Jag förstår att du blir frustrerad, det värsta som finns är dokumentation som är felaktig. Först blir man glad när man hittar den, sen vansinnigt irriterad över att den inte stämmer.
För att komma vidare så behöver vi reda ut ett par saker. Har du fast IP? Det verkar så på din beskrivning, och med tanke på att du varit inne och roddat i /etc/network/interfaces osv. Att gå in och redigera textfilen interfaces är inte rekommenderat i skrivbordsversionen av Ubuntu. Där förväntas man använda NetworkManager.
Jag rekommenderar att du öppnar upp /etc/network/interfaces och plockar bort allt du lagt till och återställer den till originalutförande så att den enbart innehåller följande och inget annat:
Kod:
auto lo
iface lo inet loopback
Du kan därefter använda NetworkManager för att hantera nätverkskortet.
Innan du gör något mer så rekommenderar jag att du startar om om hela datorn. Då slipper vi oönskade sidoeffekter av att du eventuellt ställt till med något som avhjälps med en omstart.
När datorn är igång igen så kommer du åt NetworkManager genom att klicka på nätverksikonen (två pilar, en uppåt och en neråt) i statusfältet uppe till höger på skärmen. Välj där
Edit connections...
Är det tomt under fliken
Wired? Då måste vi skapa en ny anslutning som kopplas till ditt nätverkskort. Om det redan finns en anslutning där, markera den och klicka
Edit. Klicka annars på
Add till höger och välj ditt nätverkskort i listan över MAC-adresser. Om du har mer än ett,
välj eth0. Klicka på fliken
IPv4 settings och välj anslutningsmetod som passar dig. Om du inte använder
DHCP så väljer du
Manual. Klicka
Add och mata in din IP-adress, nätmask och gateway. Mata även in en DNS (namnserver) i fältet under. Se till så att
Connect automatically längst upp i fönstret är iklickad och tryck sen
Save.
Du ska nu ha
1 anslutning under fliken
Wired. Om du har fler, markera de andra och klicka
Delete.
Stäng fönstret och gå tillbaka upp i NetworkManager-menyn genom att klicka på den lilla ikonen i statusfältet. Där klickar du nu på din anslutning (
Wired connection 1 om du inte döpt den till något annat).
Om allt gått rätt så ska du nu vara ansluten mot internet.