2012-01-30, 08:51
Medlem
Hej. Jag har funderat över detta alternativet för att jag först tänkte ta mitt liv nu när jag inser att jag är en rätt jobbig börda för alla som jag känner/älskar (helt seriöst alltså, jag har valt att försöka se detta ur en utomståendes synvinkel och ur ett mer objektivt perspektiv och har kommit fram till samma sak), men eftersom detta andra alternativet inte kommer lämna så stora spår i mina anhöriga så kändes det som en bättre utväg.

Så går det att leva utan pengar? Och hur ska man isåfall gå tillväga utan att behöva stjäla och liknande? Jag har nämligen ingen tillräcklig utbildning för jobb eller något sådant heller.

Om jag lämnar min hemstad och helt enkelt lever mer anonymt. Jag vill verkligen tro att jag kan klara mig på det här sättet även om det kanske mest låter som/är ett önsketänkande.

Jättetacksam för svar, är också osäker på om jag la detta i en lämplig forumdel eller inte...
Citera
2012-01-30, 09:19
Medlem
Jag har nämligen ingen tillräcklig utbildning för jobb eller något sådant heller.

Där har du förmodligen fel vill jag påstå, helt fel inställning också.

Arbetsförmedlingen, gå dit nu och skriv in dig. Sök jobb och få aktivitetsstöd vilket resulterar i ungefär
2800kr i månaden. Det är en bra start, om du inte har jobbat tidigare vilket jag förmodar så föreslår jag någon typ av utbildning inom arbetsförmedlingen också. Dem brukar skicka folk som saknar det på olika utbildningar och kurser.

Personligen tycker jag inte om arbetsförmedlingen, men dem kan erbjuda alternativ så kom inte här och säg att du är helt hopplöst. Ändra inställning, så ska du se att det löser sig.

I övrigt så tror jag att denna tråd är trollish, men jag var inte helt säker
Citera
2012-01-30, 09:20
Medlem
valter-eggons avatar
Jag tror det är väldigt svårt. Särskilt om du ska börja från 0kr. Har du ett startkapital på 50-100tkr så är det väl kanske möjligt att klara sig i några år.

Problemet är mat och vatten. Sen har vi inte det snällaste av klimat för att bo utomhus. Om du inte vill stjäla så måste du förlita dig på jakt och fiske vilket innebär att det är uteslutet att bo i någon stad. Det finns ju lite övergivna hus här och där i obygden som du skulle kunna bo i och som säkert också ger möjligheten att fånga något i området.

Men jag kanske tänker i helt fel banor!
Citera
2012-01-30, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misstag99
Jag har nämligen ingen tillräcklig utbildning för jobb eller något sådant heller.

Där har du förmodligen fel vill jag påstå, helt fel inställning också.

Arbetsförmedlingen, gå dit nu och skriv in dig. Sök jobb och få aktivitetsstöd vilket resulterar i ungefär
2800kr i månaden. Det är en bra start, om du inte har jobbat tidigare vilket jag förmodar så föreslår jag någon typ av utbildning inom arbetsförmedlingen också. Dem brukar skicka folk som saknar det på olika utbildningar och kurser.

Personligen tycker jag inte om arbetsförmedlingen, men dem kan erbjuda alternativ så kom inte här och säg att du är helt hopplöst. Ändra inställning, så ska du se att det löser sig.

I övrigt så tror jag att denna tråd är trollish, men jag var inte helt säker

Skickar dom en på utbildningar och liknande helt gratis?... Förlåt men jag är helt oinsatt i detta, för har inte direkt riktat in mig på att gå till arbetsförmedlingen heller då jag vet hur svårt jag skulle ha att t.ex fixa cv och liknande, att utge mig för att vara någon dom vill ge ett jobb helt enkelt..
Varför gillar du inte arbetsförmedlingen?

Jag har ingen anledning att trolla om något sånt här, känns som att man skulle kunna hitta på något mycket mer spännande än detta om det var syftet :P
Citera
2012-01-30, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Jag tror det är väldigt svårt. Särskilt om du ska börja från 0kr. Har du ett startkapital på 50-100tkr så är det väl kanske möjligt att klara sig i några år.

Problemet är mat och vatten. Sen har vi inte det snällaste av klimat för att bo utomhus. Om du inte vill stjäla så måste du förlita dig på jakt och fiske vilket innebär att det är uteslutet att bo i någon stad. Det finns ju lite övergivna hus här och där i obygden som du skulle kunna bo i och som säkert också ger möjligheten att fånga något i området.

Men jag kanske tänker i helt fel banor!

Jag tror också det är svårt, och har ju dessutom i princip inga pengar att börja med. Ytterst lite.
Jag tänkte att det kanske alltid går att hitta någonstans att värma sig under vintern, men jag vet inte, jag tänker nog för optimistiskt angående det..
Det med jakt och fiske kan jag ju också inget alls om, inga erfarenheter heller. Jag har väl egentligen dom värsta förutsättningarna nu när jag tänker efter.

Tack för era svar
Citera
2012-01-30, 11:37
Medlem
JeepersCreeperss avatar
Kanske kriminalvården ett alternativ?
Vi har många fina anstalter i Sverige där man får bo och äta alldeles gratis, det enda du behöver göra är att bli gripen och dömd för något brott som ger dig ett par års fängelse, inte det lättaste men det går. Väl på anstalten så får du arbeta i en av anstaltens verkstäder och du kan tjäna kanske hela 9 kr i timmen. Du behöver ingen utbildning alls! Efter en volta på fem år så har du nästan tjänat ihop 100 000 kr och kan köpa majonnäs och wienerbröd i ett par år framåt. Om du har tur så har du kommit så långt fram i bostads kön att du fått en sunkig lägenhet åxå och slipper sova i parker m.m.
Citera
2012-01-30, 11:45
Medlem
Dinkelishs avatar
Gå till arbetsförmedlingen så hjälper de dig säkert
Citera
2012-01-30, 12:07
Medlem
Greenscouts avatar
Anslut dig till ett kloster? Ingen speciell utbildning förutom vad du får lära dig där. Arbete på klostret = Mat, vatten och säng
Citera
2012-01-30, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeepersCreepers
Kanske kriminalvården ett alternativ?
Vi har många fina anstalter i Sverige där man får bo och äta alldeles gratis, det enda du behöver göra är att bli gripen och dömd för något brott som ger dig ett par års fängelse, inte det lättaste men det går. Väl på anstalten så får du arbeta i en av anstaltens verkstäder och du kan tjäna kanske hela 9 kr i timmen. Du behöver ingen utbildning alls! Efter en volta på fem år så har du nästan tjänat ihop 100 000 kr och kan köpa majonnäs och wienerbröd i ett par år framåt. Om du har tur så har du kommit så långt fram i bostads kön att du fått en sunkig lägenhet åxå och slipper sova i parker m.m.

Ja jag förstår din poäng, brottslingar i sverige får mer än vad dom förtjänar? :-) Tänker dock inte bli en av dom, ville ju inte stjäla så andra brottsliga aktiviteter är också uteslutet..
Citera
2012-01-30, 22:54
Medlem
Kloster är säkert ett bra alternativ för att bara överleva ja (man kan ju åtminstone låtsas att man är troende).
Tack för alla tips, arbetsförmedlingen låter nog ändå som det bästa i slutändan...
Citera
2012-01-31, 00:52
Medlem
Har du funderat på att gå till soc?
Citera
2012-01-31, 04:50
Medlem
Angående det med fängelset och att inte vilja begå brott, vad skulle hända om man går till polisen och säger något i stil med: Om ni inte sätter mig i fängelse nu kommer jag att begå alla brott jag kan komma på tills jag blir tagen.

OnT: Klart det går att fixa jobb! Man behöver knappast en utbildning för att ställa fram varor på ICA.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in