2012-02-03, 10:24
Bannlyst
Hej, jag har en teknik läxa och måste veta hur man värmde hus från 1870 talet och uppåt?
hittar inte på google :I
Citera
2012-02-03, 10:25
Medlem
Rillvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulleoliver
Hej, jag har en teknik läxa och måste veta hur man värmde hus från 1870 talet och uppåt?

Eldade kanske?
Citera
2012-02-03, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rillvar
Eldade kanske?
Vadå eldade dom fram till 1940 talet? nån annan metod fanns det väll?
Citera
2012-02-03, 10:27
Medlem
neonbruns avatar
Hört talas om kaminer?

http://en.wikipedia.org/wiki/Stove

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamin
Citera
2012-02-03, 10:35
Medlem
Testa standard svaren, innan man började med el värme.
Då eldade man med ved i kaminer och spisar, Efter det så kom olja in på marknaden som ett sätt att bränna och skapa värme i husen.
Vedpannor och oljepannor var ett sätt att skapa mycket värme och dessa befann sig ofta i källarföråd och/eller i uthus som tex snickarbodar eller special byggda byggnader kallat "pannrum"

Elen kom sedan och skapade problem med hög kostnad men ett säkert sätt att får det varmt i hus. Fördelningen av värme sköttes via vatten som vandrade igenom element som finns kvar även idag som system då det är billigare att värma vatten och låta det vandra genom systemet än att ha el element över allt som är allt annat än säkert.

Sedan efter ännu en tid kom dom på bergvärme system som använder sig av värme från ett djupt borrat hål och en speciell vätska som hettas upp och fördelas genom det beprövade och pålitliga vatten system man använt sig av sedan tidigare.

Fast du bör kolla upp mer om detta då jag skrev detta ur huvudet...

Hur man gör upp eld får du faktiskt leta reda på själv om du inte redan vet...sökord: Friktion.
Senast redigerad av Inergy 2012-02-03 kl. 10:36. Anledning: rättstavning, small!
Citera
2012-02-03, 10:36
Bannlyst
När började man använda fjärrvärme, gasvärme och solenergie?
Citera
2012-02-03, 11:11
Medlem
toonyys avatar
Citat:
När började man använda fjärrvärme, gasvärme och solenergie?

Sök och du skola finna svar på iallfall en av dem.

Fjärrvärme: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4rrv%C3%A4rme#Historia
Citera
2012-02-03, 11:36
Medlem
julepumlans avatar
Fjärrvärme har blivit väldigt populärt under sena 90 och 00 talet i norrland pga den billiga överskottsvärmen från SSAB i villor. Dom flesta lägenheter runt om i landet har fjärrvärme.
Är dock en dyr summa att installera fjärrvärme.

Från jesu kristus tid har ved-eldning använts flitigt ända fram till oljan.
I dagsläget använder man i regel,
Vedeldning med komplement av el-radiatorer (element).
Fjärrvärme
Pellets brännare som ersatt oljan.
I mindre bostäder såsom sommarstugor används el-radiatorer då man inte behöver värme hela tiden.
Citera
2012-02-03, 12:34
Moderator
Neksnors avatar
Centralvärme blev populärt runt 1900 om jag minns rätt. Har för mig att någon snubbe som centralvärmde något 08-slott även byggde ett centralvärmt sommarhus i Särö.
Citera
2012-02-03, 12:43
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Åkarbrasor var vanliga på den tiden.
Citera
2012-02-03, 12:52
Medlem
Koks var ett vanligt bränsle fram till 60-talet eller så, nu är det helt okänt. Ett vanligt "uppvärmningssätt" förr var att inte värma alls genom att stänga igen rum och mer eller mindre bo i köket.
Citera
2012-02-03, 16:53
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Koks var ett vanligt bränsle fram till 60-talet eller så, nu är det helt okänt. Ett vanligt "uppvärmningssätt" förr var att inte värma alls genom att stänga igen rum och mer eller mindre bo i köket.
Koks värmer man sej i dom finare kretsarna än idag,
så det är inte helt bortglömt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här