• 1
  • 2
2012-07-07, 20:48
Medlem
Hebbe1973s avatar
Varför har ingen nämnt att man alltid börjar en Espagnole med en väldigt mörk roux?

Mörk roux = smör som bryns i panna och sedan tillsätts lika mängd mjöl och fräses tills att den får en mycket mörk färg och luktar nötigt. Hela tiden under omrörning typ. Får ej brännas vid. Även kallad bottenredning hos oss svennar.

Sen kan man egentligen bara tillsätta god kalvfond, koka ner och tillsätta tomatpure och smaka av.

Svårare än så är det inte.

Varför krångla till det?
Citera
2013-01-18, 22:24
Medlem
bjaefss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså det hela är mycket enkelt. Jag anser att kalv kan vara lite väl dyrt för att skapa lite grundsås. Av denna anledning så väljer jag något som ger en snarlik smakanstrykning utan att för den delen ruinera mig . Så det har alltså med ekonomi att göra. Själva grundsmaken är förvillande lik kalv. Jag brukar frysa in rester av kyckling varje gång jag äter den. Det är praktiskt när man skall fixa en fond.

Det kan vara en fördel att reducera spriten först eftersom man minimerar risken för separation. Dock är den gängse metoden sådan att man börjar med att fräsa grönsakerna, därefter adderar socker i någon form, samt låter alltsammans karamelliseras. Därefter går man in med madeiran och vinägern.

Men som sagt, det finns inga recept huggna i sten. Personligen brukar jag köra alla delar separat för att först på slutet "koka ihop" allting under några minuter. Således samma teknik som man använder i samband med kinesisk matlagning.

~Paul~

Dags för en ny bump. Hur länge håller sig grundsåsen i frys? Gjorde en rejäl sats i höstas, nämligen. Lever den än?
Citera
2013-01-18, 22:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjaefs
Hur länge håller sig grundsåsen i frys? Gjorde en rejäl sats i höstas, nämligen. Lever den än?
Beror på hur kallt du har i frysen och när du frös in såsen. Dvs hur mycket bakterier det hann att bildas innan du frös in den. Det borde generellt inte vara några problem dock.

~Paul~
Citera
2013-01-18, 22:56
Medlem
bjaefss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Beror på hur kallt du har i frysen och när du frös in såsen. Dvs hur mycket bakterier det hann att bildas innan du frös in den. Det borde generellt inte vara några problem dock.

~Paul~

-25 och jag frös in den relativt omgående, så det lär väl vara lugnt.

(Startade för övrigt en tråd om kyckling nyss, tacksam om du tar dig en titt!)
Citera
2013-01-18, 23:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjaefs
-25 och jag frös in den relativt omgående, så det lär väl vara lugnt.
Det bör inte vara några problem då.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här