Citat:
Ursprungligen postat av Culus
En av mina slutsatser är att man t.ex. aldrig kan säga att någon vet lite, för man kan inte veta lite. Man kan veta lite om ett specifikt ämne, men man kan inte allmänt veta lite.
Vad menar du med kunskap som går att använda? Vad jag än gör i mitt liv, om jag så springer runt ett träd i fem dagar, så kommer jag alltid kunna dra paralleller till det. Om jag har spelat ett datorspel hela mitt liv finns det ju otroligt många dörrar som öppnas när det kommer till datorspel.
All kunskap går att använda lika mycket.
Att påstå att du lär dig lika MYCKET av att springa runt ett träd i fem dagar som att spendera dessa dagar tex på en ny arbetsplats med nya intryck och människor... ger ju lixom ingenting. Hur vill du använda den kunskapen? Vad leder den till? Hur förändrar den dig eller din omgivning/världen/mänskligheten?
Med kunskap som går att använda menar jag just i detta förhållande till mängd och nytta. Ok, du vet hur det är att springa runt ett träd länge, vad som händer med kroppen etc. Den kunskapen kan du ju läsa, studera, samtala och dra slutsatser kring i några timmar istället och sedan gå vidare och lära dig massa annat resten av tiden.. Nog skaffar du MER KUNSKAP så allt.
Som det står på gamla wikipedia: Att tillägna sig kunskap kräver komplexa kognitiva processer: perception, inlärning, kommunikation, association och tänkande.
Jag menar att det är helt solklart att du lär dig mindre om du bara varit ensam i ett mörkt rum än om du levt ute i världen - OM vi har samma definition av kunskap vill säga.