• 1
  • 2
2012-02-04, 13:56
Medlem
Revejs avatar
Nu är det risk för salmonella i över 5000 storpack irländsk nötfärs. Detta är varken första, andra eller tredje gången men jag får känslan att ICA toppar listan med råge, har de sämre kontroll än andra på sin irländska import? I så fall varför, priset är detsamma ju?

Var ju på tapeten för nåt år sen med ommärkningen av datum, håller de fortfarande på med detta?
Kan nån med insyn förklara detta..
Citera
2012-02-04, 14:12
Medlem
Deras ommärkning gällde deras butiksmalda köttfärs om jag minns rätt. Den irländska brukar vara centralt packad och mald. Salmonellan är snarare resultat av Irlands djurhållning.
Citera
2012-02-04, 14:24
Bannlyst
Du bör vara försiktig i alla fall för jag har hört att ICA har skurit ner på personalen, vad det hamnade vet ju ingen
Citera
2012-02-04, 14:25
Medlem
Turist i tidens avatar
När ICA började med central packning malde dom köttet grovt. Det ger en mindre yta per kilo och därmed har bakterierna svårare att växa till. Nackdelen är att det inte går så bra att göra köttfärssås på grovmalet kött.
ICA skyllde på att man skulle använda grövre malning "på kontinenten" och sedan började man mala köttfärsen finare.
Det i kombination med dålig salmonellakontroll av kött från Irland lär ha bäddat för det senaste problemet.
Citera
2012-02-04, 14:33
Medlem
sasos avatar
Citat:
Produkterna som återkallas är Ica Nötfärs 1 600 respektive 2 500 gram.

varför återkallar de bara dessa förpackningar?
köpte idag en 500g förpackning... ska jag lämna tillbaka eller?
Citera
2012-02-04, 14:39
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Olika linor antar jag.
Citera
2012-02-04, 15:04
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Byt skiten mot en svensk.. Varför riskera något. Har själv inte handlat irländskt sen galna-kosjukan.
Så köttet mals och testas centralt i Sverige av ICA? Men man hinner skicka ut 5000 paket innan en så vanlig sjukdom som salmonella upptäcks?
Citera
2012-02-04, 15:08
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Byt skiten mot en svensk.. Varför riskera något. Har själv inte handlat irländskt sen galna-kosjukan.
Så köttet mals och testas centralt i Sverige av ICA? Men man hinner skicka ut 5000 paket innan en så vanlig sjukdom som salmonella upptäcks?

ja, bäst så
var nog första och sista gången, tack
Citera
2012-02-04, 15:11
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Gör lasagne på den, så lär du knappast bli sjuk.
Bara det blir tillräckligt varmt så lär det inte vara någon fara.
Citera
2012-02-04, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Bara det blir tillräckligt varmt så lär det inte vara någon fara.

Tillräcklig värme OCH under tillräckligt lång tid. Det är tyvärr inte så att alla bakterier dör knall och fall så fort temperaturen når en viss nivå, utan det är då som de _börjar_ dö.
Citera
2012-02-04, 16:44
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towatowa
Tillräcklig värme OCH under tillräckligt lång tid. Det är tyvärr inte så att alla bakterier dör knall och fall så fort temperaturen når en viss nivå, utan det är då som de _börjar_ dö.

Intressant, hur länge lever salmonella i 70 grader då? Läste lite på http://www.smittskyddsinstitutet.se/...ellainfektion/ men dom verkar inte veta.

När har dom dött färdigt?

Köttfärs oberoende på var jag funnit den behandlas med respekt, luktar den <ok> ser <ok> ut osv.

Salmonella eller andra bakterier missar jag tyvärr med denna metod. Men chansen att råka ut för det med Svenskt kött/ägg är enligt mig liten.

Skulle ICA vara värre? jämfört med vem då? Min egen? naturligtvis eller naturligtvis inte, jag testar aldrig för bakterietillväxt.

Jag antar att ju billigare färsk färs, desto värre. Men det är ju jag det.
Citera
2012-02-04, 16:47
Bannlyst
Citat:
Nä varför det smaska på bara men skyll inte på ICA om du skiter ner dig sedan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in