2012-02-09, 21:57
Medlem
...och nej, det syns inte att det är jag som kör.
Svaga konturer av bilen men reg.skylten lyser som tusan av blixten.
Hur är det med det i Sverige, det är väl ägaren som är betalansvarig?
Och i detta fall, hyrestagaren, spelar ingen roll vem som kör?
Citera
2012-02-12, 14:47
Avstängd
Lacerdas avatar
Det här var intressant, jag har fått en del böter i Spanien som jag har skitit i att betala. Jag blev tagen av snuten på en vespa utan någon dokumentation och utan hjälm. Sedan har jag säkert 8 obetalda parkeringsböter på en bil som var registrerad i mitt namn och spanska idnummer för utlänningar. Det här skedde åren 2000-2002 och jag har inte hört ett skvatt sedan jag återvände till Sverige 2003.

Dessutom var jag inblandad i en bilolycka där någon ville stämma mig, det kom något brev till min gamla adress i Spanien som mitt ex skickade till mig. Men mer om det har jag heller inte hört, jag har återvänt till Spanien för semester vid fyra tillfällen utan trubbel.

Det är med största sannolikhet den där jävla biluthyrningsfirman som vill att du ska betala bötern. Hoppas att du kan komma undan, lycka till.
Citera
2012-02-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virtuozzo
...och nej, det syns inte att det är jag som kör.
Svaga konturer av bilen men reg.skylten lyser som tusan av blixten.
Hur är det med det i Sverige, det är väl ägaren som är betalansvarig?
Och i detta fall, hyrestagaren, spelar ingen roll vem som kör?

Nej, i det här landet så måste man kunna identifiera föraren som är betalningsansvarig.

Därför kasseras bortåt hälften av alla böter. Dåliga bilder ofta på grund av väder eller skitig kameralins och ingen ID på föraren.

.
Citera
2012-02-12, 18:20
Medlem
Danne90s avatar
Hoppas detta kan hjälpa dig ts...

http://www.sydsvenskan.se/bil/article1164051/Kronofogden-driver-in-utlandska-fartboter.html
Citera
2012-02-13, 21:03
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Hoppas detta kan hjälpa dig ts...

http://www.sydsvenskan.se/bil/article1164051/Kronofogden-driver-in-utlandska-fartboter.html

Stämmer om föraren är identifierad. De kan inte driva in böter på en bil eftersom det inte är säkert att ägaren kör vid just det tillfället.
Citera
2012-02-14, 00:47
Medlem
FrankBooths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virtuozzo
2 fortkörningar med foto på bilen tagna i södra Spanien och det är bakifrån på bilen man tagit bilderna med fartkameran.
(Tagna på samma ställe vid två olika tillfällen)
Hyrbil är det så de har lagt ner stor möda att via hyrbilsföretaget luska fram min adress i Sverige.
Jag begriper trots total avsaknad av kunskap om spanska språket att det är fortkörning det handlar om,det kan man nästan inte missa.
MEN kan jag inte hävda att det går väl för fasen inte att betala böter för något jag inte begriper ett ord av?
Har jag inte någon form av rättighet här?
Eller är det mitt ansvar att få det översatt?

Om dom anklagar dig för något så är det deras uppgift att se till att det blir översatt, inte din. Sen kan det vara bra att dra kopior på det du fick hemskickat (inklusive delen på spanska) om det ska bestridas eller blir rättegång, men någon direkt skyldighet har du inte att inställa dig så vidare du inte gör det frivilligt sen har du ju heller ingen direkt skyldighet att betala heller men det kan vara bra om man vill fortsätta att besöka landet så att säga.
Citera
2012-02-19, 15:41
Medlem
Jag har fått ett liknande rekommenderat brev angående en p-bot i Palma Mallorca. Jag var där i september för exakt fem månader sen. Boten står på engelska och jag ska betala € 60 alt. €30 om jag betalar inom 20 dagar. Jag hamnade här då jag ville veta om jag kan skita i det. Jag hyrde bilen på Avis och grunnar på om jag ska betala eller se om Avis drar pengarna. Det är lite märkligt att påminnelsen kommer efter så lång tid tycker jag. € 30 kan jag leva med men det är snarare principen det handlar om.
Citera
2012-02-19, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittis
Jag har fått ett liknande rekommenderat brev angående en p-bot i Palma Mallorca. Jag var där i september för exakt fem månader sen. Boten står på engelska och jag ska betala € 60 alt. €30 om jag betalar inom 20 dagar. Jag hamnade här då jag ville veta om jag kan skita i det. Jag hyrde bilen på Avis och grunnar på om jag ska betala eller se om Avis drar pengarna. Det är lite märkligt att påminnelsen kommer efter så lång tid tycker jag. € 30 kan jag leva med men det är snarare principen det handlar om.

Döda kortet!??

Klipp sönder och säg till banken att du vill ha ett nytt.. ?

.
Citera
2012-02-19, 19:08
Medlem
Dra rasistkortet. Säg att dom är rasister som tror att alla ska kunna spanska sen säg också att spanska nationalsången är stötande.

Skämt åsido...

Har du kört fort så ska du betala. Det handlar om att göra rätt för sig för jag tror ändå inte att du kommer att slippa undan böterna och Spanien är ett land man gärna besöker flera gånger. Vore jävligt trist att inte kunna åka dit nån gång i framtiden pga små onödiga böter.
Citera
2012-04-22, 20:57
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av growboss
Har du kört fort så ska du betala. Det handlar om att göra rätt för sig för jag tror ändå inte att du kommer att slippa undan böterna och Spanien är ett land man gärna besöker flera gånger. Vore jävligt trist att inte kunna åka dit nån gång i framtiden pga små onödiga böter.
Med egen erfarenhet så kan jag berätta att det är ganska lugnt. Jag har som jag nämnde tidigare i tråden en massa obetalda parkeringsböter, en polisböter när dom tog mig på en vespa utan hjälm och försäkring samt en kallelse till rättegång för en bilolycka. Det här var åren 2001-2004. Sedan dess har jag besökt landet igen tre gånger. Och i övermorgon ska jag dit igen för att stanna två dagar.
Citera
2012-04-26, 20:15
Avstängd
Lacerdas avatar
Hemma igen, såg en del Guardia civiles på flygplatsen i Barajas men ingen ville prata med mig om några olösta problem!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in