2012-01-28, 21:24
Medlem
volkan163s avatar
jag har funderat länge på detta och undrar ifall ni kan ge mig feedback. Jag läser nu i Elektro h.ing i kth haninge. Jag har hört att man kan hoppa över till civil om man har tillräckligt med högskolepoäng. Tycker ni det e värt att plugga till civ eller ska man ta hög+master ???

jag brukar få C på tentorna i högskole.
Citera
2012-01-28, 23:01
Medlem
civing blir väl på 5 år?
Citera
2012-01-29, 01:00
Medlem
volkan163s avatar
för mig kommer det bli sex, eftersom jag går högskoleingenjörslinjen. Man måste komplettera flera ämnen ifall man går över från hög.ing till civil.
Citera
2012-01-29, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volkan163
för mig kommer det bli sex, eftersom jag går högskoleingenjörslinjen. Man måste komplettera flera ämnen ifall man går över från hög.ing till civil.
Ja, nån mattekurs väl? Fast det brukar man få göra över sommaren.
Citera
2012-01-29, 13:40
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Ja, nån mattekurs väl? Fast det brukar man få göra över sommaren.
Mkt mer än så.

Jag hade inte kört på civ.ing utan på master i ditt fall. Ingen anledning att harva runt på skolan ett extraår bara för en titel när man i praktiken är likvärdig.
Citera
2012-01-29, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Mkt mer än så.

Jag hade inte kört på civ.ing utan på master i ditt fall. Ingen anledning att harva runt på skolan ett extraår bara för en titel när man i praktiken är likvärdig.
Säkert? Träffade en kis på en krog från KTH och han pratade om att han bara skulle läsa en mattekurs och det var ett enklare sätt att komma in på civ ing i indek.
Citera
2012-01-29, 13:51
Medlem
c på tentorna? har de slutat med sifferbetyg på ingenjörsutbildningarna?
men jag antar att ett c är det lägsta man kan få för att bli godkänd eller?
då tycker jag att du ska bli vid din läst, du kommer antagligen inte fixa tentorna på civ.-utbildn.
såvida du inte vet att du har latat dig och kan lägga in en extra växel.
det är förstås inte samma sak med en hög.ing + master som civ. det vet alla ingenjörer, och arbetsgivare.
Citera
2012-01-29, 13:55
Medlem
Vilsens avatar
Hing + master + civil kanske?
3 examensarbeten blir det, totalt 1,25 år av examensarbeten alltså.
Det kanske är ett bra alternativ om man inte får jobb direkt efter master eller om man läser i långsammare takt medan man jobbar de extra kurser som krävs och sedan gör examensarbetet för civ. ing.

Om man uppfyller programmens (civ. ing) krav för att söka examensarbete direkt efter att mastern är klar så kan man ju också göra examensarbetet först och sedan fixa de extra kurserna när man känner för det.

Hur mycket extra kurser det faktiskt blir kan nog variera väldigt mycket beroende på vilka program det gäller så man ska nog se till att ta reda på det först.
Citera
2012-01-29, 13:59
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
c på tentorna? har de slutat med sifferbetyg på ingenjörsutbildningarna?
men jag antar att ett c är det lägsta man kan få för att bli godkänd eller?
då tycker jag att du ska bli vid din läst, du kommer antagligen inte fixa tentorna på civ.-utbildn.
såvida du inte vet att du har latat dig och kan lägga in en extra växel.
det är förstås inte samma sak med en hög.ing + master som civ. det vet alla ingenjörer, och arbetsgivare.

C är mittenbetyget, A-E är godkända betyg. Man skulle kunna tro att det motsvarar en 4:a, men i praktiken verkar betygsgränser sättas lite hursomhelst. KTH t.ex. har bokstavsbetyg.
Citera
2012-01-29, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Hing + master + civil kanske?
3 examensarbeten blir det, totalt 1,25 år av examensarbeten alltså.
Det kanske är ett bra alternativ om man inte får jobb direkt efter master eller om man läser i långsammare takt medan man jobbar de extra kurser som krävs och sedan gör examensarbetet för civ. ing.

Om man uppfyller programmens (civ. ing) krav för att söka examensarbete direkt efter att mastern är klar så kan man ju också göra examensarbetet först och sedan fixa de extra kurserna när man känner för det.

Hur mycket extra kurser det faktiskt blir kan nog variera väldigt mycket beroende på vilka program det gäller så man ska nog se till att ta reda på det först.

nej, nej. inte fan ska man läsa alla tre. en arbetsgivare skulle ju tro att man var imbecill. antingen bara civ. eller bara hög.ing. eller hög.ing + master eller hög.ing. och sen civ.ing.
Citera
2012-01-29, 14:13
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
nej, nej. inte fan ska man läsa alla tre. en arbetsgivare skulle ju tro att man var imbecill. antingen bara civ. eller bara hög.ing. eller hög.ing + master eller hög.ing. och sen civ.ing.

Har du någon annan idé då vad man kan läsa extra utan att doktorera? För läser man bara någon lös kurs så tror jag inte att det sticker ut särskilt mycket. Det måste väl finnas något man kan göra mellan att doktorera i 5 år och att inte göra någonting? Då säger du förstås att man ska jobba och få erfarenhet men om vi bortser från det...
Citera
2012-01-29, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Har du någon annan idé då vad man kan läsa extra utan att doktorera? För läser man bara någon lös kurs så tror jag inte att det sticker ut särskilt mycket. Det måste väl finnas något man kan göra mellan att doktorera i 5 år och att inte göra någonting? Då säger du förstås att man ska jobba och få erfarenhet men om vi bortser från det...

då kan du väl läsa lite ekonomi. men du ska ju inte läsa vid universitet för att fördriva tiden till du får ett kvalificerat jobb. det ser inte bra ut. har du en civ.ing så har du utbildning nog.
sen kan du förstås ha ett intresse (och ekonomiska medel) för att förkovra dig i helt andra saker som latin eller pedagogik eller vad det nu kan vara. men som sagt var, fokus bör ligga på att få ett jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in