Flashback bygger pepparkakshus!
2012-01-30, 19:22
Medlem
Frappants avatar
Hej!

Vill gärna komma in i Linux/Ubuntuvärlden. Där ligger framtiden och väntar.

Men det var lögn i helvete att lyckas få upp en Internet-förbindelse vare sig trådlöst eller med kabel. Jag har DSL, kan använda bådadera för Windows (dubbelinstallation Windows Vista/Ubuntu på samma burk) och för Windows funkar det utmärkt, problemet är Ubuntu-inställningarna.

Jag har prövat Jesper Nilssons metodik i hans skolbok "UBUNTU-boken", det är bara det att inte en sifferjävel är lika i hans GUI och det jag får upp på min skärm.

Jag har också prövat att jobba via terminal och har editerat /etc/network/interfaces samt /etc/resolv.conf till att innehålla rätt nätverksdata (IP-adress, gateway-adress, DNS-serveradress m m). Men något ska också göras när det gäller att editera förbindelsen som verkar lögn att hitta eller komma på. Mitt aktuella nätverkskort är eth0, det har jag sett till. Jag vet att ifconfig ska till i ett senare skede, men eftersom mitt förtroende för Jesper Nilsson och hans bok nu är så totalt raserat verkar det feltänkt att ge sig in och irra ännu mer utan karta.

Det finns eventuellt mer att skriva om det jag har gjort, men i det att jag är så lost in space som jag är så kanske det mera förvirrar än hjälper.

Mycket tacksam för all verkningsfull hjälp, vill gärna in i denna fascinerande värld (och också på Internet, kunna ladda ner Eclipse med mera med mycket mera ).
Citera
2012-01-30, 20:56
Medlem
25Decembers avatar
Vänta cirka 20 minuter efter att du stängt av Windows. Kan vara så att du fått din IP låst till Windows det var så med Telia för några år sedan iallafall.
Citera
2012-01-30, 21:02
Medlem
Frappants avatar
Hmmm...tack! Men detta har jag gjort, d v s väntat, och jag tror att jag kan säga att problemet ligger annorstädes. Jag får inte upp förbindelsen, jag hittar inte de inställningsmöjligheter för förbindelsen som jag lätt kan inse är nödvändiga.

Den här kunskapen finns s a s ingenstans skriven, den går inte att läsa in. Tre tjocka Linux-böcker (två om Ubuntu) räcker inte. Det verkar handla om att man mer eller mindre ska bli europamästare på Ubuntu Linux först och med den kunskapen grundforska sig fram till en lösning.
Citera
2012-01-31, 13:58
Medlem
Alfaslangs avatar
Jag förstår att du blir frustrerad, det värsta som finns är dokumentation som är felaktig. Först blir man glad när man hittar den, sen vansinnigt irriterad över att den inte stämmer.

För att komma vidare så behöver vi reda ut ett par saker. Har du fast IP? Det verkar så på din beskrivning, och med tanke på att du varit inne och roddat i /etc/network/interfaces osv. Att gå in och redigera textfilen interfaces är inte rekommenderat i skrivbordsversionen av Ubuntu. Där förväntas man använda NetworkManager.

Jag rekommenderar att du öppnar upp /etc/network/interfaces och plockar bort allt du lagt till och återställer den till originalutförande så att den enbart innehåller följande och inget annat:
Kod:
auto lo
iface lo inet loopback

Du kan därefter använda NetworkManager för att hantera nätverkskortet.

Innan du gör något mer så rekommenderar jag att du startar om om hela datorn. Då slipper vi oönskade sidoeffekter av att du eventuellt ställt till med något som avhjälps med en omstart.

När datorn är igång igen så kommer du åt NetworkManager genom att klicka på nätverksikonen (två pilar, en uppåt och en neråt) i statusfältet uppe till höger på skärmen. Välj där Edit connections...

Är det tomt under fliken Wired? Då måste vi skapa en ny anslutning som kopplas till ditt nätverkskort. Om det redan finns en anslutning där, markera den och klicka Edit. Klicka annars på Add till höger och välj ditt nätverkskort i listan över MAC-adresser. Om du har mer än ett, välj eth0. Klicka på fliken IPv4 settings och välj anslutningsmetod som passar dig. Om du inte använder DHCP så väljer du Manual. Klicka Add och mata in din IP-adress, nätmask och gateway. Mata även in en DNS (namnserver) i fältet under. Se till så att Connect automatically längst upp i fönstret är iklickad och tryck sen Save.

Du ska nu ha 1 anslutning under fliken Wired. Om du har fler, markera de andra och klicka Delete.

Stäng fönstret och gå tillbaka upp i NetworkManager-menyn genom att klicka på den lilla ikonen i statusfältet. Där klickar du nu på din anslutning (Wired connection 1 om du inte döpt den till något annat).

Om allt gått rätt så ska du nu vara ansluten mot internet.
Senast redigerad av Alfaslang 2012-01-31 kl. 14:04.
Citera
2012-01-31, 14:40
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Jag förstår att du blir frustrerad, det värsta som finns är dokumentation som är felaktig. Först blir man glad när man hittar den, sen vansinnigt irriterad över att den inte stämmer.

För att komma vidare så behöver vi reda ut ett par saker. Har du fast IP? Det verkar så på din beskrivning, och med tanke på att du varit inne och roddat i /etc/network/interfaces osv. Att gå in och redigera textfilen interfaces är inte rekommenderat i skrivbordsversionen av Ubuntu. Där förväntas man använda NetworkManager.

Jag rekommenderar att du öppnar upp /etc/network/interfaces och plockar bort allt du lagt till och återställer den till originalutförande så att den enbart innehåller följande och inget annat:
Kod:
auto lo
iface lo inet loopback

Du kan därefter använda NetworkManager för att hantera nätverkskortet.

Innan du gör något mer så rekommenderar jag att du startar om om hela datorn. Då slipper vi oönskade sidoeffekter av att du eventuellt ställt till med något som avhjälps med en omstart.

När datorn är igång igen så kommer du åt NetworkManager genom att klicka på nätverksikonen (två pilar, en uppåt och en neråt) i statusfältet uppe till höger på skärmen. Välj där Edit connections...

Är det tomt under fliken Wired? Då måste vi skapa en ny anslutning som kopplas till ditt nätverkskort. Om det redan finns en anslutning där, markera den och klicka Edit. Klicka annars på Add till höger och välj ditt nätverkskort i listan över MAC-adresser. Om du har mer än ett, välj eth0. Klicka på fliken IPv4 settings och välj anslutningsmetod som passar dig. Om du inte använder DHCP så väljer du Manual. Klicka Add och mata in din IP-adress, nätmask och gateway. Mata även in en DNS (namnserver) i fältet under. Se till så att Connect automatically längst upp i fönstret är iklickad och tryck sen Save.

Du ska nu ha 1 anslutning under fliken Wired. Om du har fler, markera de andra och klicka Delete.

Stäng fönstret och gå tillbaka upp i NetworkManager-menyn genom att klicka på den lilla ikonen i statusfältet. Där klickar du nu på din anslutning (Wired connection 1 om du inte döpt den till något annat).

Om allt gått rätt så ska du nu vara ansluten mot internet.

Mycket tacksam, detta verkar vara rätt spår. Ska prova detta så fort jag kommer hem - tack på förhand!
Citera
2012-02-01, 20:08
Medlem
Alfaslangs avatar
Hur gick det?
Citera
2012-02-01, 20:46
Medlem
Frappants avatar
Det gick åt helvete.

Jag fick inte upp någon lista på nätverkskort fr o m anvisningsdelen

...Add till höger och välj ditt nätverkskort i listan över MAC-adresser...

Jag har två olika nätverkskort enligt undersökningar i Windows, ett för Ethernet-kabelförbindelse och ett trådlöst (använder det trådlösa just nu).

Jag måste helt enkelt bli flera strån vassare på Ubuntu Linux innan detta är någon idé, och lätt kunna hantera hårdvara inom Ubuntu Linux.

Det hela är också en varning även till alla som ser möjligheterna med Linux - man får INTE göra sig beroende av Linux för räkningar, jobb m m förrän man är fullfjädrad.

Tusen tack för hjälpen! Jag jobbar vidare med att vässa mina Linux-färdigheter.
Citera
2012-02-01, 21:00
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Min ISP tillåter inte att man byter OS valfritt under "lånetiden" och man får vänta ut denna tid innan man kan byta OS.
Så Win95 Win98 WinXP Win7 funkar inte samtidigt som Ubuntu.

Tidigare var lånetiden från DHCP-servern 30 minuter men nu har de ändrat till 5 timmar.
Fan vad jag lider av denna inkompatibilitet.

KONTROLLLERA LÅNETID
Om windows-internet funkar, gå in i kontrollpanelen, högerklicka på nätverksikonen och status och se vad som står
Lånet erhölls kl blabla
Lånet upphör kl blabla

Och starta med önskat OS efter att lånet upphört.

Det första OS som ansluter till internet, bestämmer vilket OS som systemet blir låst till under lånetiden.
Om man vill jobba på datorn under tiden (med fel OS) så kan man alltid koppla bort nätverkskabeln istället.
Plugga i kabeln igen efter att man startat med önskat OS.
Citera
2012-02-01, 21:01
Medlem
trappstegets avatar
Med adsl-kabel bredband i ubuntu kan du väl köra pppoeconf i terminalen?
Citera
2012-02-01, 21:08
Medlem
miikoss avatar
jag skulle säga att det enklaste man kan göra är att sätta upp ett lokalt nätverk med router. Jag behöver bara bryta strömmen till datorn för att det ska gå att byta mellan ubuntu och windows.

Gäller dock att man har en router liggande någonstans, drygt att behöva köpa en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in