2012-02-08, 19:21
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Einstein trodde inte på gud, han var i bästa fall en deist. Han ansåg att naturens oerhörda komplexitet och matematikens symmetri var gud, inte någon tänkande personlig gud, ingen andekraft..

Att det inte handlar om en tänkande gubbe med vitt skägg är vi väl överens om?
Einstein trodde på Gud, hade han problem med definitionen menar du? Är du ute efter att han hade nån sorts hittepågud? Gud är Gud, sedan hur fenomenet tolkas är en annan historia.
Citera
2012-02-08, 19:30
Medlem
Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attraktiv
Känner att desto mer jag tänker på det desto mindre impad blir jag. En snubbe som är det högsta och ger oss evig lycka om vi har traskat omkring och gjort det rätta, känns inte som att det finns så mycket mer mystiskt om nu gud är lösningen. Lite svårt att förklara för jag brukar ofta få känslan innan jag ska sova på nätterna.

När man dör och kommer upp till Gud och har sitt lilla kvartsamtal och för lösningarna på det man har funderat på eller alltid velat så känns det lite fjuttigt för honom att sitta lösa såna små skitproblem. Känns liksom inte så grandiost att förklara för någon att meningen med allt är evig peace och löve eller förlänga ballen på någon så att han blir nöjd.

Då jag tror på gud för att jag vägrar att tro att jag kommer dö och enbart förmultna så är jag rätt bitter över att min grandiosa syn på honom börjar försvinna.
Enligt min liberala tro är inte knäböjande eller den sk rätta tron som är avgörande. Det är i efterföljelsen, alltså i dina handlingar mot dina medmänniskor som är av betydelse. En konservativ kristen som är bokstavstroende men bara på söndagarna missar målet. Det kan istället vara en människa som har ett verkligt engagemang för sina medmänniskor och samhället som blidkar Gud. Det är lätt att säga att jag tror på Gud men destå svårare att genomföra de kärlekshandlingar mot sina medmänniskor som Jesus gjorde.
Citera
2012-02-08, 19:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Att det inte handlar om en tänkande gubbe med vitt skägg är vi väl överens om?
Einstein trodde på Gud, hade han problem med definitionen menar du? Är du ute efter att han hade nån sorts hittepågud? Gud är Gud, sedan hur fenomenet tolkas är en annan historia.

Ja, han hade en sorts hittepågud, om du så vill.
Han kallade naturlagarna för gud, han trodde inte på någon religions gud och inte på något övernaturligt.

I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it. (Albert Einstein, 1954)

I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings. (Albert Einstein)
Citera
2012-02-08, 20:29
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, han hade en sorts hittepågud, om du så vill.
Han kallade naturlagarna för gud, han trodde inte på någon religions gud och inte på något övernaturligt.

I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it. (Albert Einstein, 1954)

I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings. (Albert Einstein)

Du verkar ha djupare kunskap om Einstein så jag lämnar det därhän (tillsvidare, ska kolla upp din info). Men frågan kvarstår, varför har människorna hittepåat en Gud?

On topic. Att så många människor sysselsätter sig med Gudsbegreppet tycker jag är imponerande, sedan må var och en tro det den vill så länge det inte skadar andra varelser.
Citera
2012-02-08, 20:43
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Men frågan kvarstår, varför har människorna hittepåat en Gud?

Flera anledningar; agentdetektion, magiskt tänkande gentemot föreställda auktoriteter, realisationen om den egna döden etc.

Vidare var det vårt första försök att förstå mekanismen bakom viktiga händelser, ett tidigt sorts försök till vetenskap som vissa har uttryckt det.

Så fenomenet "religion" är inte speciellt mystiskt.
Citera
2012-02-19, 20:38
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
---Postade förut i ("Den stora tråden om Guds existens") och efterfrågade någon som gått den naturvetenskapliga linjen eller motsvarande med fortsatt utbildning på universitet/högskola inom fysik/medicin som fortfarande "tror" på Gud. Inget svar.

Här är en fysiker som är religiös,

Religiös tro och en naturvetenskaplig världsbild -- går de ihop?
http://www.youtube.com/watch?v=vXQTn8kEj3U
Senast redigerad av Passepartout 2012-02-19 kl. 21:09.
Citera
2012-02-19, 22:26
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Här är en fysiker som är religiös,

Religiös tro och en naturvetenskaplig världsbild -- går de ihop?
http://www.youtube.com/watch?v=vXQTn8kEj3U

Får den uppfattningen att han tror på "något", och inte kristendomen specifikt. Han kan närmast tänka sig att tillhöra Kväkarna och håller sig borta från evangeliet.
Citera
2012-02-19, 23:59
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Får den uppfattningen att han tror på "något", och inte kristendomen specifikt. Han kan närmast tänka sig att tillhöra Kväkarna och håller sig borta från evangeliet.

Upplevelsen av att se Jesus i en död människas kropp ser jag som kristendom.
Citera
2012-02-20, 00:09
Medlem
analfucks avatar
vad som är imponerande?

hmm... Första dagen skapade han ljuset.... men först på fjärde skapade han ljuskällan???? ja det är tamejfan imponerande
Citera
2012-02-21, 02:11
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Upplevelsen av att se Jesus i en död människas kropp ser jag som kristendom.

...som måste förklaras med att det just är så, eller?
Citera
2012-02-21, 02:13
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analfuck
vad som är imponerande?

hmm... Första dagen skapade han ljuset.... men först på fjärde skapade han ljuskällan???? ja det är tamejfan imponerande

Petitesser hos en människa med en lättare hjärnskada.
Citera
2012-02-21, 02:16
Medlem
trickydicks avatar
Han är ungefär som Steve Jobs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in