligt ordböckerna).

Det ändrar inte grundtanken med citatet. Nya Världens Översättning lyder:

"Lyckliga är de som är milda till sinnes,eftersom de skall ärva jorden." (Matt 5:5 Bibel2000)

Det är alltså inte dom som motsätter sig Gud som kommer att ärva jorden, det visar även många andra skriftställen tydligt.
Citera
2020-12-26, 22:09
  #7884
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, Gud är ingen despot, utan är ödmjuk för människors viljor och anpassar sig till en viss gräns.



Jag och bibeln påstår inte det. Men Gud kan ge prognoser så som meteorologer gör, genom att analysera data.



Nej, Gud kan inte veta hur människor använder sina fria viljor, om han visste det exakt, så handlar det inte längre om fri vilja, utan om att allt är redan förutbestämt. Ingenstans i bibeln talas det om predestination.

Men Gud har otroligt mycket större kunskaper om världen så att han kan ge exakta "prognoser", om du nu bättre förstår det ordet än "förutser".



Dom förändrade besluten är för människans skull, för att människan ändrat sig. Om Gud hade kört på med fullkomlighet utan att anpassa sig till människans synd, så skulle mänskligheten inte existera idag, det hade tagit slut i och med Adam och Eva.

Men på grund av att han tillät Adam och Eva synda, men inte vara en del av paradiset, så kunde andra människor få möjlighet att bli del av Guds ursprungliga avsikt med jorden och mänskligheten. Gud kommer att återinföra paradiset, men nu med människor som vill ha Guds styre på jorden. Alla andra som vill att människan styr på jorden och förstör för andra, kommer som Adam och Eva tas bort.

"Saliga är de ödmjuka,för de ska ärva jorden." (Matt 5:5 Folkbibeln)



Det var människan som ändrade förutsättningarna, och Gud anpassade sig till det så att mänskligheten inte skulle gå under.



Konsekvenserna för Adam och Evas synd var rätt, Gud hade förklarat konsekvenserna innan dom syndade. Konsekvenserna för synd var helt korrekt, och så skedde. Adam som fullkomlig människa valde att trotsa och gå emot Gud och hans lagar för att få ett paradis på jorden. På grund av detta kunde Satan och hans anhängare peka på att ingen människa klarar av eller vill underordna sig Gud och hans lagar.

Satan och hans anhängare är för anarki, att alla Guds skapelser har rätt att bestämma själva vad som är gott och ont, och dom gör som dom vill och känner för. Denna anarki kunde Satan sälja till Adam och Eva genom att låtsas som att en orm talar.

Ingen fullkomlig människa har kunnat motbevisa detta förutom Jesus. Han var fullkomligt trogen Gud och hans lagar intill döden. Så det var ett svar på Satans anklagelse att ingen människa kan eller vill följa Gud. Idag existerar det massor med människor som vill underordna sig Gud och hans lagar, men inte alltid kan på grund av dom syndfulla påtryckningarna i världen, men då kan man åberopa Jesu offer, eftersom åtminstone en människa klarade av det. I framtiden kommer alla människor klara av det genom att leva i en ny ordning där ondskan är borta, man kommer att lära sig bli lika fullkomliga som Adam var innan synden och vara som Jesus, fullkomlig utan synder.
Det är skönt med folk som inte tror på en allvetande Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in