2012-02-06, 21:04
Medlem
här vill jag att ni med god erfarenhet av denna ras delar med er.
jag e själv ägare till en flicka i denna ras och det är den underbaraste rasen jag stött på.

så här alla för er som gillar denna ras...dela med er...
Citera
2012-02-07, 11:22
Medlem
Vi har några kompisar i Finland som har två tikar.. Sjuukt fina är dom
Citera
2012-02-07, 14:09
Medlem
Lys avatar
Som härstammande från Karelen tycker jag naturligtvis att Karelska björnhundar är alldeles utmärkta och fina hundar! Men de är ganska krävande också, eller hur? Behöver massor av motion och stimulans. Passar nog inte så bra om man bor i lägenhet i en stad. Mer brukshund än sällskapshund. Min pappa växte upp med karelska björnhundar i familjen, men så bodde de ute i skog och mark också. Så det var en bra miljö för hundarna. Tror det är svårt ge en karelsk björnhund det den behöver om man bor i lägenhet, och inte har skog så nära.
Citera
2012-02-08, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Som härstammande från Karelen tycker jag naturligtvis att Karelska björnhundar är alldeles utmärkta och fina hundar! Men de är ganska krävande också, eller hur? Behöver massor av motion och stimulans. Passar nog inte så bra om man bor i lägenhet i en stad. Mer brukshund än sällskapshund. Min pappa växte upp med karelska björnhundar i familjen, men så bodde de ute i skog och mark också. Så det var en bra miljö för hundarna. Tror det är svårt ge en karelsk björnhund det den behöver om man bor i lägenhet, och inte har skog så nära.

jo det går att ha dessa i lägenhet men då får den vara stor och man ska bo bra till och gärna ha inglasad balkong så de kan njuta därute, man får vara ute oerhört mkt och ha nära till naturen. de vill juu ha goda utrymmen och kunna ta sin plats. dert är ju en ras för personer som gillar friluftsliv och inte backar för snöstorm och minusgrader.(haha)
min flicka bor nästan på balkongen oavsett det är sommar eller vinter....sen gäller långa promenader med henne.
jag har dock märkt att det är ingen vovve som små barn ska hälsa på; hon gillar dem inte riktigt hon verkar mer rädd för dem...men det är en utmärkt vakthund.
hon släpper endast in de personer hon känner övriga stoppar hon i dörren.
här gäller förutom promenader oxå lek av olika slag; vi gömmer godis,kastar leksaker,leker kurra gömma och har mkt kul varje dag...har nog aldrig äkt en så underbar ras skulle jag tro.

vi är ute flera timmar varje dag på promenad eller ute å leker och har jätteskoj.
älskar denna ras styrka,uthållighet och främst humor....
Citera
2012-02-08, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alltomdjurfoder
Vi har några kompisar i Finland som har två tikar.. Sjuukt fina är dom

ja visst e dom underbara...jag har en underbar flicka på 2.4 år....skulle inte byta henne mot allt smör i sverige.
Citera
2012-02-08, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladymoon
jo det går att ha dessa i lägenhet men då får den vara stor och man ska bo bra till och gärna ha inglasad balkong så de kan njuta därute, man får vara ute oerhört mkt och ha nära till naturen. de vill juu ha goda utrymmen och kunna ta sin plats. dert är ju en ras för personer som gillar friluftsliv och inte backar för snöstorm och minusgrader.(haha)
min flicka bor nästan på balkongen oavsett det är sommar eller vinter....sen gäller långa promenader med henne.
jag har dock märkt att det är ingen vovve som små barn ska hälsa på; hon gillar dem inte riktigt hon verkar mer rädd för dem...men det är en utmärkt vakthund.
hon släpper endast in de personer hon känner övriga stoppar hon i dörren.
här gäller förutom promenader oxå lek av olika slag; vi gömmer godis,kastar leksaker,leker kurra gömma och har mkt kul varje dag...har nog aldrig äkt en så underbar ras skulle jag tro.

vi är ute flera timmar varje dag på promenad eller ute å leker och har jätteskoj.
älskar denna ras styrka,uthållighet och främst humor....

Inte sett denna hundras förr tills jag googla nu, och visst är dom sjukt fina. Men att en sån stor hund ska vara rädd för barn och bara släpper in de personer hon känner låter inte helt rätt för mig. Den erfarenheten jag har haft så är en rädd hund en farlig hund. Eller?
Citera
2012-02-16, 13:21
Medlem
hon är inte van med småbarn men det är ju som man fostrar dem såklart. Sen oxå att hon inte heller släpper in allt å alla det är vakten i henne; är det personer som hon inte känner igen så motar hon dem i dörren;
men det är en underbar ras i annat fall; nu lever ja iof själv med henne; men får d växa upp i familj med barn osv så är det ingen fara alls.
Det är en ras med underbar humor; sen ligger hon gärna och snusar å sover med mej i sägen haha...
de personer som lärt känna henne älskar henne verkligen å hon är mkt omtyckt; sen är det många med små hundar som hon gärna leker med tex en fjärilshund å en beaglevalp; hon är jätteförsiktig med såna.
kommer besök som hon känner så sitter hon utmed dem å vill kramas å kela.
tyvärr har de lite dåligt rykte men när man lär sej rasen så är d helt underbara....ja lovar..
Citera
2012-02-18, 22:03
Medlem
Vi har en karelare hemma en tik, hon vänder i dörren om de regnar, hon älskar att busa med vår son på 3,5 år (även hans vänner..) hon springer lös på gården bland hästar & allt som hör till en gård. Hon skäller ganska mycket på folk första gången hon träffar dom men sen är de lugnt... hon har precis fått valpar då är hon lite mer "vaktig" men inte överdrivet. Vi har en jämthund sen innan henne o dom kommer mycket bra överens Denna ras var helt ny för oss innan henne men nu kan vi nog säga att de bara är positivt! har även en granne som har en karelare (nyinflyttade är vi o fick en granne med samma ras, vad är oddsen? ) det är verkligen en bra ras för oss som bor o lever som vi gör, på landet med skogen intill. dock bodde vi i lägenhet innan o det gick alldeles utmärkt! det blir vad man gör de till. är man bara aktiv med sina hundar så spelar de nog ingen roll om dom vilar upp sig i en lägenhet eller i ett hus.... mycket bra ras o vi älskar henne! ska väl tillägga att vi jagar ej! konstigt kanske med våra raser men alla är inte gjorda för jakt för att dom föddes till de
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in