Citat:
Ursprungligen postat av messier11
Har haft mitt gymkort på autogiro men upptäckte efter typ ett halvår att de aldrig dragits pengar från kontot.
Eftersom mina passerkort funkat osv kan de kräva mig på pengar i efterhand? Vitsen med autogiro är ju att slippa kolla sånt här..
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Bor i hyreslägenhet och hyra dras via autogiro sedan 10 år tillbaka. Det har fungerat jättebra tills nu. De senaste två månaderna har inte hyran dragits från mitt konto trots att jag har medel på kontot som gott och väl täcker hyreskostnaden.
Är jag skyldig att uppmärksamma hyresvärden, som är ett stort kommunalt bostadsföretag, om detta?
Är det möjligt att jag glömts bort och att jag bor gratis i fortsättningen?
Om det upptäcks av hyresvärden efter t ex ett halvår är jag då skyldig att betala förseningsavgifter?
Man är alltid skyldig att se till att pengarna dras som dom ska från ditt konto, det framgår även av autogiro-medgivandet som man fyller i och skickar till banken. Dvs man kan inte skylla på att pengarna inte har dragits trots att det finns täckning på kontot, då vänder man sig snällt till banken och frågar dom varför transaktionerna inte har genomförts.