2012-01-30, 18:20
Medlem
Culuss avatar
Jag har en teori om att allting är kunskap, och det ena är lika mycket kunskap som det andra.

Att tänka vad man ska göra imorgon är kunskap om t.ex. planering. Att läsa en bok om blommor är kunskap om blommor.

Min poäng är att jag tror att två människor som fötts exakt samtidigt kommer hela livet veta exakt lika mycket som den andra. Vad de än gör, kommer den ena ha lika mycket kunskap som den andre: en stenåldersmänniska som levt lika länge som en nutida människa, vet lika mycket.

Jag tror att vad jag än gör kommer jag aldrig kunna veta mer än den som är äldre än mig. Jag kan veta mer i ett specifikt ämne, men jag kan aldrig veta allmänt mer än denne.

Att gå en runda i en timme ger precis lika stor mängd kunskap som att plugga matte i en timme, eller läsa en bok i en timme. Vad det är för slags kunskap är irrelevant i denna fråga.
Citera
2012-01-30, 18:24
Medlem
Madman77s avatar
Om man tar ett hypotetiskt fall: En människa lever sitt liv instängd i ett rum utan kontakt med omvärlden. Har denna person lika mycket kunskap som jag?
Citera
2012-01-30, 18:27
Medlem
Culuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madman77
Om man tar ett hypotetiskt fall: En människa lever sitt liv instängd i ett rum utan kontakt med omvärlden. Har denna person lika mycket kunskap som jag?

Människan kommer kunna otroligt mycket om detta rum, och han kommer ha otroligt mycket kunskap om hur det är att vara där, vilket du inte alls kommer ha.
Citera
2012-01-30, 18:28
Medlem
Anklagares avatar
Problematiken som jag finner med din tes är att du verkar utgå ifrån att alla människor ständigt interagerar med nya företeelser i livet som ger upphov till ny kunskap när det i själva verket inte alls är så. För att konkretisera detta någorlunda kan jag ju ge exempel såsom att somliga personer sover längre än andra och tycker om att läsa/se om böcker/filmer/serier/etc. Du kan ju inte mena att en person som för tredje gången ser om sitt favoritavsnitt av Top Model lär sig lika mycket som en person som har spenderat den tiden på "fokuserat lärande" i exempelvis en skolmiljö. Utöver detta så är det även högst individuellt hur bra man absorbera ny kunskap, somliga människor kommer ihåg någonting efter första gången de får det berättat medan andra behöver flera genomgångar osv.
Citera
2012-01-30, 18:34
Medlem
Madman77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Culus
Människan kommer kunna otroligt mycket om detta rum, och han kommer ha otroligt mycket kunskap om hur det är att vara där, vilket du inte alls kommer ha.

Så all ens vakna tid=kunskap?

Du menar att man inte kan värdera människors olika kunskaper? All sorts kunskap är lika mycket värd?
Citera
2012-01-30, 18:45
Medlem
Culuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Problematiken som jag finner med din tes är att du verkar utgå ifrån att alla människor ständigt interagerar med nya företeelser i livet som ger upphov till ny kunskap när det i själva verket inte alls är så. För att konkretisera detta någorlunda kan jag ju ge exempel såsom att somliga personer sover längre än andra och tycker om att läsa/se om böcker/filmer/serier/etc. Du kan ju inte mena att en person som för tredje gången ser om sitt favoritavsnitt av Top Model lär sig lika mycket som en person som har spenderat den tiden på "fokuserat lärande" i exempelvis en skolmiljö. Utöver detta så är det även högst individuellt hur bra man absorbera ny kunskap, somliga människor kommer ihåg någonting efter första gången de får det berättat medan andra behöver flera genomgångar osv.

Jo det där med "fokuserat lärande" som du kallar det har jag också tänkt på. Men man minns ju när man försöker plugga och så råkar man istället sitta och dagdrömma lite. Detta är för mig lika mycket kunskap. Personen som sett Top Model tre gånger kommer kunna rätt mycket om det. Vad man än gör använder man alltid sin hjärna och jag tror det alltid ger lika mycket. De som lätt lär sig matematik, har kanske väldigt svårt för att lära sig musik.

Om någon måste läsa en text flera gånger om för att förstå den, har den personen istället lätt för något annat.
Senast redigerad av Culus 2012-01-30 kl. 18:52.
Citera
2012-01-30, 18:48
Medlem
Culuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madman77
Så all ens vakna tid=kunskap?

Du menar att man inte kan värdera människors olika kunskaper? All sorts kunskap är lika mycket värd?

Drömmar är lika mycket kunskap.

Nej all kunskap behöver inte vara lika mycket värd, men det är som sagt inte relevant i frågan. Om jag har haft mycket problem med min familj, kommer jag ha mycket kunskap om det och kommer därmed kunna hjälpa andra med familjeproblem.
Citera
2012-01-30, 18:59
Medlem
lindhollows avatar
Citat:

Nej all kunskap behöver inte vara lika mycket värd, men det är som sagt inte relevant i frågan. Om jag har haft mycket problem med min familj, kommer jag ha mycket kunskap om det och kommer därmed kunna hjälpa andra med familjeproblem.

Men det är ju inte fullständigt irrelevant att på NÅGOT sätt definiera vad kunskap är i denna fråga. Ta exemplet med den som suttit instängd i ett rum hela livet vs någon som levt på "utsidan".
Det är ju alldeles givet att den som är ute i vida världen tillskansar sig fler intryck än den inne i rummet. Drömmar som du nämner, är ju tex till stor del bearbetning av upplevelser...

Vad är så att säga denna teori till för, vad dras för slutsatser? Att all kunskap är lika "mycket"? Men om viss kunskap ej går att använda till någonting i denna värld - likväl det är kunskap, hur kan den då definieras som lika "mycket" kunskap som kunskap som går att använda??
Citera
2012-01-30, 19:09
Medlem
Culuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhollow
Men det är ju inte fullständigt irrelevant att på NÅGOT sätt definiera vad kunskap är i denna fråga. Ta exemplet med den som suttit instängd i ett rum hela livet vs någon som levt på "utsidan".
Det är ju alldeles givet att den som är ute i vida världen tillskansar sig fler intryck än den inne i rummet. Drömmar som du nämner, är ju tex till stor del bearbetning av upplevelser...

Vad är så att säga denna teori till för, vad dras för slutsatser? Att all kunskap är lika "mycket"? Men om viss kunskap ej går att använda till någonting i denna värld - likväl det är kunskap, hur kan den då definieras som lika "mycket" kunskap som kunskap som går att använda??

En av mina slutsatser är att man t.ex. aldrig kan säga att någon vet lite, för man kan inte veta lite. Man kan veta lite om ett specifikt ämne, men man kan inte allmänt veta lite.

Vad menar du med kunskap som går att använda? Vad jag än gör i mitt liv, om jag så springer runt ett träd i fem dagar, så kommer jag alltid kunna dra paralleller till det. Om jag har spelat ett datorspel hela mitt liv finns det ju otroligt många dörrar som öppnas när det kommer till datorspel.

All kunskap går att använda lika mycket.
Senast redigerad av Culus 2012-01-30 kl. 19:11.
Citera
2012-01-30, 19:38
Medlem
lindhollows avatar
Citat:
En av mina slutsatser är att man t.ex. aldrig kan säga att någon vet lite, för man kan inte veta lite. Man kan veta lite om ett specifikt ämne, men man kan inte allmänt veta lite.

Vad menar du med kunskap som går att använda? Vad jag än gör i mitt liv, om jag så springer runt ett träd i fem dagar, så kommer jag alltid kunna dra paralleller till det. Om jag har spelat ett datorspel hela mitt liv finns det ju otroligt många dörrar som öppnas när det kommer till datorspel.

All kunskap går att använda lika mycket.

Att påstå att du lär dig lika MYCKET av att springa runt ett träd i fem dagar som att spendera dessa dagar tex på en ny arbetsplats med nya intryck och människor... ger ju lixom ingenting. Hur vill du använda den kunskapen? Vad leder den till? Hur förändrar den dig eller din omgivning/världen/mänskligheten?

Med kunskap som går att använda menar jag just i detta förhållande till mängd och nytta. Ok, du vet hur det är att springa runt ett träd länge, vad som händer med kroppen etc. Den kunskapen kan du ju läsa, studera, samtala och dra slutsatser kring i några timmar istället och sedan gå vidare och lära dig massa annat resten av tiden.. Nog skaffar du MER KUNSKAP så allt.

Som det står på gamla wikipedia: Att tillägna sig kunskap kräver komplexa kognitiva processer: perception, inlärning, kommunikation, association och tänkande.

Jag menar att det är helt solklart att du lär dig mindre om du bara varit ensam i ett mörkt rum än om du levt ute i världen - OM vi har samma definition av kunskap vill säga.
Citera
2012-01-30, 19:40
Medlem
lindhollows avatar
Enbart observationer är ju inte nödvändigtvis kunskap. Det är bara data.
Citera
2012-01-30, 19:42
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Jo det där med "fokuserat lärande" som du kallar det har jag också tänkt på. Men man minns ju när man försöker plugga och så råkar man istället sitta och dagdrömma lite. Detta är för mig lika mycket kunskap. Personen som sett Top Model tre gånger kommer kunna rätt mycket om det. Vad man än gör använder man alltid sin hjärna och jag tror det alltid ger lika mycket. De som lätt lär sig matematik, har kanske väldigt svårt för att lära sig musik.

Om någon måste läsa en text flera gånger om för att förstå den, har den personen istället lätt för något annat.

Det misstaget du gör här är att utgå ifrån att man anammar en lika stor mängd kunskap oavsett vad det är man gör, hur fokuserad man är på inlärningen etc.
Även om det stämmer i en hel del fall att man kan "kompensera" sin svaghet i ett ämne genom att vara bättre inom andra betyder inte detta att man för den sakens skull kompenserar på så sätt. Ett bra exempel på detta är att jag och mina polare kör ett visst spel. När det kommer till skickligheten/kunskapen om just detta spel så befinner jag mig på en lägre nivå än de flesta andra i umgängeskretsen. Trots detta så spelar alla i stora drag lika mycket vilket således även betyder att denna kompensering du talar om inte sker då jag istället väljer att lägga tiden ifråga på att bli bättre på spelet istället för att lära mig syriska smörsånger utantill.

Citat:

Och vad för kunskap skulle det vara? Dessutom så drömmer man inte konstant när man sover vilket betyder att somliga människor får ett försprång när det kommer till införskaffning av kunskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in