2012-01-31, 14:35
Medlem
Hej underbara människor.

Jag ska lyckas laga två omeletter på 10 min där en ska vara en fransk omelett.
Och den andra ska vara en egen komponerad omelett.

då jag lyckats göra en omelett i hela mitt liv. Så rådfrågar jag er
Vad kan jag ha i som går hyfsat snabbt och är lagom enkelt!

Tack för hjälpen!
Citera
2012-01-31, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambinesse
Hej underbara människor.

Jag ska lyckas laga två omeletter på 10 min där en ska vara en fransk omelett.
Och den andra ska vara en egen komponerad omelett.

då jag lyckats göra en omelett i hela mitt liv. Så rådfrågar jag er
Vad kan jag ha i som går hyfsat snabbt och är lagom enkelt!

Tack för hjälpen!

Skinka, paprika, champinjoner, ost... Du kan i princip ha i vad du vill!
Citera
2012-01-31, 14:45
Medlem
Aakes avatar
Du kan ha i vad som helst salami bacon köttbullar korv
Citera
2012-01-31, 15:12
Medlem
Lys avatar
Jag brukar vispa upp äggen med antingen lite mjölk eller vatten, båda går bra. För att få en något fluffigare omelett kan man puffa i lite majsmjöl. Mungbönegroddar kan vara fint i en omelett, det är trevligt och knaprigt. Jag har om jag har mer än bara vispade ägg hackad lök, tomater och zucchini. Kanske majs med. Persilja eller basilika går fint att blanda ner också. Gör jag grönsaksomelett fräser jag grönsakerna mjuka och glansiga innan jag häller på äggsmeten.

Kokt skivad potatis ger en matig omelett man garanterat står sig på.
Finns massor du kan göra. Prova dig fram och välj smaker som passar bra ihop.
Inte dumt om det är snygga färger på grönsaker och tillbehör, så omeletten blir vacker också!
Citera
2012-01-31, 16:58
Medlem
Flugas avatar
Innehållet kan du ha som du vill men viktigast att göra det snyggt, stek den bara på ena sidan tills det "blöta" har stelnat och lägg upp den på halvvägs på tallriken sen viker du över den med stekpannan så det blir en halvmåne, svamp i omeletten är gott och grädde istället för mjölk.
Citera
2012-01-31, 17:45
Medlem
Nemjungs avatar
Är det en tävling eller vad? på 10 min kanske du inte hinner riktigt göra en svampstuvning?! :S Eller kanske, men de tar ju sin tid att steka ur svampen på vatten om man inte gillar de...

Lyssna inte på folk som säger att man ska ha i grädde eller mjölk.. Enda vätskan ska vara vatten. 1msk vatten per ägg. Visspas bara lätt med en gaffel bara lite lätt så gulan spräcks å geggar ut sig..

Sen är de att låta den gå långsamt i stekpannan bara på en sida så den blir krämig och fin.. GL!
Citera
2012-02-03, 15:13
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Är det en tävling eller vad? på 10 min kanske du inte hinner riktigt göra en svampstuvning?! :S Eller kanske, men de tar ju sin tid att steka ur svampen på vatten om man inte gillar de...

Lyssna inte på folk som säger att man ska ha i grädde eller mjölk.. Enda vätskan ska vara vatten. 1msk vatten per ägg. Visspas bara lätt med en gaffel bara lite lätt så gulan spräcks å geggar ut sig..

Sen är de att låta den gå långsamt i stekpannan bara på en sida så den blir krämig och fin.. GL!

Jag säger bara; kolla i tråden "röra om i en omelett (Masterchef Sverige) DePauls omelettrecept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in