Flashback bygger pepparkakshus!
2012-02-02, 23:32
Medlem
leibovitzs avatar
Hejhej!
Jag är inte något proffs på datorer och skulle behöva lite expertis här.

Laptopen går dåligt och frys-hänger sig ständigt. Har win 7 installerat sedan tidigare men jag tror det kan vara del av problemet + att jag inte gillar det och jag vill tillbaka till win XP som gick mycket bättre.

Jag har fått tag på en bra version av XP och lagt på en skiva. Har försökt starta "formateringen" genom att starta med skivan i och allt går bra till en punkt då jag får bluescreen och ett error-meddelande med ntdll.dll

Forskade lite i den dll-filen och ja den verkar viktig och kan bli felande så jag har laddat ner en ny ntdl.dll fil som jag vill byta ut den mot. Det här får jag dock inte göra för Win 7. Har inte "permission" för att lägga den nya filen över den andra.

Forskade vidare i hur man blir behörig för att göra det och hittade att det ska gå om man ändrar i User Account Control Permission. Man hittade det under egenskaper för mappen System32.
Jag lyckades också ändra så jag fick kontroll men det går fortfarande inte tyvärr :/

Lite modstulen så började jag fundera på om jag bara skulle högerklicka och köra en format C: typ och få bort allt vad win 7 heter och sen starta från CDn men nä det fick jag givetvis inte heller göra..

Härifrån börjar väll både min kunskap och tålamod tryta tyvärr. Vad skulle ni gjort i mitt läge? Har ni några tips?

Kortfattat: Jag vill formatera om datorn och ändra från Win 7 --> Win XP men kan inte starta från Win XP skivan för jag får bluescreen med ett felmeddelande om filen ntdll.dll
Citera
2012-02-02, 23:34
Medlem
leibovitzs avatar
Fyller givetvis på med info om ni vill veta mer
Citera
2012-02-02, 23:38
Medlem
Nymfans avatar
När datorn håller på att starta upp sig, gå in i bios (spamma F8 under uppstart), ändra i bios att den ska starta via skivan direkt, du kommer hitta menyn ganska enkelt om jag inte missminner mig.

I med skivan och starta om igen så ska installationsprogrammet komma upp direkt, innan den kommer ut i windows !

Kan försöka specifiera mig lite bättre om det behövs, lycka till!
Citera
2012-02-02, 23:39
Medlem
TorrentLovers avatar
Säkerhetskopiera allt du vill behålla, sedan bootar du bara från CD'n och installerar XP.
Citera
2012-02-02, 23:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Filen är som sagt en viktig del i Windows. Denna version av XP, har den något servicepaket i sig?
Citera
2012-02-02, 23:56
Medlem
leibovitzs avatar
Ja jag ska specifiera mig bättre men var rädd det skulle bli en text-vägg det första inlägget.

Jag har lagt över det jag vill spara på en extern hårddisk.

Jag har också ändrat i boot-menyn så den bootar från CDn och det kommer igång. Den kör igång win xp skivan med installationen. Sen laddar den filer ganska länge sen när nästa steg ska komma igång så kommer bluescreenen.

Hittade vilket felmeddelande jag får också
"STOP: 0xC0000221 unknown hard error
C:\Windows\System32\Ntdll.dll"

Den här versionen av XP ska innehålla SP3 också. Den är uppdaterat januari 2012 och många som delar den och säger den funkar bra.

Jag funderade om det kan vara nåt fysiskt inne i datorn som kan vara galet men då borde kanske inte datorn ha fungerat alls.. ;s
Citera
2012-02-03, 00:00
Medlem
leibovitzs avatar
Jag hittade mitt felmeddelande på microsofts hemsida..

http://support.microsoft.com/kb/314474

Det dom säger egentligen är ju att filen är corrupt. Och att jag borde lägga in en ny dll-fil. Men det får jag ju inte av OS, gah..
Citera
2012-02-03, 00:04
Medlem
TorrentLovers avatar
Filen på CD'n kanske är korrupt?
Citera
2012-03-13, 18:52
Medlem
leibovitzs avatar
Jag bumpar tråden då jag fortfarande inte lyckats få nån ordning på det här. Jag tänkte pröva att ladda ner en ny version av XP. (Även fast jag tror att versionen jag hade var bra).

Nån som har en länk till en version som ni vet fungerar? Eller som vet nåt mer om det här problemet? :s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in