Flashback bygger pepparkakshus!
2010-10-28, 12:56
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jag fascineras av kombinationen "uttjötat och spännande". Är det för att du inte kan fastslå ordets betydelse som det fortfarande är spännande efter att ha blivit uttjötat eller finns det en ny betydelse av ordet "spännande" som jag missat?

När något "spänts" till bristningsgränsen övergår det i ett "urblåst tillstånd".
Citera
2010-10-28, 13:16
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Vad grundar du det på?

I jämförelse med till exempel engelskan kanske jag skulle ha lagt till. Men det kanske är ganska självklart då det språket är så mycket större.
Citera
2010-10-28, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
I jämförelse med till exempel engelskan kanske jag skulle ha lagt till. Men det kanske är ganska självklart då det språket är så mycket större.
Det är inte på något sätt självklart utan en vanlig missuppfattning. Det beror helt och hållet på hur man räknar. Ta t.ex. sammansatta ord. Läs mer här: http://www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=2220
Citera
2010-10-28, 15:27
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Det är inte på något sätt självklart utan en vanlig missuppfattning. Det beror helt och hållet på hur man räknar. Ta t.ex. sammansatta ord. Läs mer här: http://www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=2220

intressant dokument! Men det verkar bara visa att det är svårt att jämföra ordförrådens storlek?

Å andra sidan, när jag talar om modejournalistisk variationsrikedom tänker jag nog mycket på adjektivförrådet och generell klyshförekomst. Nog måste väl ändå sånt gå att jämföra mellan olika språk?
Och nog borde det ligga något i tanken att ett språk som talas av ett större antal människor också breddas och växer snabbare i ordförråd?
Citera
2010-10-28, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
intressant dokument! Men det verkar bara visa att det är svårt att jämföra ordförrådens storlek?
Det är sant, "[m]en det som nu har sagts om omöjligheten att fastställa antalet ord gäller förstås inte bara svenskan". Det går alltså inte och det är ingen idé att försöka.

Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Och nog borde det ligga något i tanken att ett språk som talas av ett större antal människor också breddas och växer snabbare i ordförråd?
Men det motbevisas ju av att svenskan har fler ord om man räknar sammansättningar. Och vad säger att antalet ord bara gäller simplex (enkla ord)? Olika utgångspunkter ger olika resultat.
Citera
2010-10-28, 20:21
Medlem
Holly Golightlys avatar
Svenska är inte ett fattigt språk. Det är bara det att många har ett fattigt vokabulär vilket syns i den länkade tråden.

https://www.flashback.org/t1336041
Citera
2010-10-28, 21:31
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holly Golightly
Svenska är inte ett fattigt språk. Det är bara det att många har ett fattigt vokabulär ...
Svenska är dubbelt så rikt som engelskan genom att vi har två språkliga genus. Som i en fattig vokabulär och ett komplicerat formulär ...
Citera
2010-10-28, 22:22
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Svenska är dubbelt så rikt som engelskan genom att vi har två språkliga genus. Som i en fattig vokabulär och ett komplicerat formulär ...

haha..ni är för sköna, ni språkkillar
Citera
2010-10-29, 13:02
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:

Okej, jo, då verkar jag ha fallit för massans uppfattning.

(Fan att trådjäveln skulle flyttas till Språk, här blir man ju överkörd.)
Citera
2010-10-29, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
När något "spänts" till bristningsgränsen övergår det i ett "urblåst tillstånd".

hahahah

Det låter inte som en debattforum, utan det liknar mer en komedi sal. Nästan alla skriver roliga kommentarer
Citera
2010-10-30, 12:15
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden Vad i all världen betyder egentligen ordet "stilfullt"? sammanfogad med denna nyttiga och användbara tråd.
/Mod.
Citera
2015-08-09, 14:50
Medlem
Piuss avatar
Bumpar den här gamla tråden som jag startade för sisådär tio år sedan. Har fikonspråket och modeorden i er omgivning förändrats? Vad är det som har påverkat? Tänker mig tidsspannet sedan 5-10 år tillbaka då tråden startades, respektive fick sitt senaste inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in