Citat:
Ursprungligen postat av D.B.U
Tja!
För ett tag sen bytte jag bank till Nordea, säkert 3 år sedan.
De ville att jag skulle börja spara hos dem vilket jag inte gjorde till en början.
För ca: 6 månader sen va jag på banken och de tog då tillfälle att introducera mig för fonden Stratega 10. Jag började spara i fonden "ynka" 650 sek / månaden. Har nu läst va de erfarna skrivit och många hävdar att fonden borde vara begraven

.
Har ca: 4000 sek på fonden dags dato.
Jag hade tänkt att fortsätta mitt sparande men funderar på att byta fond, bank?
Vad säger ni:
Börja spara i Avanza Zero, samma upplägg 650 sek/månaden. Tanken med mitt sparande är att pengarna inte skall tas ut inom ca: 5-20 år. De ska va ett "sparande". Är ingen högrisk människa och en noob inom området.
Tycker ni ja ska byta fond? eller är det ens värt det?
MVH D.B.U
EDIT. Gjorde en detaljerad jämförelse men såg fel på siffrorna. Gäller att kunna räkna.
Skippar allt mitt siffertragglande, men summan är:
Zero är överlägsen när det gäller avkastningen. Nordea snor dina pengar på löpande band och Christian Clausen skrattar hela vägen till lyxvåningen.
Stratega har lägre risk och de senaste fem åren har börsen genomlidit både finanskris och eurokris, detta är dock inget argument för att välja Stratega som är både dyr och komplex (en s.k. fond i fond där du betalar en förvaltare en hutlös summa för att han ska placera dina pengar i andra fonder med hutlösa avgifter).
Vill du ha lägre risk än Zero men bättre avkastningsmöjligheter än Stratega så kan du antingen välja att placera hälften i Zero och hälften i en räntefond, typ Spiltan Räntefond Sverige, eller ta en mixfond, en produkt som vissa hissar och andra pissar på.
Bland mixfonder kan Swedbank Robur Mix Indexfond Sverige vara värd att titta på, finns att köpa på Avanza, hyfsad trots att det är en storbanksfond. Lägre avgift än stratega, ej "fond i fond", placerar 50% i samma aktier som Zero och 50% i räntebärande värdepapper enligt samma fasta fördelning.