2012-02-02, 17:04
Medlem
PJCs avatar
Tja, jag har en mba som är kanske 14 månader nu.

Innan när man körde PC var det ju bara rensa lite på olika diskar och dra ner typ malwarebytes och AVG och köra en scan samt lite andra snabba grejer. Men jag har ingen aning om hur man gör på Mac, hur får man bort onödig skit och kan man dra en snabb scan som drar bort sånt som ligger och puttrar någonstans som drar "kraft" (i brist på bättre ord)? Andra grejer man bör göra lite då och då?
Citera
2012-02-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PJC
Tja, jag har en mba som är kanske 14 månader nu.

Innan när man körde PC var det ju bara rensa lite på olika diskar och dra ner typ malwarebytes och AVG och köra en scan samt lite andra snabba grejer. Men jag har ingen aning om hur man gör på Mac, hur får man bort onödig skit och kan man dra en snabb scan som drar bort sånt som ligger och puttrar någonstans som drar "kraft" (i brist på bättre ord)? Andra grejer man bör göra lite då och då?
Köp inga fuskprogram (t.ex. MacKeeper) som har dykt upp med Macens ökade popularitet. Antingen gör de precis ingenting, eller så är det någon form för malware.

Mac OS X sköter det mästa själv automatiskt, men jag kan rekommendera att köra Alsoft DiskWarrior med jämna mellanrum för att hålla filsystemet i gott skick.
Citera
2012-02-03, 07:40
Medlem
Myx0x3s avatar
Jag skulle faktiskt rekomendera iBootUp!
http://itunes.apple.com/se/app/iboos...84829041?mt=12

Funkade riktigt bra och rensade närmare 20GB på min MacBook med SSD
Citera
2012-02-03, 12:28
Medlem
Jag använder OnyX till min Mac dator. Du kan läsa lite mer om det här: http://en.wikipedia.org/wiki/OnyX

Citat:
OnyX is a multifunctional utility for Mac OS X. It allows you to verify the Startup Disk and the structure of its System files, to run miscellaneous tasks of system maintenance, to configure the hidden parameters of the Finder, Dock, Spotlight, and of some of Apple's own applications, to delete caches, to remove a certain number of files and folders that may become cumbersome and more.

Bästa programmet som jag använt till min Mac förutom VMware.
Senast redigerad av Peteq 2012-02-03 kl. 12:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in