Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Ökar våldet & brottsligheten verkligen i Sverige?
www.frihetssmedjan.se/2012/02/okar-valdet-verkligen-i-sverige
Kan SD och KD sympatisörer läsa statistik?
Myt att Malmö är farligast i landet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle14300801.ab
Det sker, om jag fick rätt siffra, ungefär 17 våldtäkter per dag i Sverige? Har visserligen inte kollat siffran ska sägas.. kanske dumt att kasta fram den.. Ja, det ger ju KD relativt rätt i att det sker "på löpande band".
Att relatera antal mord till befolkningsökningen är ju visserligen korrekt. Men samtidigt så är det ju så enkelt att man i verkligheten kan bo 20 personer i ett hus där en bomb briserar och uppleva det som mindre säkert än att det bor 150 personer i samma hus där 3 bombder briserar. Statistiskt sett, utifrån Cuntwell och din andre frihets´smedje-länk, så är det en myt att det är farligare att bo 150 st i hyreshuset där 3 bomber går av i veckan än i samma hus med 20 personer där det bara smäller av en bomb i veckan.
Är Malmö farligare än Umeå? Myt? Knappast. Det skjuts inte folk på öppen gata då och då bland allmänheten och det bombas inte månadsvis på offentlig plats heller.
För min del så är ju statistik alltid intressant, men i detta fallet så är det lite som skolexemplet på felaktig tillämpning där en fot i frysen och en i ugnen i genomsnitt ger en behaglig temperatur.
I övrigt så är det rätt meningslöst att hävda att Malmös anmälningsbenägenhet är lätttydd eftersom ingen faktiskt har en susning. Där jag bor så är benägenheten låg eftersom straffen är relativt korta och skyddet upplevt som dåligt i kombination med att det finns för många som går på vittnen. Hur tror någon att den ser ut i Seved, Kroksbäck, Rosengård etc?
Oisin Cuntwell måste vara en av de trögaste "journalisterna" som bara utgår ifrån en skrivbordsverklighet, som man kan hitta idag på tabloidernas krönikeplats.