Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-02, 11:54
Medlem
BajsExplosions avatar
Kan inte i regel 1.07 hitta någon motivering för detta. Givet att man får ha två konton vore det väl inget fel med att få ha dem kopplade till samma e-mail? Eller missar jag nåt?
Citera
2012-02-02, 12:11
Medlem
epost72s avatar
Blir lite problematiskt med dels lösenordsåterställning samt om man har email-notifering om nya PM/prenumerationer.

Man anger ju en epostadress om man glömt sitt lösen och då kan det i princip bli så att två lösenord skickas till en adress.

Dock kan man testa att ha en tillfällig epostadress i det ena nya kontot och sedan i inställningar ändra så att det blir samma till båda kontona.
Har ej testat men det borde gå.
Citera
2012-02-02, 12:26
Medlem
BajsExplosions avatar
aaah, såklart
Citera
2012-10-19, 02:17
Medlem
eliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Blir lite problematiskt med dels lösenordsåterställning samt om man har email-notifering om nya PM/prenumerationer.

Man anger ju en epostadress om man glömt sitt lösen och då kan det i princip bli så att två lösenord skickas till en adress.

Dock kan man testa att ha en tillfällig epostadress i det ena nya kontot och sedan i inställningar ändra så att det blir samma till båda kontona.

Jag ruskar liv i en lite äldre tråd här, men jag har exakt samma problem nu. Jag skapade en ny användare eftersom jag vill diskutera lite saker som jag inte vill kopplas till detta konto. Jag blev lite förvånad att jag inte kunde skapa ett konto med min vanliga email, och var då tvungen att skapa ett nytt email-konto. Nu försökte jag byta till mitt vanliga mailkonto men det gick inte.

Detta är lite problematiskt ur anonymitetssynpunkt. För att kunna bibehålla en anonymitet så krävs det i princip att man kan ha mer än ett konto. Min användare 'elira' svarar t ex mycket i linux och c-programmeringstrådar, och är inte speciellt anonym av sig egentligen. Om jag vill börja skriva om något annat ämne som intresserar mig så kommer fler och fler personer kunna koppla ihop vem jag är IRL, och det vore ju tråkigt och onödigt.

Visst, man kan, som jag gjorde nu, skapa tillfälliga mailkonton, men jag vill ju att mina användare skall behandlas på lika villkor och kunna prenumerera på inlägg osv. Att skapa ett nytt permanent mailkonto för att komma runt detta är väl inte heller en optimal lösning.

Jag ser inte heller att det skulle finnas någon teknisk eller säkerhetsmässig begränsning att koppla två användare till samma email. Jag utgår från att ni inte använder emailen som key i era databaser! Tvärtom är det en (extremt liten) risk i att inte kunna koppla samma email till två konton, man kan nu väldigt lätt ta reda på ifall en person man känner till IRL har ett konto på flashback genom att försöka skapa ett konto med personens email-address. Då ser man i klartext om personen har ett konto här, och det kan vara första steget i att försöka lista ut vilket konto det tillhör, t ex genom att skicka riktade mail som påstår sig komma från flashback.

Min fråga nu är då egentligen: Var vänder man sig om man vill försöka övertala någon att det vore en bra idé att tillåta två konton att ha samma emailaddress?
Citera
2012-10-23, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72

Jag har testat men det går inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in