2012-02-05, 22:19
Medlem
Paladias avatar
Hur mycket kostade tomten + stugan?
Citera
2012-02-05, 22:23
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per__
Helvete vad avundsjuk jag blir!

Nu är det försent för mig med amoteringar och annat ansvar (är 32år)

Lycka till, denna tråd kommer jag följa med stort intresse.

TS, kan du inte springa upp på berget en gång i veckan och uppdatera din tråd??

hade planer på att starta en blogg och uppdatera den någon gång ibland via mobilen. men det skulle förstöra hela vistelsen med vildmarkslivet att sitta på en bärgstopp och blogga. haha.
men kan absolut försöka ta mig in å flashback på söndagar när jag ändå ska ringa och uppdatera min tråd
Citera
2012-02-05, 22:25
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryd
vad för slags whiskey tar du med dig och hur mycket ? en tunna kanske ?
Hur många glas per dag eller vecka förtär du och hur är känslan att få i sig värmande whiskey i det kalla vintervädret alldeles själv med egna tankar

tar med mig ca 3 flaskor upp. tomatin, och clontarf samt tullamore. billig whiskey som har en lagomrökig smak men för ett mildt pris. men har en dunk hembrännt i stugan samt så tar jag med några liter innan jag åker. men blir väl uppemot 2 glas per kväll i stugan till karlavagnen på p4 på kvällarna .. underbart är det.
och det är inte kallt vinterväder på sommaren i norrbotten hörru :P
Citera
2012-02-05, 22:28
Medlem
Poissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Hur mycket kostade tomten + stugan?

tomten/skogen ärvde min far av min farfar någon gång på 70 talet avstyckat och klart kunde han bara begära bygglov och börja bygga stugan, så tomt och skog har inte kostat oss ett dugg faktiskt. stugan är byggt med golvbjälkar och takstolar från ett järnvägshus i abisko riksgränsen som är dit fracktat med pickup. fönsterkarmar och dörrar och fönster kommer från en stuga i en by utanför gällivare. det enda som har kostat är väl spik och material för bygget samt diverse brädor och plåttaket.
Citera
2012-02-05, 22:45
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Ha det riktigt bra och njut!

Nu är man lite äldre med familj och så, men kunde defunitivt tänka mig att göra som du. Kanske om 20 år eller så...

(Har vistats en hel del i de trakterna du har stugan när jag var yngre, fint där!)
Citera
2012-02-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poissa
Låter härligt hur har tänkt å göra med mat och föda?. lycka till kommer bli härligt för er norrbottens somrar är underbara

Vi kommer bära med oss en hel del ris och sedan fiska samt äta av vad naturen har att erbjuda. Det ska enligt våra beräkningar räcka, men vi får se! Tack och lycka till du också!
Citera
2012-02-05, 23:45
Medlem
DoctorPs avatar
Du är en riktig förebild, har under många år i min ungdom gått i tankarna på att göra exakt detsamma, snart smäller det!
Citera
2012-02-06, 00:25
Medlem
Jim.Raynors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per__
Helvete vad avundsjuk jag blir!

Nu är det försent för mig med amoteringar och annat ansvar (är 32år)

Lycka till, denna tråd kommer jag följa med stort intresse.

TS, kan du inte springa upp på berget en gång i veckan och uppdatera din tråd??

Mobilnätet kommer han nog åt, men att kunna surfa är nog för mycket begärt kan jag tänka mig.
Citera
2012-02-06, 00:48
Medlem
GlennGlenns avatar
En sån här grej är ingenting jag hade uppskattat. Hade aldrig klarat av att leva så ensam. Dötrist rent ut sagt. Måste ha folk och en rörlig omgivning runt om mig.
Men jag förstår verkligen att man kan uppskatta det. Kanske jag också en vacker dag.
Njut gott! Glöm ej porr-tidningar!
Citera
2012-02-06, 01:05
Medlem
Thepudiones avatar
Det här med mobilen... eftersom du inte har någon el så kan du väll heller inte ladda mobilen? hur länge räcker batteriet? ber om ursäkt denna fråga redan kommit upp i tråden!
Citera
2012-02-06, 06:36
Medlem
Flaxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noklip
Tråkigt att allt antagligen är fake och att TS är ett troll

Tecken på att han skulle vara ett troll, förklara.

Påstå att man kan bo i stuga utan el - you're trolling
Citera
2012-02-06, 07:17
Moderator
v50s avatar
Det låter som ett kul projekt, brukar själv vara helt ensam i min stuga i 1-2 månader åt gången fast den ligger tyvärr i en mindre by omgiven av andra hus så helt ensam blir man inte i den bemärkelsen att man slipper se folk och höra bilar. Personligen hade jag föredragit en stuga som låg minst en kilometer från närmaste granne men nu fick jag överta morsans stuga och därmed leva med att den är placerad där den är, å andra sidan så brukar man på sin höjd hälsa på grannarna men man är mest för sig själv ändå så i den bemärkelsen lever man utan större social kontakt.

Du kanske skulle överväga att skaffa en gasolspis som är ansluten till större gasolflaskor då kan du på sikt även köpa en kyl/frys som drivs av gasol om du känner för det vilket ökar dina möjligheter att ha en mer varierad kost samt kan förvara maten längre utan att den blir förstörd fast det låter som att du helst vill leva av det naturen har att ge. En annan investering på sikt som kan underlätta din vardag lite är en mindre solcellsanläggning alternativt en bensin/dieseldrivet elverk så du kan använda elverktyg vid behov vilket kan behövas om du ska renovera, då kan du även ladda datorn m.m (datorn borde iofs gå att ladda via bilens cigarettuttag liksom din telefon)

Vill du fördjupa dig i att leva ett mer självständigt liv utanför det vanliga svenssonlivet mitt i stan så kan du kolla på alternativs forum där finns det många som drömmer om att leva som du gör och de som redan gör så och som har gått steget fullt ut och odlar sin mat själv samt jagar m.m allt för att bli så självförsörjande som möjligt.

http://www.alternativ.nu/index.php?action=forum
Senast redigerad av v50 2012-02-06 kl. 07:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in