2005-01-26, 12:49
Medlem
Nån som vet om man formellt kan överklaga ett godkänt betyg på en högskolekurs? Har fått g men tycker jag är värd vg. Examinationen var ingen tenta alltså utan en bedömning efter ett arbete.
Citera
2005-01-26, 13:35
Medlem
Carpe Diems avatar
Nej, du kan inte överlaga ett betyg.
Citera
2005-01-26, 13:41
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Nej, du kan inte överlaga ett betyg.

Är det inte så att man kan få det omprövat i alla fall? Det har jag för mig, även om jag är osäker.
Citera
2005-01-26, 13:44
Medlem
Jo. Man kan alltid begära överprövning av ett betyg. En annan lärare utses att granska ditt arbete och fäller sedan sin egen dom.

Finns det någon bakomliggande anledning till att läraren dumpat betyget? Annars lär det vara ganska osannolikt att lärarens kollega skall sätta ett annat betyg.

Min gissning är att ditt arbete är undermåligt om inte läraren hatar dig av någon personlig anledning.

Vad var det för uppgift? Omfattning? Nivå? Varför anser du att du var värd ett vg?
Citera
2005-01-26, 13:49
Medlem
Bademjoons avatar
Omprövning följer de regler som ges i 6 kap högskoleförordningen. Observera att omprövning bara avser betygsbeslutet och inte enskilda poäng.

Jag instämmer med föregående talare - det är sällsynt med misstag i betygssättningen, om inte läraren i fråga hatar dig.

Om jag hade varit Du skulle jag motiverat min begäran noggrant... lycka till.
Citera
2005-01-26, 13:53
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Vet inte om detta är till hjälp men i början av min studietid överklagade jag et U-betyg i statskunskap med framställan att läraren inte var objektiv i sin bedömning. Läraren hade enligt min mening författat ledande frågor på tentan och efter fyra månaders tragglande blev jag godkänd.

Kontakta Prefekt eller Studierektor.
Citera
2005-01-26, 13:54
Medlem
inser att chanserna är mycket små till ändrat betyg men jag har kompisar som varit uppe och "tjötat" hos lärare och fått ändrade betyg så man kan ju alltid försöka. Examinationen var att skriva en kampanjplan för en fiktiv informationskampanj bl.a. Betygssättningen på denna var högst subjektiv varför jag är irriterad. På opponeringen fick jag nästan ingen negativ kritik, mest positiv..
Citera
2005-01-26, 14:04
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Är det inte så att man kan få det omprövat i alla fall? Det har jag för mig, även om jag är osäker.

Examinatorn kan ompröva ett betyg om han finner det uppenbart felaktigt. Det är sällan ett betyg är uppenbart felaktigt. Dessutom är det examinatorn själv som skall anse detta.

Den som har blivit underkänd kan under vissa omständigheter få en ny examinator utsedd. Men trådskaparen är godkänd, så det har han inte rätt till.
Citera
2005-01-26, 14:05
Medlem
BalleKalles avatar
Är det en stor eller liten högskola som du går på?
Skall du läsa fler kurser eller går du ett program?
Citera
2005-01-26, 14:12
Medlem
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här