• 1
  • 2
2012-09-17, 22:46
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Nu har jag provkort d800:an ganska intensivt, och jag ar ruggigt besviken....

Intressant. Skulle vara vrt att f veta mer. Nikon D800 har ju ftt bra recensioner i tester. Funderar faktiskt p att kpa den. Den nya Leican har jag nog aldrig rd med...

Vad r det som du r mest besviken p? Att filerna tar tid att behandla? Att den inte kan ta bilder i snabb fljd? r egenskaperna i dligt ljus dliga?

r inte Nikon D700 grdagens teknik? Varfr fredrar du den? r det s stor skillnad mellan D700 och D800 med samma optik, frutom upplsning?
Citera
2012-09-18, 14:00
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Intressant. Skulle vara vrt att f veta mer. Nikon D800 har ju ftt bra recensioner i tester. Funderar faktiskt p att kpa den. Den nya Leican har jag nog aldrig rd med...

Vad r det som du r mest besviken p? Att filerna tar tid att behandla? Att den inte kan ta bilder i snabb fljd? r egenskaperna i dligt ljus dliga?

r inte Nikon D700 grdagens teknik? Varfr fredrar du den? r det s stor skillnad mellan D700 och D800 med samma optik, frutom upplsning?

Att det tar tid att behandla bilderna, plus att den kraver perfekta forhallanden.

Ta till exempel min d700:a. Med en 50mm 1.8 kan jag anvanda ned till 1/50 slutartid. Dessutom kan jag anvanda hela registret av blandare, fran 2.0 till 11 utan problem.

Med d800:an maste jag anvanda minst 1/125, eftersom pixlarna sitter sa tatt. Dessutom maste jag anvanda blandare 5.6-9, annars blir CA och diffraktion ett problem. Och det ar pa ett objektiv med fast brannvidd, det ar annu varre pa zoom objektiv.

Det betyder att man plotsligt maste ha med sig stativ for foton dar man med en 4 ar aldre kamera kunde ta bilden utan. Det ar flera steg bakat.

Behandlingstiden ar langt mycket langre an jag ar van vid fran d700:an. Mitt workflow ser ut ungefar sahar med min d700:a:

Importera bilderna (Aperture)
Flagga keepers, och radera dom som skall kastas (Aperture)
Justera exponeringen och vitbalansen (Aperture)
Justera kontrast, struktur och farger (NIK Software Viveza och/eller colorFX)
(Alternativt konvertera till svartvitt med NIK Softwares Silver FX Pro)
Sharpening (NIK Software Pro Sharpener)
Eventuell cropping.
(Vanligtvis hade jag foredragit att gora cropping innan jag borjar justera, men eftersom NIK hamtar upp hela bilden fran Aperture aven om jag redan beskurit den, sa har jag borjat gora det sist. )

Hela den processen har hittils gatt helt utan friktion, alla plug ins ar klara direkt nar jag trycker pa "Edit with external plug-in"

Men sa d800:an....
Importera bilderna (Aperture) Tar mycket langre tid nu, eftersom filerna ar 3x storre

Flagga keepers, och radera dom som skall kastas (Aperture) Tar inte sa mycket langre tid, men lite

Justera exponeringen och vitbalansen (Aperture)
Vitbalansen tar evigheter att fa till. Det ar en ful gronaktig ton, speciellt pa hudfarger. Misstanker att jag skulle vanja mig vid detta ganska snabbt, men varfor?

Justera kontrast, struktur och farger (NIK Software Viveza och/eller colorFX)
Att bara oppna bilden tar sa lang tid att jag hinner ga pa toaletten innan den ar klar. Samma sak nar jag ar klar med den, och skall "generera". Plus att nar jag justerar strukturen sa blir det genast en massa noise i bilden.

(Alternativt konvertera till svartvitt med NIK Softwares Silver FX Pro)
Samma sak har, plug ins tar for lang tid.

Sharpening (NIK Software Pro Sharpener)
Forutom att det tar en vansinnig tid, sa blir resultatet inte speciellt bra. Eftersom det ar oerhort svart att fa en bild som ar sa skarp som kameran i teorin skulle klara av, ser det bara skit ut nar man kor en sharpener pa.

Eventuell cropping.

Rent generellt sa ser speciellt folk inte speciellt bra ut med min "gamla" teknik. Det blir vaxdocke effekt, oskarpt, och fargerna ser helt javliga ut.

Jag ar 120% saker pa att detta gar att fa till, om man spenderar annu mer tid framfor datorn, men varfor skall man behova anvanda MER tid for att fa fram samma resultat som min gamla kamera klarar?
Dessutom ar den kameran sa kravande att om man bara har en chans att fa till en bild (till exempel brollop, vilda djur, etc) sa missar du helt enkelt chansen.

Jag kor pa en iMaz 27" 17 2.8ghz med 8 GB RAM, borde racka ganska langt. Men inte.

Sa i tillagg till de 28,000 NOK kameran kostar, maste jag uppgradera min dator for flera tusen, plus att jag maste slapa med mig en tripod, allt detta for att fa samma resultat som min gamla kamera redan klarade?

Nej nej, Nikon. Har har ni byggt en kamera som saljer pa specifikationer, inte egentliga prestanda.
Citera
2012-09-18, 18:52
Medlem
Jag ger och anvnder bde D800 och D700. D800 r inte en efterfljare till D700, snarare frhller den sig till D3x p samma stt som D700 till D3. Det sagt upplever jag den inte p lnga vgar lika extrem som Barkeeper. Det r inte en allroundkamera och jag skulle inte vlja den framfr en D700 fr att plta vilda djur eller brllop men fr motiv med mycket struktur slr den allt jag sett under mellanformatet. Jag r med andra ord mycket njd. Det r mnga pixlar men pixelttheten r inte speciellt extrem, cirka hlften av ttheten fr Nikon 1 om jag rknat rtt.
Citera
2012-09-18, 19:53
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corsendonk
Jag ger och anvnder bde D800 och D700. D800 r inte en efterfljare till D700, snarare frhller den sig till D3x p samma stt som D700 till D3. Det sagt upplever jag den inte p lnga vgar lika extrem som Barkeeper. Det r inte en allroundkamera och jag skulle inte vlja den framfr en D700 fr att plta vilda djur eller brllop men fr motiv med mycket struktur slr den allt jag sett under mellanformatet. Jag r med andra ord mycket njd. Det r mnga pixlar men pixelttheten r inte speciellt extrem, cirka hlften av ttheten fr Nikon 1 om jag rknat rtt.

Ja, jag var noga med att poangtera att det var for mitt bruk den inte ar mitt i prick.

Intressant att du tycker den ar sa bra. Upplever du ocksa att du maste efterarbeta mycket mer?
Citera
2012-09-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ja, jag var noga med att poangtera att det var for mitt bruk den inte ar mitt i prick.

Intressant att du tycker den ar sa bra. Upplever du ocksa att du maste efterarbeta mycket mer?

Jag upplever inte att jag _mste_ efterarbeta mer n med bilder jag tar med en D700 utan snarare att jag anvnder en D800 i hgre utstrckning fr de tillfllen d jag vet att jag kommer att vilja gra mer efterarbete.
Citera
2012-09-18, 20:46
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corsendonk
Jag upplever inte att jag _mste_ efterarbeta mer n med bilder jag tar med en D700 utan snarare att jag anvnder en D800 i hgre utstrckning fr de tillfllen d jag vet att jag kommer att vilja gra mer efterarbete.

Ok.

Nu blir jag saklart nyfiken pa vad for fotografering du sysslar med. Har du lust att visa nagot exempel? PM om du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in