2012-02-02, 21:18
Medlem
Fråga vad ni vill kan svara på det mesta inom det yrket.
Citera
2012-02-02, 21:20
Medlem
Kashis avatar
Brukar det ofta fraktas djur?
Har dom det bra på sin plats, tänkte på en aggressiv hund i en bur och en liten kanin i den andra brevid kanske blir uppskrämd?
Citera
2012-02-02, 21:27
Medlem
Sabors avatar
Hur är lönen i yrket?
Är det mycket fysiskt eller har ni maskiner som underlättar?
Hur ser arbetstiderna ut? Är det "9-5"-jobb eller får ni olika tider varje vecka? Samt hur lång är en arbetsdag?
Citera
2012-02-02, 21:29
Medlem
[quote=Kashi]Brukar det ofta fraktas djur?
Har dom det bra på sin plats, tänkte på en aggressiv hund i en bur och en liten kanin i den andra brevid kanske blir uppskrämd?[/QUOTE

Ja absolut lastar vi på djur dagligen. Dem har det bra på sin plats. Vi surrar (knyter fast den med rep ) buren då så dem kan absolut inte glida runt i planet när det uppstår turbulens lr något. Har aldrig varit med om detta. Men det går nog bra. Dem sitter ju i sina burar. Men ibland när vi ska lasta ur hundarna på en ankomst kan det har hänt att dem har Bajsat och kissat i buren.
Citera
2012-02-02, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabor
Hur är lönen i yrket?
Är det mycket fysiskt eller har ni maskiner som underlättar?
Hur ser arbetstiderna ut? Är det "9-5"-jobb eller får ni olika tider varje vecka? Samt hur lång är en arbetsdag?
Det skiljer än hel del på olika företag. Men medel bör nog ligga på 18-20 efter skatt.
Man jobbar oftast i flex. I en vecka jobbar du kanske 05.00-17.00 och veckan där på 13.00-0100. Dem flesta passen ligger på 12 h. Men det finns även några pass där du jobbar 4h och tillomed 15h.
Ja självklart är det mycket kroppsarbete. Men det är ganska mycket dö tid på jobbet. Sover i snitt 1.30 h på varje pass. Vi har även maskiner till tyngre saker. Men väskor bär vi för hand. Ett vanligt plan (737)har i snitt 120 väskor In och ut, ankomst och avgång. Men då är man ca 3-4 man på det. En väska bruka väga mellan 5kg - 30 kg. Ber om ursäkt för min stavning och så. Sitter på jobbet nu så använder min telefon till detta.
Citera
2012-02-02, 21:39
Medlem
Har du tagit sönder något på jobbet?
Citera
2012-02-02, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Användarnamn
Har du tagit sönder något på jobbet?
Självklart har det hänt. Väskor som har innehållit sprit flaskor som har gått sönder så det har runnit igenom hela väskan. Men man får för fan skylla sig själv att man packar ömtåliga flaskor i sin resväska. Det tar man som handbagage ! skador på plan har jag ej gjort. Men det finns kollegor som har gjort små skador på ett flygplan. Men självklart kommer det en mekaniker då och åtgärder felet. Vi mörkar aldrig skador på flygplan. Men om en väska gå sönder, typ att handtaget går sönder lr dylikt, så mörkar vi det. Tyvärr så är det så.
Citera
2012-02-02, 21:53
Medlem
När du har en dålig dag, hur avreagerar du dig? Ingen skulle ju märka om du sparkade till något lite extra hårt...
Citera
2012-02-02, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
När du har en dålig dag, hur avreagerar du dig? Ingen skulle ju märka om du sparkade till något lite extra hårt...
Det händer i bland att man sparkar till en väska. Spec Bagdad Bob väskor som väger lika mycket som mig och luktar äckliga kryddor om. Men det är sällan man gör det. Har sett folk som har spottat på väskor. Men där går min gräns. Skulle aldrig kunna göra det själv.
Citera
2012-02-02, 22:03
Medlem
I vilket land arbetar du i? Norge, Sverige, Danmark? Har du arbetat i fler än ett land, och är det någon specifik skillnad i jämförelse?
Citera
2012-02-02, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
I vilket land arbetar du i? Norge, Sverige, Danmark? Har du arbetat i fler än ett land, och är det någon specifik skillnad?
Jobbar i Sverige och har endast gjort det. Så kan tyvärr inte svara på den frågan. Man kan tänka mig att man inte vill jobba i tredje land. Låg lön och mycket arbete. Men ej säker.
Citera
2012-02-02, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mepore
Självklart har det hänt. Väskor som har innehållit sprit flaskor som har gått sönder så det har runnit igenom hela väskan. Men man får för fan skylla sig själv att man packar ömtåliga flaskor i sin resväska. Det tar man som handbagage ! skador på plan har jag ej gjort. Men det finns kollegor som har gjort små skador på ett flygplan. Men självklart kommer det en mekaniker då och åtgärder felet. Vi mörkar aldrig skador på flygplan. Men om en väska gå sönder, typ att handtaget går sönder lr dylikt, så mörkar vi det. Tyvärr så är det så.

Tack för svar!

Vad ska man som resenär gör för att underlätta för er?
Jag reser ofta med backpacker-rygga och ser till att inte axelremmarna fladdrar och drar på ett regnskydd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in