Jag håller på att byta lägenhet, men nu har jag stött på problem, tyvärr. Hoppas att Flashback-expertisen kan hjälpa mig lite. Situationen är följande:
Jag bor i en etta med en kompis. Väldigt trångt som förstår. Vi letar i alla fall efter något större, och har nu hittat en jävligt fin trea med takterass och ganska låg hyra. Paret som har trean ska ha barn och har därför köpt en bostadsrätt. De har en inneboende (tjejens lillebror) som inte har någonstans att bo, och det är då meningen att han skulle ta över min etta och att jag och min polare skulle flytta till deras trea. Problemet är att Heimstaden (som är min hyresvärd) motsäger sig detta eftersom hennes lillebror inte står på kontraktet.
Finns det något att göra här? Eller är det kört? Jag kan på sätt och vis förstå att Heimstaden motsäger sig det, men ändå inte. De förlorar ju inget på att godkänna bytet, de har ju t.ex inget kösystem eller något så vi trampar ju ingen på tårna.
Man ser ju titt som tätt sambopar som har separerat och vill byta t.ex en tvåa mot två ettor, hur gör egentligen de om det bara är en av dem som står på kontraktet? Är det någon idé att prata med Hyresgästföreningen för att få hjälp?
Hoppas ni kan ge lite hjälp i alla fall. Över och ut.