2005-01-25, 14:42
Medlem
Hej,

Minns när jag var liten och åkte på kryssning med familjen så lämnade vi katten hemma i huset ca 2 dygn, med en massa vatten och mat framställt.

Jösses vad den jamade när vi kom hem(mat, vatten fanns kvar), så det var inget föräldrarna gjorde igen, efter det var det kattvakt som gällde.

Var detta djurplågeri i lagens mening?
Citera
2005-01-25, 14:45
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Hej,

Minns när jag var liten och åkte på kryssning med familjen så lämnade vi katten hemma i huset ca 2 dygn, med en massa vatten och mat framställt.

Jösses vad den jamade när vi kom hem(mat, vatten fanns kvar), så det var inget föräldrarna gjorde igen, efter det var det kattvakt som gällde.

Var detta djurplågeri i lagens mening?

Jag är kattälskare och jag tycker det låter ok. Det gör inte mig till någon expert dock. Aldrig optimalt att lämna ett djur så, två hela dygn är ju lite på gränsen kanske, men ok enligt mig. De sover ju ändå mest hela tiden. När jag lämnar min kisse tycker jag att det största problemet är att kattlådan blir full och då vill hon inte skita. Får fylla baljor och annat med sand också.
Citera
2005-01-25, 16:11
Medlem
Ghandis avatar
minnesflahback om ev djurplågeri av katt, vad orsakade detta

Ser egentligen inget fel med det, men som sagt det är nog på gränsen o balanserar till vad som är att rekomendera när det gäller längden på hur länge man bör lämna en katt helt ensam. Fast 2 dgr klarar den nog utan problem iofs, lite sällskapssjukmkanske den blir, men det får man väl ta igen senare då....
Citera
2005-01-25, 16:16
Medlem
morsuss avatar
Nej djurplågeri är det helt klart inte.. Men jag skulle nog aldrig lämna min katt mer än två dygn iaf.. Den jamade säkert för den va sällskapssjuk!
Citera
2005-01-25, 16:18
Medlem
Hispers avatar
Är det något man planerar att göra regelbundet är inte så bra men någon enstaka gång ser jag inget problem med. Som alla andra sagt, mat, vatten och en juste bajamaja till katten så är man hemma.
Citera
Bannlyst
har man två katter i huset tycker jag faktiskt inte att det är något problem alls, om ni ställt fram mat och vatten som räcker till. katter är inte som hundar psykiskt och klarar sig bra med en annan katt. tror inte att det är något problem ens för en ensam katt, men de gånger jag gjort det har den verkat lite nervös och ha mycket överskottsenergi när man kommer hem, så det vill jag inte göra för ofta
Citera
Medlem
Ruskigbusss avatar
Njae ... beror ju på hur sällskaplig katten är - men något fysiskt plågeri är det ju inte.

Katten blir väl mest förbannad för att tjänstefolket har smitit.
Citera
2005-01-25, 16:25
Medlem
Hesekiels avatar
Enda problemet ar ju som sagt renhallningen i kattladan. Katter gor ju som dom vill iaf och ater nar dom kanner for det och sover 90% av tiden.
Citera
2005-01-25, 21:41
Medlem
drakflickans avatar
Även om djuren man lämnar klarar sej i x antal dagar utan problem så är det ägarens skyldighet att se till djuret minst i ggr/dygn...så juridiskt sett skulle man kanske kunna tycka att det är djurplågeri i ringa grad..
Citera
2005-01-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
minnesflahback om ev djurplågeri av katt, vad orsakade detta

Hm...vet inte, det bara kom upp.
Citera
2005-01-26, 11:05
Medlem
johnny-62s avatar
Apropå katter