Jag vart den 3/2 -2007 tagen när jag satt bakom ratten efter en utekväll på stan. Jag hade 0,54 promille, dvs grov rattfylla. Efter detta så hörde jag inget mer och jag ville själv inte kontakta varken polisen eller åklagare utan hoppades mest på att det skulle rinna ut i sanden, vilket det tyvärr inte gjorde. I mitten av 2009 så ringde dom mig och ville att jag skulle infinna mig hos tingsrätten i september 2009. Detta kunde jag tyvärr inte göra, pga jobb. Enligt dom som var jobbet inte en skälig anledning att inte infinna sig, så dom dömde mig i min frånvaro. Domen vart samhällstjänst, inget mer. Jag har fortfarande inte läst domen eller skrivit under någon som helst delgivning då jag efter detta har befunnit mig i ett annat land.
Jag har precis kommit hem och det slog mig nu, att preskibitionstiden för grov rattfylla är 5 år, vilket är nu om 2 dagar.
Kan någon förklara för mig hur allt blir nu? Jag vart ertappad i februari 2007, dvs bra precis 5 år sedan, men jag vart senare dömd i September 2009. Finns det något sätt som jag kan undvika samhällstjänsen, eller fängelsestraffet som det troligen är nu? Kan jag på något sätt använda mig utan den långa tid som har gått, eller att jag ej har blivit delgiven om varken dom eller påföljd?
Jag vet av påföljden pga. släktingar som har haft hand om min post när jag varit bortrest.
Vore mycket tacksam för svar.
Jag har precis kommit hem och det slog mig nu, att preskibitionstiden för grov rattfylla är 5 år, vilket är nu om 2 dagar.
Kan någon förklara för mig hur allt blir nu? Jag vart ertappad i februari 2007, dvs bra precis 5 år sedan, men jag vart senare dömd i September 2009. Finns det något sätt som jag kan undvika samhällstjänsen, eller fängelsestraffet som det troligen är nu? Kan jag på något sätt använda mig utan den långa tid som har gått, eller att jag ej har blivit delgiven om varken dom eller påföljd?
Jag vet av påföljden pga. släktingar som har haft hand om min post när jag varit bortrest.
Vore mycket tacksam för svar.