2012-02-04, 14:11
Medlem
Hej, jag vet att jag för länge sedan blev instruerad av en frisör hur man lockade håret med hjälp av en plattång och gjorde det med hyfsat resultat några ggr därefter...

Har testat igen nu och det blir inga lockar alls.. på sin höjd något "veck" här å där.

Någon som vet vad jag gör för fel??

Tips på hur man ska göra mottages tacksamt!

Jag har längre hår nu är förut, men samma plattång, en rätt smal, röd, obh nordica.

Känns nu som att tången inte "glider" på håret på samma sätt som förut utan liksom fastnar lite då å då å så blir de veck å så hoppar man ner lite längre.. (men de kanske är inbillning). Nån som har nå tips ang de oxå annars..

Om det spelar nån roll så har jag långt hår "av typisk nordisk kvalitet" (dvs ljust, rakt, lite flygigt, tunna men många hårstrån).
Citera
2012-02-04, 14:18
Medlem
BallsofSteels avatar
Svårt att förklara i text, men helst ska du ju ha en liten plattång som gör mindre lockar, sen beror det mycket på om du vill ha extremt lockigt eller bara vågigt.

Men sätt upp håret med en snodd eller dyl. och börja med underhåret, sedan tar du slinga för slinga och börja uppifrån, dra neråt som att du ska platta det, när du kommer till toppen så stannar du, håller fast och rullar plattången uppåt igen så att du lixom rullar in håret, håll en stund och sedan släpper du snett uppifrån. Ska försöka hitta på youtube.

Ska du bara ha vågigt hår så gör du samma sak men rullar på snedden uppåt och bara en bit.
Citera
2012-02-04, 14:22
Medlem
BallsofSteels avatar
Annars funkar http://youtu.be/o7YfbHZXUP8 detta också, men blir inte lika lockigt.
Citera
2012-02-04, 15:00
Medlem
Plasticsmiless avatar
Det är så himla svårt att förklara i ord hur du ska göra men jag kan komma med några viktiga saker för ett lyckat resultat iaf.
Börja med att borsta igenom håret,och för guds skull,VÄRMESKYDD!
Sen finns det även produkter som är avsedda just för att locka håret.

Så ordentligt med produkter i håret,och sen ska du försöka ge dig på att locka håret med en plattång.I början är tålamod det viktigaste.Man lär sig med tiden.

Lycka till
Citera
2012-02-04, 16:15
Medlem
StylistChrizs avatar
För att inte plattången ska "hacka" när du drar den genom håret, så torkar du av plattången med en fuktig trasa innan användning och ser till att du inte har för mycket produkter i håret.
Borsta först och sedan produkter i.

Det viktiga är också att ha en plattång som har rundade kanter så det inte blir en massa veck. Annars tycker jag dem andra har beskrivit det bra!

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in