2012-01-30, 18:17
Medlem
Tja!

För ett tag sen bytte jag bank till Nordea, säkert 3 år sedan.

De ville att jag skulle börja spara hos dem vilket jag inte gjorde till en början.

För ca: 6 månader sen va jag på banken och de tog då tillfälle att introducera mig för fonden Stratega 10. Jag började spara i fonden "ynka" 650 sek / månaden. Har nu läst va de erfarna skrivit och många hävdar att fonden borde vara begraven .

Har ca: 4000 sek på fonden dags dato.

Jag hade tänkt att fortsätta mitt sparande men funderar på att byta fond, bank?

Vad säger ni:
Börja spara i Avanza Zero, samma upplägg 650 sek/månaden. Tanken med mitt sparande är att pengarna inte skall tas ut inom ca: 5-20 år. De ska va ett "sparande". Är ingen högrisk människa och en noob inom området.

Tycker ni ja ska byta fond? eller är det ens värt det?

MVH D.B.U
Citera
2012-01-30, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.B.U
Tja!

De ville att jag skulle börja spara hos dem vilket jag inte gjorde till en början.

För ca: 6 månader sen va jag på banken och de tog då tillfälle att introducera mig för fonden Stratega 10. Jag började spara i fonden "ynka" 650 sek / månaden. Har nu läst va de erfarna skrivit och många hävdar att fonden borde vara begraven .

Vad säger ni:
Börja spara i Avanza Zero, samma upplägg 650 sek/månaden. Tanken med mitt sparande är att pengarna inte skall tas ut inom ca: 5-20 år. De ska va ett "sparande". Är ingen högrisk människa och en noob inom området.

MVH D.B.U

lurar och lurar, de gör vad som ingår i deras jobb dvs att i första hand sälja de produkter som genererar mest vinst för banken vilket betyder de fonder som har högst avgift...

jag anser f.ö. att Nordea är den sämsta banken av de fyra stora ( Nordea, SEB, Swedbank, SHB )
Citera
2012-01-30, 20:32
Medlem
svengörans avatar
Svårt att säga att banken lurar dig men visst dom säljer på dig en dålig produkt som du inte kollar upp ordentligt själv innan du bestämmer dig.

Bankernas säljare har olika produkter som dom måste promota och detta styrs av en högre chef, Är det dålig efterfrågan på en produkt som banken tillhandahåller får säljarna tillsägelse att promota den extra mycket under tex 4 veckor.
Det medför problemet att dom säljer på kunder produkter som egentligen inte är bäst för kunden, Tyvärr kan detta fortsätta hela tiden då folk i allmänhet inte orkar byta bank eller orkar jämföra olika banker.
Så nu vet du varför dom sålde på dig den där fonden, Dom har gjort likadant med fonden Sekura i flera års tid.
Citera
2012-01-30, 23:31
Medlem
Citat:
Tja!

Vad säger ni:

MVH D.B.U

EDIT. Gjorde en detaljerad jämförelse men såg fel på siffrorna. Gäller att kunna räkna.

Skippar allt mitt siffertragglande, men summan är:

Zero är överlägsen när det gäller avkastningen. Nordea snor dina pengar på löpande band och Christian Clausen skrattar hela vägen till lyxvåningen.

Stratega har lägre risk och de senaste fem åren har börsen genomlidit både finanskris och eurokris, detta är dock inget argument för att välja Stratega som är både dyr och komplex (en s.k. fond i fond där du betalar en förvaltare en hutlös summa för att han ska placera dina pengar i andra fonder med hutlösa avgifter).

Vill du ha lägre risk än Zero men bättre avkastningsmöjligheter än Stratega så kan du antingen välja att placera hälften i Zero och hälften i en räntefond, typ Spiltan Räntefond Sverige, eller ta en mixfond, en produkt som vissa hissar och andra pissar på.

Bland mixfonder kan Swedbank Robur Mix Indexfond Sverige vara värd att titta på, finns att köpa på Avanza, hyfsad trots att det är en storbanksfond. Lägre avgift än stratega, ej "fond i fond", placerar 50% i samma aktier som Zero och 50% i räntebärande värdepapper enligt samma fasta fördelning.
Senast redigerad av KimJongUn 2012-01-30 kl. 23:38.
Citera
2012-01-31, 04:37
Bannlyst
Ja - banken lurar dig - de vill ha dina pengar istället för att hjälpa dig att få mer pengar - t ex genom att rekommendera dig att ha bästa räntebankkontot som är utan risk - det handlar trots
allt om ett sparande på längre sikt.
Citera
2012-01-31, 10:46
Medlem
Tack för alla svar. Ledsen att jag är en sån lättlurad nybörjare .

Om vi säger att jag byter fond inom nordea istället. Finns det någon som är helt okej? Med hyffsat låg risk, jag är medveten om att jag inte kommer tjäna de stora pengarna. Men känner att jag inte har kunskap nog att veta när man ska sälja fond etc. vid ev börsnedgång.

Målet med min insättning är ett sparande, men bästa möjliga utan att fråga banken.

Har haft swedbank innan, men njaaa. Inte riktigt nöjd, den bästa banken jag haft är nog Handelsbanken. Tyvärr kan jag inte byta bank nu av olika skäl.

Har mailat Avanza också, de vill/får inte ge personliga råd men säger att Avanza Zero generellt är en bra fond och kostnadsfri som följer stockholmsbörsens utveckling.

Så nu står jag vid vägskälet, Avanza Zero eller ny fond inom Nordea?

Men återigen tack för alla svar
Citera
2012-01-31, 10:56
Medlem
Citat:

Om vi säger att jag byter fond inom nordea istället. Finns det någon som är helt okej? Med hyffsat låg risk, jag är medveten om att jag inte kommer tjäna de stora pengarna. Men känner att jag inte har kunskap nog att veta när man ska sälja fond etc. vid ev börsnedgång.

Målet med min insättning är ett sparande, men bästa möjliga utan att fråga banken.

Har haft swedbank innan, men njaaa. Inte riktigt nöjd, den bästa banken jag haft är nog Handelsbanken. Tyvärr kan jag inte byta bank nu av olika skäl.

Har mailat Avanza också, de vill/får inte ge personliga råd men säger att Avanza Zero generellt är en bra fond och kostnadsfri som följer stockholmsbörsens utveckling.

Avanza eller Nordnet ger ett bra utbud till låga kostnader. Beroende på din riskbenägenhet och placeringshorisont skulle jag satsa på en mix av avanza zero (som följer de största bolagen på Stockholmsbörsen) och någon fond med lägre risk. Hur stor risk du ska ta är upp till dig, en tumregel som nämns i bland är att man ska ha lika stor andel ränteplacering som ens ålder. Dvs är du 30 år så kan du ha 30% i ränteplacering, 70% i aktier (Spiltan räntefond är en fond med låga avgifter). Har själv 50% Avanza Zero och 50% Catella L/S, säljer dock av mina Avanza Zero för att öka på min investering i ett onoterat bolag. Stockholmsbörsen kan gå "either way" 2012 och jag tror mer på min onoterade placering för tillfället. Kommer dock att träffa mitt investeringstak på 15% i onoterade bolag så jag kommer att börja köpa Zero igen med mitt månadsspar.
Citera
2012-01-31, 10:57
Medlem
Citat:

varför fondspara överhuvudtaget?

sätt pengarna på ett sparkonto med insättningsgaranti, bra ränta, fria uttag och utan avgifter.

Riksgälden är ett bra alternativ, undvik nischbanker och finansbolag...

Varför kan du inte byta bank just nu, har du gått i den klassiska "bind lånen på olika tid"-fällan?
Senast redigerad av tmach 2012-01-31 kl. 11:06. Anledning: komplettering
Citera
2012-01-31, 13:43
Medlem
DoobaTroopas avatar
Mannen här är det bästa tipset du kan få.

Du resonerar lite som såhär:

Du blir blåst av en säljare på en dålig produkt. Du frågar oss om du ska köpa något annat som är helt okej av samma säljare eller konkurrerande säljare.

Du kanske anar att svaret kommer bli nej. Det bör du inte.

Förstår du vad en aktiefond, bland eller räntefond är ?

Jag tror inte det. Jag tycker i ärlighetens namn att du skall googla på det och även googla på hur börsen fungerar för tillfället lite generellt.

Efter att du gjort det och sett vad det går ut på så kan du titta på historiska grafer på olika större fonder som storbankerna kan tänkas lotsa in sina okunniga kunder på.

Du kommer förmodligen bli förbannad på bankerna då du ser sanningen om det kalas de ordnat för sig själva.
Senast redigerad av DoobaTroopa 2012-01-31 kl. 13:46.
Citera
2012-01-31, 14:06
Medlem
Tack åter igen!

Jo det är kanske bäst att jag googlar själv och lär mig lite.

Det va bara de om någon visste en bra fond som man kan köra på..

Jag få se lite, kan bli så att jag flyttar över pengarna till Avanza Zero och kör på den linjen!

Men tänkte bara säga det att, tro det eller ej, Stratega 10 har gått "bra" sista tiden. Dvs mer plus än minus. Nu tänker ni säkert att jag inte vet något och blir dumförklarad. Men frågan är om det finns en säkrare fond än just stratega 10. Avanza Zero kan ju ge mer pengar, samtidigt så kan det gå precis tvärtom om ag förstått det hela rätt. Detta gör mig lite rädd då jag inte kan så mycket om fonder etc.
Känns som om man måste läsa på en jäkla massa innan man får koll på allt, 2 -3 år.

Lite koll har jag, gillar att kolla på fond & aktie sidorna i tidningen och följer dagligen utveckligen i stratega 10.

MVH Tack återigen för svar
Citera
2012-01-31, 14:38
Medlem
DoobaTroopas avatar
Citat:
Jo det är kanske bäst att jag googlar själv och lär mig lite.

Det va bara de om någon visste en bra fond som man kan köra på..

Jag få se lite, kan bli så att jag flyttar över pengarna till Avanza Zero och kör på den linjen!

Vad jag menade var, nu ligger din valda fond på plus = bra läge att sälja den för att kunna i lugn och ro läsa på INNAN du köper andelar i annan fond som t.ex Avanza Zero.

Då du vet vad Avanza Zero innehåller och du har en idé du är bekväm att satsa dina pengar på om hur dess innehåll kommer gå över din sparhorizont och hur innehållet kommer reagera på marknadshändelser som du förutspår kommer hända inom din sparhorizont så tycker jag att det är befogat att göra ett val. Att satsa eller inte satsa. Kontra hur mycket potentiell avkastning skulle kunna tänkas ges inom ditt sparintervall. -50% ? -5% ? +1% ? +10% ? Någon form av gissning och magkänsla för hur det bör gå är väldigt sunt att ha med sig för att lyckas.

Ett tips till dig, räkna på hur ett sparkonto kommer utveckla sig år för år inom din sparhorizont med ränta på ränta effekten gentemot vad du tror att du kan få ut av placerande på börsen. Blir det stor skillnad ? Lönar sig sparkontot med hästlängder ?

En hetsig chansning brukar till absolut största del gå åt helvete.
Jag försöker få dig att undvika att du blir ännu en av bankens offer som sitter där och "väntar på att det ska gå upp till 0 strecket igen" så du kan sälja av.
Citera
2012-01-31, 15:14
Medlem
Bbobis avatar
En enkel regel.

Försäljare säljer inte vad som är bäst för dig.

Det som är bäst för en själv måste man leta upp själv. Resten som inte är lika bra anställer man försäljare för att lura (inte alltid bokstavligt) på kunder.

Tycker banken snarare skulle ha gett dig en broschyr med information om sina fonder för att sedan låta dig göra ett eget beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in