Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2014-08-20, 21:50
  #61
Medlem
BlackJewels avatar
Att sedan feminism redan som politiskt vapen, åsamkat sig epitet om att ombesörja exklusivt sakfrågor vilka explicit hanterar strukturella systemfel.. kan vara vågat i vissa sammanhang, men helt on spot i andra sammanhang. Som politisk slogan är feminism inte särskilt mycket mer än oftast djupt förvirrande eftersom politiska socioekonomiska agendan enl mig alltid har ett givet företräde, där man syftar på samhället.. men i mer smalspårade frågesällnongar kan feminism självklart ha väldigt god relevans som är helt nödvändig, men eminism kanske skulle behöva döpas om. Verkar nästan så.

Inte minst för att mer offensiv progressiv feminism, så ofta förknippas med t.ex hbtq-feminism.. som i sig inte är helt i takt med mainstreamfeminism.

Inte så lätt att alltid förstå Tiina Rosenbergs queerfeminism, måste säga att hennes bok ännu ger mig myror i skallen. Men m sexualiteten fått uppskjut någonstans som feminismens agenda.. så är det väl i denna queerfeminismens nya stråk, väl?

Och hur mkt lättare är det om man läser lite och tar del av t.ex könsopererade transor eller dem som tagit steget att fullt ut "bejaka sitt kön" (i-landsproblem? oh nej..... ? )


Så, en fråga som också acentuerar observansen i vad.. sexualitet .. egentligen är.. och sexualitetens mekanismer, är ju detta med surrogatmödraskap.. occh inseminationer, är inte det sexuellt bundet, så vad isf?

Hur uppnå sin drömbild av fullbordigat sexuell helhet.. där ultimata harmonin infinner sig, vad har krävts eegentligen.... sådant. Mycket som inte alls är givet med de mer militanta gränssprängningarna komna ur militanta led - jag kan förstå att feminismen får klä skott ibland.



Jag vet fan inte själv snart skillnaden, jag är varken aktivist eller på ngt sätt jobbar i feministisk konkret agenda med något som helst program att t.ex favorisera feminism : men vissa sakfrågor är ju alltid relevanta oavsett etiketten.
Citera
2014-09-12, 10:13
  #62
Medlem
BlackJewels avatar
Lägger in ett boktips som skakade om min förståelse för feminism : Lydia Cacho "maktens slavar"

Den titeln anspelar på överordning underordning och mellanskikt.. i de dolda fälten... förekommer mer än man skulle kunna drömma om...


Mkt bra faktaspäckad bok och så Aviva Chomsky, som har mycket att säga om den mer globala systematiken gällande könsmaktsordningen, om VAD, egentligen... ÄR KVINNOSYN, över huvud taget?

Antifeminister och redan ickefeminister, har väldigt svårt med de enskilda begreppen som jag upptäckt.. varför man behöver rusta upp skolor och inte snåla med resurser, det får ofta sina backlashes.

För man har haft stereotypa arbetsmodeller och inte så lite heller. Det är vad barn får översatt och hänvisas att följa, där industrier drivs hårdare än normalt. vilket tyvärr präntar kvinnohat, som acceptabelt och eftersträvsamt, eftersom det är så det blir lite luktrativt med bättre profitmarginaler, åt män.... som senare "delar" det med kvinnor, som senare adapteras av kvinnor... i postindustrialismens idealism.


Bra att ha illusioner och ideal, det måste man ha... men, finns några aber också, utifrån att kriterier om hur pass idealistiskt man vågar gå, också spelar in.

Så en annan bok jag rekommenderat för att förstå hur feminism öht kan vilja ha anspråk på att stå som teori idag är : boken "kokain" / utan kokain ingen industri på högvarv, och då kommer man ovillkorligen in i medicinalindustrins långa kleptomaniska armar att både vilja och driva teser, för mer medicin åt folket... annars stannar faktiskt hjulen. Transport är ju nerlusad av knarkaffäret, och verkligen inte enbart försörjande sjukhus eller äldrevård, vore det så hederligt men det är mycket värre än vad topparna på isbergen försöker förklara : i vad kvinnohat har för rötter eller sitt ursprung.

Oavsett är rasism destruktivt. Feminism har alltid berört rasism, därför kom hbtq in men ganska senfärdigt får sägas och ganska lamt också.
Citera
2014-10-22, 17:00
  #63
Medlem
Denna artikeln sammanfattar mycket av feminism\sexism litteraturen kring virtuella medier. I slutet kan du se alla referenserna.

http://www.mmogames.com/gamearticles...irtual-worlds/
Citera
2014-11-29, 13:58
  #64
Medlem
PKJuristens avatar
Nu tänkte jag ge ett litet filmtips bara.

Nu tror ju inte jag detta är en feministisk film eller en film gjord av regissör som identifierar sig som feminist. Den har helt enkelt bara kallats för en feministisk vilda västern vid ett tillfälle som jag vet.
Av den enkla anledningen ser jag det som ok att lämna detta film tips.

Jag gillar film. Se flesta genrer, förutom musikaler oftast. Grease är undantaget.
Men skit samma.

Såg en film som heter The homesman häromdagen.
Jag gillade den så kraftigt att jag sökte på forum efter andra som också sett den.

I en recension kallade någon den för en feministisk vilda västern.
Samtidigt såg jag hur en grupp kvinnor sitter I en grupp för att diskutera det feministiska budskapet.
Sämre reklam för en film finns nog inte.

Det är Tommy Lee Jones och Hillary Swank i huvudrollerna.
Filmen utspelar sig under 1800 talet i America.

Läs inte på Wikipedia om filmen! Den informationen lämnar för mycket spoilers!

Jag tyckte filmen var helt fantastisk!
Det är ingen film som leder till att du och partner knullar direkt.
Det är mer ångest och tankar som ges.

Hillary Swank är klockren. Eller allihopa är det rättare sagt!

Gå och "hyr" den nu!
Kolla på den så kan vi ha en liten mysig filmklubb här där vi kan diskutera hur mycket sanning som finns I den

Fruktansvärt bra film! De första 70 %. Sen blir det tyvärr bajs av den..
Citera
2015-01-10, 20:06
  #65
Medlem
Manslemmens avatar
http://www.pnas.org/content/107/5/18...1-9c9317ba7da5
Citera
2016-07-25, 11:51
  #66
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
http://neurosciencenews.com/gender-t...elopment-4721/

Resultat i från London, 9 månaders bebisar väljer könsstereotypa leksaker.
Citera
2016-07-31, 21:29
  #67
Medlem
merkis avatar
Feminismen och genusvetenskapen utgör en mycket kvalitativ och filosofisk gren av det akademiska tänkandet. Det är därför mycket svårt att avgöra i vilken grad någon av påstådda artiklar i ämnet är vetenskapliga i strikt bemärkelse.

Frågan är således lite märklig.
Citera
2017-11-12, 22:40
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merki
Feminismen och genusvetenskapen utgör en mycket kvalitativ och filosofisk gren av det akademiska tänkandet. Det är därför mycket svårt att avgöra i vilken grad någon av påstådda artiklar i ämnet är vetenskapliga i strikt bemärkelse.

Frågan är således lite märklig.

Bara så att ingen missuppfattar "kvalitativ":
Det är inte i meningen "kvalitet" utan det står i motsats till att kvantifiera, dvs mäta någonting i tex en interventionsstudie.

Mer lättläst info om det kan man tex läsa här:

https://traningslara.se/en-kort-geno...kostforskning/

Citat:
Den kvalitativa forskningen går dock mer på djupet och försöker beskriva hur, vad och varför saker och ting sker och tolka utifrån dess kontext och dess sammanhang. Kvalitativt innebär alltså inte i forskningssammanhang på något vis att studien håller högre kvalité än en kvantitativ studie vilket kanske kan vara lätt att tro utan inblick i vetenskaplig terminologi.

Kolla föresten in del 3 om kostforskning (som det här råkade vara) där man går igenom epdemiologi. Det är väldigt relevant för studier inom det som angränsar till det som man studerar inom sociologi i allmänhet och genusvetenskap i synnerhet!

https://traningslara.se/kostforsknin...-epidemiologi/

Mer allmänt om forskningsmetodik (fantastiskt välskrivet och mycket lätt att förstå):

https://traningslara.se/hur-man-stud...vetenskapligt/

Citat:
Nästa steg är att man utför en studie där man undersöker om utfallet faktiskt blir på det sätt som teorin har förutsett. Här brister många pseudovetenskaper då de sällan utför studier för att försöka ge stöd eller förkasta sina egna teorier.

Lite mer ödmjukhet från de så kallade genusvetarna om sitt eget område kunde vara på sin plats, istället för att tala om "biologism" och liknande...
Annars platsar det i pseudovetenskapsfacket!
__________________
Senast redigerad av intheloop 2017-11-12 kl. 22:58.
Citera
2018-11-25, 14:49
  #69
Medlem
http://www.cin.ufpe.br/~ssj/Genderdi...20findings.pdf

Borde räcka.
Citera
2018-12-10, 15:08
  #70
Avstängd
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Oavsett är rasism destruktivt. Feminism har alltid berört rasism, därför kom hbtq in men ganska senfärdigt får sägas och ganska lamt också.

OT: vad har detta med något att göra? Påstående: rasism är destruktivt (det är väl något de flesta kan skriva under på). Vidare påstående: feminism har alltid berört rasism. Hur, i relation till kön? Vart finns sammanhanget? Så vitt jag sett så verkar feminismen bunta ihop samtliga missgynnade grupper under den vita manliga hegemonins förtryck som en enhetlig grupp, trots individuella gruppers rasism/misogynitet/homofobi. En homofob kvinnoförtryckare från Saudiarabien tycks ha mer gemensamt med en transa än en vit manlig (eh, har penis i alla fall) södermalmshipster enligt feminismen. Påstående: därför kom hbtq in. Vad har det med rasism att göra enligt feminismen?

OnT: Connells bok "Maskuliniteter" är om inte en strikt vetenskaplig bok, åtminstone ett sociologiskt försök att förstå manlighet och maskulinitet enligt genus-ramen. Sen tycker jag nog man kan läsa Tiina Rosenbergs "Queerfeminism", även den knappast vetenskaplig men ger en bra bild av hur fältet ser ut.
Citera
2019-06-11, 13:13
  #71
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag ser inte att den är länkad här, men Stanford-universitetets genomgång av feministisk filosofi är ganska så grundlig...

https://plato.stanford.edu/entries/feminist-philosophy/

Det är ganska svårläst, och det är inte alltid för att ämnet är komplicerat, utan för att feministisk filosofi ofta inte hänger ihop...
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback