• 1
  • 2
2012-07-07, 20:48
Medlem
Hebbe1973s avatar
Varfr har ingen nmnt att man alltid brjar en Espagnole med en vldigt mrk roux?

Mrk roux = smr som bryns i panna och sedan tillstts lika mngd mjl och frses tills att den fr en mycket mrk frg och luktar ntigt. Hela tiden under omrrning typ. Fr ej brnnas vid. ven kallad bottenredning hos oss svennar.

Sen kan man egentligen bara tillstta god kalvfond, koka ner och tillstta tomatpure och smaka av.

Svrare n s r det inte.

Varfr krngla till det?
Citera
2013-01-18, 22:24
Medlem
bjaefss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Allts det hela r mycket enkelt. Jag anser att kalv kan vara lite vl dyrt fr att skapa lite grundss. Av denna anledning s vljer jag ngot som ger en snarlik smakanstrykning utan att fr den delen ruinera mig . S det har allts med ekonomi att gra. Sjlva grundsmaken r frvillande lik kalv. Jag brukar frysa in rester av kyckling varje gng jag ter den. Det r praktiskt nr man skall fixa en fond.

Det kan vara en frdel att reducera spriten frst eftersom man minimerar risken fr separation. Dock r den gngse metoden sdan att man brjar med att frsa grnsakerna, drefter adderar socker i ngon form, samt lter alltsammans karamelliseras. Drefter gr man in med madeiran och vingern.

Men som sagt, det finns inga recept huggna i sten. Personligen brukar jag kra alla delar separat fr att frst p slutet "koka ihop" allting under ngra minuter. Sledes samma teknik som man anvnder i samband med kinesisk matlagning.

~Paul~

Dags fr en ny bump. Hur lnge hller sig grundssen i frys? Gjorde en rejl sats i hstas, nmligen. Lever den n?
Citera
2013-01-18, 22:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjaefs
Hur lnge hller sig grundssen i frys? Gjorde en rejl sats i hstas, nmligen. Lever den n?
Beror p hur kallt du har i frysen och nr du frs in ssen. Dvs hur mycket bakterier det hann att bildas innan du frs in den. Det borde generellt inte vara ngra problem dock.

~Paul~
Citera
2013-01-18, 22:56
Medlem
bjaefss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Beror p hur kallt du har i frysen och nr du frs in ssen. Dvs hur mycket bakterier det hann att bildas innan du frs in den. Det borde generellt inte vara ngra problem dock.

~Paul~

-25 och jag frs in den relativt omgende, s det lr vl vara lugnt.

(Startade fr vrigt en trd om kyckling nyss, tacksam om du tar dig en titt!)
Citera
2013-01-18, 23:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjaefs
-25 och jag frs in den relativt omgende, s det lr vl vara lugnt.
Det br inte vara ngra problem d.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här