2005-01-27, 23:42
Medlem
Nemesis1s avatar
Visst är det så att varken kristendomen eller judendomen förbjuder polygami någonstans i sina texter... Kan hända att det är förbjudet för en kvinna att vara gift med flera karlar, men vice versa är det så vitt jag vet inget förbud... Roligt nog är det väl bara islam som begärnsar antalet hustrur, trots att religionen är mest "ökänd" för polygami av de tre...
Citera
2005-01-29, 00:10
Medlem
Himmelwagens avatar
Jag och Sun Ruler har duellerat i detta ämne ett antal gånger, sök om du absolut är intresserad.

Åtminstone är vi överens, han och jag, om att Bibeln innehåller vissa indirekta antydningar om att det är monogami som är den ursprungliga meningen. Huruvida sen detta implicerar förbud mot polygami kan man bryta arm om. Det enda absoluta polygamiförbudet som Bibeln innehåller gäller präster.

Själv skulle jag faktiskt ha enklare att motivera ett polygamiförbud på basen av Koranen än Bibeln. Koranen avråder faktiskt från polygami och specifierar att meningen med polygami är att lösa sociala problem som änkor och faderlösa barn. Bibeln däremot behandlar inte ämnet direkt, vilket gör motiveringar åt någondera hållet snäppet svårare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in