• 1
  • 2
2012-07-20, 06:10
Medlem
ChristerNs avatar
Enfaldig värld är en risk.

OBS: mångfald i betydelsen om tankar, ekonomiska system, reglermekanismer.

"Mycket generellt:

En mångfald i dynamiska system gör sannolikt det dynamiska systemet stabilare, relativt
en enfald i det dynamiska systemet.
En mångfald av reglermekanismer och att reglermekanismerna varierar minskar sannolikheten för att ett fåtal återkopplingsmekanismer blir dominerande och kraschar systemet.

(Jag använder ordet "sannolikt" för att markera att motsattsen kan inträffa.)
Jmf. Ekologi, ekonomisk riskspridning, nationalekonomi, mångfald av tankar osv."

http://hem.passagen.se/cnyland/mongfald.html

Jmf: börs-krascher.

Nya ideer och tankar kan stimuleras då olika tankar möts, t.ex. från olika kulturer.
Jmf. gamla Grekerna.

Njut av mångfalden.
"Låt tusen blommor blomma" (Mao), På denna punkt håller jag med Mao, (men ogillar en del annat).

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2012-07-20 kl. 06:18. Anledning: rättelse
Citera
2012-07-27, 19:15
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DifMackan
Häromdagen började jag och mina polare dikutera världspolitik (hör inte till vanligheterna) och vi frågade oss vilket land vi helst skulle styra världen? Eftersom ingen av oss är särskilt insatt eller utbildad i de ämnen som krävs för att argumentera oss fram till en bra slutsats så kastar jag ut frågan här istället!
Det jag undrar är: Om alla länder på hela jordklotet skulle tas över och styras av ett enda land totalitärt under dess regering, lagar och moraliska värderingar, vilket skulle vara mest gynnsamt för mänskligheten?
Länderna som nämndes mest här var Sverige, USA, Japan och Holland( ).
Om ni vill så kan man ju naturligtvis spekulera i vilket som skulle vara värst oxå! Själva trodde vi på Nordkorea. Vad tycker ni själva? Varsågoda att spekulera fritt!
Vi vet inte om Japan är en bra härskare. Du ska veta att även om landet är en demokrati så har USA reglerat landets försvarskostnader sen WW2. Politikerna är tandlösa och maffian styr samhället med järnhand.

Sverige är inte så bra som vi tror. Vi utlämnar våra medborgare till USA när de kräver utan att först genomgå en rättegång. Vad säger det om vår respekt för individer? Vi har också en myndighet som utvisar folk till deras hemländer trots att de är hotade till livet. Ett land måste ta på sig ett stort ansvar för att skydda de mänskliga rättigheterna och verkligen göra det!

Jag tror faktiskt att Norge skulle vara en bra kandidat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in