2012-01-31, 22:10
Medlem
asssooo
om man ska skriva typ:
jagvillkyssahelavärlden-humör
eller jag bryr mig inte-attityden

typ... hur skriver man då egentligen? var är bindestrecket och var sitter orden ihop?
Citera
2012-01-31, 22:24
Medlem
Ditt andra exempel är rätt.
Citera
2012-01-31, 22:28
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldenbjurg
asssooo
om man ska skriva typ:
eller jag bryr mig inte-attityden

typ... hur skriver man då egentligen? var är bindestrecket och var sitter orden ihop?

Förutom alternativ två kan du skriva enligt modellen jag-vill-kyssa-hela-världen-humör.
Citera
2012-01-31, 23:02
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldenbjurg
asssooo
om man ska skriva typ:
eller jag bryr mig inte-attityden ...
Skälet till att »jag bryr mig inte-attityden« är en mindre lyckad fras utan skiljetecken omkring, det är att läsaren inte vet hur många ord den ska backa för att få det sammanhållna begreppet.

Apropå en annan tråd så kan man skriva Leif GW Persson-uttryck, därför att versalerna i namnet och namnet som sådant leder rätt vad gäller sammanhållningen. Omvänt, bindestreck i namn har en speciell användning som i Britt-Marie Mattsson-reportage.

Annars är de-facto-standard exempel där man redan vid tre ord kan använda bindestreck, liksom berg-och-dalbana (berg-och-dal-bana, bergochdalbana).

http://sv.wiktionary.org/wiki/bergochdalbana
Citera
2012-12-09, 20:54
Medlem
egon2bs avatar
I ett SVT-program av underhållningkaraktär förekom i går följande text:
Formel 1 förare ...
Det är att ta alltför lätt på det pedagogiska uppdraget i Public Service att skriva så hafsigt. Rätt skrivning bör vara:
a) Formel 1-förare ...

b) ... formel-1-förare ...
Nu råkade meningen börja med Formel, men jag skulle behålla versalen även inne i en mening. Altenativet a) följer då Evert Taube-stipendiet. Med gement f i formel bör alternativ b) tillämpas. Särskrivning i SVT – nej tack.
Citera
2012-12-10, 11:49
Medlem
EliasGranqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
I ett SVT-program av underhållningkaraktär förekom i går följande text:
Formel 1 förare ...
Det är att ta alltför lätt på det pedagogiska uppdraget i Public Service att skriva så hafsigt. Rätt skrivning bör vara:
a) Formel 1-förare ...

b) ... formel-1-förare ...
Nu råkade meningen börja med Formel, men jag skulle behålla versalen även inne i en mening. Altenativet a) följer då Evert Taube-stipendiet. Med gement f i formel bör alternativ b) tillämpas. Särskrivning i SVT – nej tack.
Jag skulle nog inte ha streck mellan formel och 1 och jag skulle dfinitivt inte skriva formel med versalt f. Formel 1 är en sport, inte ett egennamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in