2005-02-28, 15:07
Medlem
Lysiass avatar
Förutom diskurs, positiva synergieffekter och kvalitetssäkra kärnverksamheten måste jag slå ett slag för kvalitativa kompetenshöjande processåtgärder.

Jag är fortfarande osäker på vad det sistnämnda betyder. Det låter vackert iallafall och det är väl det som är meningen.
Citera
2005-02-28, 15:36
Medlem
requiem_s avatar
i skolan har vi så många dåliga omskrivningar och datarelaterade termer att man blir tokig.
Ett axplock:
  1. 1337 (alternativ stavning, leet), vilket uttalas liit och betyder elit.
  2. Noob (alternativa stavningar, Njub, n00b), vilket är en förkortning av newbie. Betyder nybörjare eller en som är dålig på något.
På fritiden med kompisar så används även:
  1. Fittcepe, vilket är ett användbart ord i meningar som ex. "Ditt jävla fittcepe" eller "Ohh. Fittcepe, jag vill också ha en sådan!". Den första meningen är förolämpning och den andra en hyllning.
  2. m0get, uttalas mä-noll-get och betyder samma som moget.
  3. ognom, mongo baklänges, så enkelt.
Citera
2005-03-09, 01:32
Bannlyst
Ojoj, att sammanställa alla lokala uttryck som strömmat genom min bekantskapskrets är ett sisyfosarbete utan like, men jag bidrar med ett urval:

Användbara svordomar, när man annars skulle använt sig av "fan" eller allmänt fula ord: fisk, frukt, ap-skit

Åka bil: bränna, brassa

McDonalds: Donken

Kaffe: java

Skit: dret (även som prefix, såsom dretprat)

Ramla omkull: skrota

Slarvigt (gjort): tattrigt

Skjuta ner folk (i spel): meppra

Sportfåne med pojkbandsfrisyr: schamponisse

Vissa är väl mer dialektalt betingade och kanske även allmännt erkända uttryck men några är originalverk från början. Nå, det får räcka för denna gång. Kommer jag på fler så återkommer jag.
Citera
2005-03-09, 15:18
Medlem
hbws avatar
I min krets har vi också enormt mycket slanguttryck.

Här kommer i alla fall ett gäng flashiga uttryck jag hört från it-folk (märk väl, ej vad jag själv använder) på senaste, alla inte nya men spelar roll:
  • in-house - helt enkelt nåt som man har inom företaget.
  • outsourca - att lämna över arbetskraft åt andra företag.
  • clean-desk-policy - det här måste vara det fjantigaste.
  • first-line - att man är "first-line" är den som först får ett samtal av en kund (till skillnad från att vara nån som blir tillkopplad kunder).
Citera
2005-03-09, 15:29
Medlem
Renegades avatar
Dagliga termer på jobbet som användas i dessa dagar...

Användarjävel
Idiot
Jävla nolla
Socialfall
Mentalt handikappad
Utvecklingsstörd
Grav inlärningssvårighet
Citera
2005-03-10, 19:57
Medlem
loshkans avatar
Själv sitter jag och påtar på en uppsats. Då förekommer "korra" (korrekturläsa) mest hela tiden. Det är fördjävligt!

"Skulle du vilja korra den här sidan?"

"Måste bara korra en sista gång innan jag går hem."

Tjena, vad larvigt det låter egentligen.
Citera
2006-06-30, 00:52
Medlem
Vilka ord tycker ni är inne/ute?

av/på
suger/regerar/äger
fel/rätt

Vilka är modeord just nu?
Vilka känns lite sunkiga?
Citera
2006-07-01, 23:30
Medlem
Jag tycker att "mäktigt" och "funky" är ganska ute..
Citera
2007-02-17, 00:02
Medlem
Piuss avatar
bumpar den här tråden.

Nu har det gått ett tag sen senast. Några som har nya modeord eller fikonspråk att dela med sig av?
Citera
2007-02-17, 02:07
Medlem
Zwerchstands avatar
Nja, efter drygt 10 år med kompetens-/kvalitetssäkring är prio1 fortfarande kompetens-/kvalitetssäkring. Kan vara följd av osäkrat kompetensflöde - men den teorin är inte formellt kvalitetssäkrad.
(Världen är c:a 1 kvartal lång, & cirkulär.)
Citera
2007-02-18, 16:00
Medlem
Inom kommunen där jag sitter i en nämnd som fritidspolitiker används flera av de ord som tidigare nämnts (kompetenshöjning, kvalitetsarbete/kvalitetsmål och kärnverksamhet o.s.v.). Ett annat ord som är populärt är brukare (om de kommunmedborgare som nyttjar kommunens tjänster), det stötte jag först på inom omsorgen där jag antog att det var för att slippa använda "nedsättande" benämningar som gamla och funktionshindrade. Efter byte av nämnd har jag dock insett att folk är "brukare" även inom kultur- och fritid, t.ex. biblioteksbesökare och idrottsföreningar. Det är lite barnsligt men jag börjar bli less på det, inte minst när jag själv använder det utan att tänka på det.
Ett annat ord som är ledordet framför många andra just nu är "frisktal" och att skapa besparingar genom frisktal. Det är väl ganska uppenbart vad det rör sig om, men inte hur dessa frisktal räknas ut...

Annars är ett av de mest praktiska ord som finns, visserligen dialektalt, inte bundet till en viss kompiskrets eller liknande, vårt norrländska "he". Det är en ganska precis motsvarighet till engelskans "put", vilket jag ibland hör i språksammanhang att vi saknar i Sverige. I stället för att alltid använda sätt/ställ/lägg/placera räcker det alltså med detta lilla, enkla ord.
Citera
2007-02-18, 19:04
Medlem
Tjohildas avatar
"Livspussel"...morrr...har börjat dyka upp i media. Vem introducerade detta??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in