Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Som härstammande från Karelen tycker jag naturligtvis att Karelska björnhundar är alldeles utmärkta och fina hundar! Men de är ganska krävande också, eller hur? Behöver massor av motion och stimulans. Passar nog inte så bra om man bor i lägenhet i en stad. Mer brukshund än sällskapshund. Min pappa växte upp med karelska björnhundar i familjen, men så bodde de ute i skog och mark också. Så det var en bra miljö för hundarna. Tror det är svårt ge en karelsk björnhund det den behöver om man bor i lägenhet, och inte har skog så nära.
jo det går att ha dessa i lägenhet men då får den vara stor och man ska bo bra till och gärna ha inglasad balkong så de kan njuta därute, man får vara ute oerhört mkt och ha nära till naturen. de vill juu ha goda utrymmen och kunna ta sin plats. dert är ju en ras för personer som gillar friluftsliv och inte backar för snöstorm och minusgrader.(haha)
min flicka bor nästan på balkongen oavsett det är sommar eller vinter....sen gäller långa promenader med henne.
jag har dock märkt att det är ingen vovve som små barn ska hälsa på; hon gillar dem inte riktigt hon verkar mer rädd för dem...men det är en utmärkt vakthund.
hon släpper endast in de personer hon känner övriga stoppar hon i dörren.
här gäller förutom promenader oxå lek av olika slag; vi gömmer godis,kastar leksaker,leker kurra gömma och har mkt kul varje dag...har nog aldrig äkt en så underbar ras skulle jag tro.
vi är ute flera timmar varje dag på promenad eller ute å leker och har jätteskoj.
älskar denna ras styrka,uthållighet och främst humor....